Jump to content

Ryggsäck 70l


pistone

Recommended Posts

Hej alla muppar...

 

Söker efter en bra ryggsäck inför min fjällmarsch. Tidigare erfarenheter säger mig att jag behöver ca 70 liter.

 

Har kollat på nätet och i military-shop. Provade israeliska Hagors 70 liters patrullsäck. Verkade mycket bra. Nu två frågor:

 

1. Är det någon som erfarenhet av denna (kvalité/ etc...)

 

2. Har den aliminumram?

 

,O

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om den är bra men om jag vore du skulle jag välja en utan aliminium ram iaf. Packar man mjuka tröjor mm vid ryggen är det bättre och värmer mer. Ramar har en tendes att börja trycka på höften efter ett tag. I alla fall på mig.

 

Berghaus (stavning) Ska är ju annars mycka sköna med bra remmar över axlarna också :)

 

 

 

/Lord

Edited by Lord
Link to comment
Share on other sites

... skulle jag välja en utan aliminium ram iaf. Packar man mjuka tröjor mm vid ryggen är det bättre och värmer mer. Ramar har en tendes att börja trycka på höften efter ett tag.

Menar du att du inte vill ha någon ram överhuvudtaget?

 

Har du burit tungt på ryggen någon gång?

Jag skulle välja en ryggsäck med ram framför en ryggsäck som inte har det. Alla gånger... :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

oh ja jag har burit tungt många gånger. Jag kanske bara är speciell också. Var med om en snowboard olycka för 5 år sedan där jag nästan bröt ryggen, min vänstra muskel är cp efter det ;)

 

men ja jag föredrar utan ram efter att ha provat LK/35 och en tungt packad Berghause :baskerHV:

 

 

 

/Lord

Link to comment
Share on other sites

För det är ju de enda ryggsäckarna som finns? 

 

Nej men jag är en liten sketen FBU ungdom på 18 bast som inte har haft möjligheten att pröva några andra väskor än de två. Och efter det tar jag helst en utan ram!

 

 

/Lord

Link to comment
Share on other sites

Ram eller inte de är frågan ?!?

 

beror väl relativt mycket på eget tycke å kroppsform..

eftersom jag själv är 55cm lång så tycker jag de är relativt jobbigt med ram eftersom de blir lixom två plogfåror efter mig när jag går.. :navy:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

 

Har provat patrol ryggsäcken (Hagor 70l) en gång till, och köpte den..

 

Fan vad snygg den är! Man blir ju lite cordura-kåt när man ser sånt. :baskerPa:

 

En så länge verkar den mkt bra, inte jämförbar med mina erfarenheter med lk 35 och lk70.

 

Hoppas bara att kvaliteten är bra. :wub:

 

Ha en bra kväll!

Link to comment
Share on other sites

Nej men jag är en liten sketen FBU ungdom på 18 bast som inte har haft möjligheten att pröva några andra väskor än de två. Och efter det tar jag helst en utan ram!

Nu gör du ungefär samma jämförelse som om du skulle testköra en Trabant och en Renaultlimousin och sen bestämma dig för att tyska bilar alltid är mycket sämre än franska.

Link to comment
Share on other sites

Nej men jag är en liten sketen FBU ungdom på 18 bast som inte har haft möjligheten att pröva några andra väskor än de två. Och efter det tar jag helst en utan ram!

 

Nu gör du ungefär samma jämförelse som om du skulle testköra en Trabant och en Renaultlimousin och sen bestämma dig för att tyska bilar alltid är mycket sämre än franska.

Det inlägget skall jag personligen ge som förslag i någon omröstning av årets bästa etc.

 

Sen har vi dig Lord. Om man inte vet tillräckligt så håller man klaffen och skapar sig lärdom av de andra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Sudden
Hej igen!

 

Har provat patrol ryggsäcken (Hagor 70l) en gång till, och köpte den..

 

Fan vad snygg den är! Man blir ju lite cordura-kåt när man ser sånt. :blink:

 

En så länge verkar den mkt bra, inte jämförbar med mina erfarenheter med lk 35 och lk70.

 

Hoppas bara att kvaliteten är bra.  :D

 

Ha en bra kväll!

Nå? Har du testat den än?

Skulle vara bra att få en rescension på säcken. Funderar själv på att köpa den...

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute med den ett tag nu och den sitter perfekt på ryggen! Som klistrad.

 

I säcken sitter två aliminumramar som för övrigt går att ta bort. Säcken är nog inte riktigt på 70l, utan snarare runt 65l. Säcken går också att öppna underifrån. Den har ett otal olika remmar för att förstärka bärkomfort och fästa utrustning med.

 

Verkar helt enkelt vara en mkt bra ryggsäck. Hittade ingen civil/militär variant i samma prisklass för ca 70l.

Det enda som oroar mig en anning är kvalitén, men det märks de närmaste månaderna vad den går för.

Ska i framtiden inhandla en berghaus.

Link to comment
Share on other sites

... skulle jag välja en utan aliminium ram iaf. Packar man mjuka tröjor mm vid ryggen är det bättre och värmer mer. Ramar har en tendes att börja trycka på höften efter ett tag.

Hmm... nu märker jag att ironi inte går så bra på internätet.

 

ALLA ryggsäckar har ram, antingen en invändig (Berghaus Vulcan, Trident) eller en utvändig (Norröna Recon, Lk 35, Lk 70)

Att inte ha en ram skulle vara otroligt obekvämt att bära.

 

Själv så föredrar jag ryggsäckar med invändig ram (softpacks).

 

Om jag får rekomendera ett märke så är det Vaude som är billigt och brukar placera sig högt i tester.

Link to comment
Share on other sites

Smocken:

 

Så jag får inte ens dela med mig av mina åsikter för att jag inte vet lika mycket som dig eller ;)

 

Sant att jag kanske inte är en ryggsäcks expert men jag vet väl för fasen bättre än dig vad jag föredrar att ha på ryggen!

 

 

/Lord

Link to comment
Share on other sites

Innan man köper en ryggsäck så skall man självklart be om att få låna den och provbära den en dag elelr 2. Att inte pröva ryggsäckarna packade är som att köpa en bil utan att provköra den. Illa Illa......

Om man inte får pröva dem för butiken så byt butik....... B)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte därför detta forumet är så underbart?

Finns en uppsjö av trådar om vilken ryggsäck som är bäst när.

Generellt så är väl softpacks bäst när man ska åka mycket tåg/buss/båt och säckar med ram bäst när man ska vandra långt.

 

 

 

Själv så är jag förälskad i min Berghaus atlas.

(som jag fick för pang priset 800kr, slå det :P )

Link to comment
Share on other sites

Har testat min Hagor 70l vidare. Den har tyvärr visat sig hålla mycket dålig kvalité. Det är sömmnaden som är dålig, eller snarare, värdelös.

 

Kommer lämna in min ryggsäck imorgon, o passa på att skälla lite på militaryshop-nissarna. De sa att de inte hade haft en enda reklamation på den typen. Kul, för imorgon får de en... :((

 

Är faktiskt besviken på dem, eftersom de skryter så vitt o brett om deras erfarenhet av produktsortimentet. Kommer förmodligen inte handla där på ett tag nu. :((

 

PS. Är det någon som vet en bra, kvalitéts ryggsäck, i volymen 70liter? DS.

 

Köp den inte!

 

/pistone

Link to comment
Share on other sites

Haglöfs SEC ser ut till att vara en bra ryggsäck.

Finns i olika storlekar och någerlunda diskreta färger.

Eller så sparar man till en Berghaus Vulcan och kör utan sidofickor så har du en säck på 80l, Kostar mer än den säcken du har men håller i princip hur länge som helst.

 

Mvh J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...