Jump to content

SOAR, del 3: Mh 47

LRRP

Recommended Posts

Från att ha prata om den minsta helikoptern i SOARs stall går vi nu över till den största: MH 47E, kärt kallad FAB (Fantastically Able Bird) bland sina besättningar, och lite mer nonchalant: Fat Ass Bitch, bland Little Bird och Blackhawk besättningarna. FAB kommer i sin tur från Faboulus, vilket är ett frekvent ord om denna maskin från dem som för första gången får en introduktion om dess kapacitet.

Dess framtagning och utveckling var problematisk, inte på grund av helikoptern, den är gammal i gården och stabil, utan på grund av att SOAR krävde en hel del av de extra system som skulle in i den. System visade sig till en början att de inte var tillräckligt fältmässiga. Maskinen kunde inte leva upp till SOARs krav på att 90 % av alla uppdrag, i alla väder och ljusförhållanden skall kunna flygas. Var än helikoptern är, skickas loggar till SOARs Service högkvarter Ft Campbell genom satellitkom, detta underlättar service av maskinen då de mekaniker som är med i fält kan få experthjälp direkt. I övrigt så är de fyra huvudindikatorer (displayer, tror de är 7*7 tum) som finns i cockpit identiska med de som finns i SOARs Blackhawk maskiner och kan bytas mellan de två på kort tid. Detta gäller även radio, taktiska datorn osv.

Då Blackhawken och Mh 47 är tillverkad av två olika tillverkare är detta samarbete unikt(Detta är trots allt USA, konkurrensen är stenhård).

Varför behöver SOAR detta monster?

1) Räckvidd. Detta kanske en del tycker är en motsägelse. Jag har ju tidigare sagt att all SOARs långdistans hkper har lufttankning, därmed borde räckvidd på egna tankar vara oväsentligt? Nej, luftankning är bra, det ger stor strategisk rörlighet för en hkp. Dit MH 47 skall med sin last dock, åker INGEN tankkärra med. Oftast är det low profile/clandestine operationer den utför och till råga på allt över fiendeland, eller andra länder som inte gillar dess närvaro. Detta ställer stora krav på maskinens uthållighet. En Mh 47 kan efter full tankning tuffa iväg i ungefär 6 timmar, där operationsradien ligger på runt 600km.

2) Lastkapacitet. Allt som får plats i dess lastrum som inte väger mer än 12 700kg (fredstid) får åka med. Utan fordon kan 44 fullt utrustade soldater tas med. Last utrymmet sväljer de flesta specialfordon som USA och dess allierade använder: SEALs FAV,Rangers RSOV. LRS/LRRP fyrhjulingar,containrar för sambandscentraler och sjukvård, patrullbåtar osv. Just patrullbåt hanteringen är intressant, då hela akterpartiet sänks ned i vattnet, så att lastutrymmet till viss del vattenfylls, på detta vis kör båten in och ut ur hkpn.

En Mh 47 som urlastar en RSOV, med tillhörande trupp.

12a7.jpg

Beväpningen på en MH 47 är passande till dess storlek. Den bär dock i nuläget enbart tre sorters kulvapen, inga raketer eller missiler. Den beväpning som är standard är två miniguns i de främre luckorna, en på varje sida och en 0.5 hmg bak på lastrampen (tas bort om fordon är aktuellt). Tester utförs nu med att byta ut minigun mot dubbla 0.5,för att få en mer absolut direkt verkan i målet, detta har inte visat sig ge några stora fördelar och införs troligen ej som standard.

Höger sidas Minigun med tillhörande hylsrör:

11a8.jpg

Det är i stort sett beslutat att utöka flottan Mh 47, som nämnts tidigare, då den visat sig leva upp till kraven. Jag trodde faktiskt inte den skulle bli någon succé, att den skulle vara för klumpig, men tji fick jag. Den är ingen Little bird, men även en MH 47 kan bjuda på Rock n Roll.

Acceleration.....

Mh47b.jpg

Då jag skrivit om DAP tidigare får jag se om det blir någon mer del....

Det är Boeing som bygger Mh 47. Man skall dock inte sätta likhetstecken mellan Vertol(ch 46) och Chinook (CH 47), då den senare är betydligt större. De svenska exemplaren är även licenstillverkade av Kawasaki.

Intressant och rolig läsning! Fortsätt med det LRRP :rolleyes: :thumbs:

Stor och bra "pippi", men att bada med den är väl lite överdrivet :P

CH-47_04.JPG

LRRP du får förlåta mig, men jag har glömt vad DAP står för. Kan du hjälpa mig?? :shaun

@Lurpen: nu har du nämt alla häftiga helikoptrar som finns :rolleyes: inom SOAR men en Hkp som jag undrar mer över är CH-53E Super Stallion det måste väl ändå vara den största Hkp som USA använder och isf vad används den till och vilka använder den? eftersom du är forumets flygorakel vänder jag mej till dej :)

Jag vet att detta blev OT men hoppas ändå att du vill svara på min fråga!

// Tompa :thumbs:

Har inte sett mycket av USMCs och US navys Stallions.

däremot har jag flugit med Pave Low några gånger..och den är ju intressant, dyr som fan osv.

Kan kanske skriva ihop nåt om den nån gång.. Används bara av flygvpanets special operations divisioner, för CSAR och andra spec ops transporter.