Jump to content

Beredskapspolisen GU 2004


Jimpa07

Recommended Posts

Har SPB bara ak som personligt vapen, ingen pistol?

Mmm... än så länge iaf. Finns ju önskemål om annat. Men sånt där tar ju tid.

Själv är man ju lite skeptisk. Jag kan pistol. Därför kan jag säga att få en bra pistolskytt utan tidgare erfarenhet inbakat i en 3 veckors GU är näst intill omöjligt. Men det är bara min personliga åsikt. Skulle vara om man förlänger en vecka och kör intesivt en hel vecka morgon-dag någon kväll emd bara pistol. Eller liknande. Men det är som sagt bara min personliag åsikt. Får väl se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas man kan hjälpa lite...

 

Jag gjorde min Gu till SBP -99. Då var inriktningen mer grön än blå. GU:n var inriktad på antisabotageuppgifter, tagande och bevakande av samhällsviktiga anläggningar i skymningsläge. Beväpning: cga5p (som det ser ut nu har vi bara cg:n, ingen pistol). Bra utbildare, både militära och polisiära, poliserna på forumet kan säkert verifiera, vi hade Stickan G i juridik... Allt var väl genomtänkt. Iofs mycket korvstoppning, men vi hade bara 3 veckor. GU:n är på 3 veckor, med 1 veckas rep vartannat år.

 

Själv så var jag strax över 30 och glappet i ålder uppåt var rätt stort. Medelåldern låg nog strax över 40. Mycket småkrämpor som blev till problem i skogen. Inget fel på motivation och vilja, men fysiken hängde inte med.

 

From vårt första rep så ändrardes inriktningen radikalt (året efter Gbg). Då fick vi bla utb i IMF och expanderbatongen och lite skjutning med cg:n. Så har det fortsatt, senaste utb så var det MSO, trafikkontroll, avpärrningar och "särskild händelse". Denna gången såg vi inte till cg:n...

 

RPS har lämnat en föfrågan till JuDep ang att sänka kraven för insättande av SBP. Som det är nu ska det vara nationell kris och det är regeringen som beslutar. RPS vill besluta och att kraven sänks till "särskild händelse". På vår senaste utb så fick vi höra att JuDep hade undrat över beväpningen, RPS hade svarat att det finns pistoler, det är en utbildningsfråga.

 

Man blir krigsplacerad i SBP. Utlandstjänst tror jag inte är några problem.

 

I Skåne finns 4 avd. ca 60 man i varje. Vad gäller utb/uttagning så har jag ingen aning, tyvärr. Hörde att det var inställda utbildningar förra året.

 

Enligt dom beredskapspoliser som var i tjänst i Kronoberg mottogs dom väldigt positivt.

 

Blev långt och ser att några hunnit emellan... Jaja, håll tillgodo. Har jag glömt nåt, så bara fråga.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...