Jump to content

Svensk stormaktstid

Recommended Posts

Du har fel brunk.

Efter freden 1658, då Karl X m.fl. hade betvingat danskarna ordentligt, dock lyckades de ju inte ta Köpenhamn som de belägrat för länge så att holländarna kom till danskarnas undsättning.

EDIT: Aj, tvåa.

Jaha, alla har ju sagt det men jag kan inte annat än instämma. Är historialärare så iof sig kan ni referera till mig :D Eller inte...

Spännande är ju att under Karl X´s sonson, Karl XII som hyllas av en hel del knäppskallar, gick stora delar av Storsverige åt. Inte så mycket Karl XII´s förskyllan då det var försvarsstrider, men ändå. Konstigt!

Edit: stavar som någon av nyss nämnda Karl XII-diggare...

Jaha, alla har ju sagt det men jag kan inte annat än instämma. Är historialärare så iof sig kan ni referera till mig :D  Eller inte...

Spännande är ju att under Karl X´s sonson, Karl XII som hyllas av en hel del knäppskallar, gick stora delar av Storsverige åt. Inte så mycket Karl XII´s förskyllan då det var försvarsstrider, men ändå. Konstigt!

Samtidigt måste det väl ändå räknas som en stark insats och ett bevis på den svenska arméns styrka att man kunde hålla ut i 21 år mot en kombination av Ryssland, Sachsen-Polen, Danmark-Norge och Preussen. Tror inte det finns många länder som kunnat försvara sig så länge och ändå klara sig relativt helskinnade. Visst förlorade vi en del provinser men själva kärnan i riket fanns ju fortfarande kvar.

Jaha, alla har ju sagt det men jag kan inte annat än instämma. Är historialärare så iof sig kan ni referera till mig :Malaj:  Eller inte...

Samtidigt måste det väl ändå räknas som en stark insats och ett bevis på den svenska arméns styrka att man kunde hålla ut i 21 år mot en kombination av Ryssland, Sachsen-Polen, Danmark-Norge och Preussen. Tror inte det finns många länder som kunnat försvara sig så länge och ändå klara sig relativt helskinnade. Visst förlorade vi en del provinser men själva kärnan i riket fanns ju fortfarande kvar.

Sant, att han var en hjältekonung har jag aldrig nekat till. Däremot skaffade han inga större landvinningar till Riket som verkar vara de mentala kalhyggenas främsta argument för deras dyrkan. Självklart är det en stor presation att hålla ut 21 år, men sedan var Sverige totalt barskrapat, både på män och ekonomiska medel. Så "relativt helskinnade" håller jag inte riktigt med om. Och hade imperiet behållits tillåter jag mig ändå att tro att vissa provinser hade brytit sig ur förr eller senare, men föga ärorika inbördeskrig som följd. Har inga belägg för detta,utan det är egna funderingar. :Malaj:

@C 2.a pjäs

Ja, jag kan bara instämma att det är ju rätt obegripligt att de av alla krigarkonungar hyllar just Karl XII som hade män av alla nationaliteter i sin armé och som tillbringade flera år i Turkiet.

:Malaj:

@C 2.a pjäs

Ja, jag kan bara instämma att det är ju rätt obegripligt att de av alla krigarkonungar hyllar just Karl XII som hade män av alla nationaliteter i sin armé och som tillbringade flera år i Turkiet.

:Malaj:

Och vars far som svar på vad man skulle göra av alla icke-kristna svarade "här blir hvar och en salig på sin fason"...

Sant, att han var en hjältekonung har jag aldrig nekat till. Däremot skaffade han inga större landvinningar till Riket som verkar vara de mentala kalhyggenas främsta argument för deras dyrkan. Självklart är det en stor presation att hålla ut 21 år, men sedan var Sverige totalt barskrapat, både på män och ekonomiska medel. Så "relativt helskinnade" håller jag inte riktigt med om. Och hade imperiet behållits tillåter jag mig ändå att tro att vissa provinser hade brytit sig ur förr eller senare, men föga ärorika inbördeskrig som följd. Har inga belägg för detta,utan det är egna funderingar. :)

Word!

Det är lite kul att argumentera kring deras inställning till just Karl XII. Speciellt är det intressant när man talar om sådana "helsvenska" ord som Karl plockade med sig hem från Turkiet. Ord som t.ex. kiosk och maträtten kåldolmar.

Man kan ju tycka att de borde ha Gustav II Adolf eller möjligtvis Carl X Gustav som "ikon".

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...