Jump to content

Beredskapspolisen GU 2004

Jimpa07

Recommended Posts

• 4 weeks later...

Oj då, Missade denna.

Jag skall iväg i september, Kristinehamn.

Då kanske vi möts. Jag brukar vara med som figurant.

Trevligt, då skall jag kanske akta mig för dina potatisar då? :D

@SBP

Har ni gjort något mer än den första? Eller har ni bara varit blå en gång efter GUn?

Hörde att vissa är iväg oftare? På eget bevåg typ.

Jag har gjort GU och 1 rep. Har hört ,<-OBS!!, om andra som fått väldigt bra kontakt/er på sina resp PM, men om dom varit med på några direkta övningar i blåkläder vet jag inte.

Ja, det stämmer. 6 September till A9 i Kristinehamn. Jag utgår från polishuset på Kungsholmen i Sthlm. Verkar som om det blir gemensam resa därifrån. Själv?

Utgår från stationen här i Ludvika och så åker vi gemensamt ner, åker förbi falun - borlänge för att hämta folk där också. Ska bli as skoj! Längtar så fruktansvärt!

Snacka med en som gick förra året, tydligen så får man räkna med att det gör ont... hehe Sköldarna va tydligen riktiga ass och skapade blåmärken i knän och på kamraten osv... hehe fåla se hur ont det gör :)

Gjorde GU -99, nu är dags för rep 2 om 7 dagar...

Har du några tips eller dyl inför GU? Något som kan vara bra att känna till eller ha med sig?

B)

Om dom inte lagt om det på något sätt så kan juridiken vara tung, mycket som ska plöjas under tidspress. Som väktare-OV-SV så hade iaf jag en del gratis, medan andra utan någon nämnvärd juridisk bakgrund tyckte det blev väldigt segt. Hoppas det är Stickan G. (från PHS, iaf -99) som fortfarande har hand om juridiken, han är klockren.

Sunt förnuft och ett gott humör kommer du långt med ;) Det jag har haft med mig i utrustningsväg är kängor (man får ut nya M90), ficklampa och multiverktyg.

Inför varje tillfälle så har vi fått brev hemskickat i förväg med schema för verksamheten och andra inplanerade aktiviteter. Poliser är ett fysälskande släkte (iaf våra chefer) så löpning och innebandy kommer säkert att arrangeras (om det finns möjligheter till det). Så om det ligger dig varmt om hjärtat så ta med extra fyskläder.

Ja, det skall onekligen bli spännande.

Som jag har förstått det kommer denna omgång ej att ha så många deltagare. Tror bara vi var 3 st från Stockholms PMD City som blev antagna.

Har du någon aning om detta?

/Jim

Nä, jag vet inte alls. Men nog kan man räkna med 20-30 pers iaf. För inte är sthlm och dalarna dom enda orterna som skall ha folk. Är ju vid behov, tror vi skulle ha 7 st.

B)

Om dom inte lagt om det på något sätt så kan juridiken vara tung, mycket som ska plöjas under tidspress. Som väktare-OV-SV så hade iaf jag en del gratis, medan andra utan någon nämnvärd juridisk bakgrund tyckte det blev väldigt segt. Hoppas det är Stickan G. (från PHS, iaf -99) som fortfarande har hand om juridiken, han är klockren.

Sunt förnuft och ett gott humör kommer du långt med ;) Det jag har haft med mig i utrustningsväg är kängor (man får ut nya M90), ficklampa och multiverktyg.

Inför varje tillfälle så har vi fått brev hemskickat i förväg med schema för verksamheten och andra inplanerade aktiviteter. Poliser är ett fysälskande släkte (iaf våra chefer) så löpning och innebandy kommer säkert att arrangeras (om det finns möjligheter till det). Så om det ligger dig varmt om hjärtat så ta med extra fyskläder.

Ok. Tack för tipsen! Tycker du man kan/bör förbereda sig på juridiken? Vilken del? Hela polislagen?

Vet du om andra länkar om SBP?

http://www.artreg.mil.se/index.php?c=news&id=17251

Mvh

Jim

Aldrig fel att vara förberedd. Läs på. Polislagen är en bra början, även Polisförordningen och SkyddsL (Lag om samhällsviktiga anläggningar mm). Isf gärna någon publikation med kommentarer.

"Vår" inofficiella hemsida. Mycket bra gjord. Även en medlemsdel, med forum.http://www.beredskapspolisen.org/

Även RPS har lite om oss. Finns länkar till fler artiklar på denna sida.RPS- Beredskapspolisen

Tack för tipsen!

Är märket som du har som "signatur" någon form av utbildningsmärke man erhåller efter GU?

/Jim

Min avatar är utbildningstecknet för SBP, ja. Men det är bara yrkespoliserna som får det... :ph34r: Det vi har fått är en liten pin i form av en blå sköld med svärdet och yxkärven i kors.

Lycka till, och ha så kul!!

Tack för tipsen!

Är märket som du har som "signatur" någon form av utbildningsmärke man erhåller efter GU?

/Jim

Min avatar är utbildningstecknet för SBP, ja. Men det är bara yrkespoliserna som får det... :huh: Det vi har fått är en liten pin i form av en blå sköld med svärdet och yxkärven i kors.

Lycka till, och ha så kul!!

Har yrkespoliserna på sig det även "normalt". Alltså vid ordinarie tjänst?

Eller har dom det bara när dom tjänstgör som gruppchef vid sbp?

Det finns poliser som bär märket jämt eftersom de har det fastsytt på uniformen. Överlag har det blivit mer populärt att ha märke på uniformen. Ex hundförare har det liksom piketen och sjöpolisen. Andra är vissa på Länskommunikationscentralen och rytteriet.

Själv har jag bara diverser kroppsvätskor och sekret på min uniform, typ olika idioters spott, snor, blod, kräk, svett samt givetvis lite urin :)

Det finns poliser som bär märket jämt eftersom de har det fastsytt på uniformen. Överlag har det blivit mer populärt att ha märke på uniformen. Ex hundförare har det liksom piketen och sjöpolisen. Andra är vissa på Länskommunikationscentralen och rytteriet.

Själv har jag bara diverser kroppsvätskor och sekret på min uniform, typ olika idioters spott, snor, blod, kräk, svett samt givetvis lite urin :D

Jaha, bor du i lägenhet eller hus?

är så att min mamma har i sitt hus (jag i lägenhet har det i kåken brevid) en vit fyrkantig makapär som närmsat liknar et kylskåp med ett runt fönster på, oftast.

Kallas tvätt maskin och funkar utmärkt mot urin osv. Prova!

:) :P

@ SBP

Vet du något om det eventuella förflyttandet av besluts mandatet att kalla in SBP kommer att flyttas från regeringen till RPS?

Känns ju lite som en resurs som inte används i dagsläget...

/Jim

Det ligger hos JuDep. under behandling... Men, HAR HÖRT att det verkar positivt. Finns ett par kollegor som idkar lobbyverksamhet mot politiker och RPS och dom säger att det verkar lovande. KBM vill dessutom att vi ska omvandlas till en sorts "förstärkningspolis" som går på avtal/kontrakt. Dom vill ta bort att vi går under civilplikt.

Hoppas att det blir så att SBP läggs under RPS och att det därmed blir lättare att använda dem.

Min åsikt är att alla tjänar på det. Polisen får en extra resurs vid stora kommenderingar och alla SBP får "jobba" lite vilket alltid är kul och mycket lärorikt om deras kunskaper någongång behövs när det blir "riktigt skarpt".

Att det sedan är motivationshöjade (inbillar jag mig) att få prova på det man lärt sig är nog bara extra plus = större chans att man är kvar under lång tid och därmed blir en ännu bättre resurs.

Sidoeffekter blir att folk som sedan vill söka till PHS kanske fått en inblick i vad yrket innebär och de därmed kan fatta bättre informerade beslut om sin framtid. Samt att polisen delvis får se om det är en bra person som passar som polis vilket inte alltid testerna på pliktverket och den övriga antagningsproceduren visar...

@roninn

SBP ligger redan under RPS. ;) (jag fattar vad du menar: slippa gå till regeringen med mössan i hand) Precis så resoneras det nog inom samtliga avdelningar. Man är ju igång relativt ofta (rep vartannat år) så dom flesta tycker att det är resursslöseri samt att man gärna vill se "vad man går för".

I KBM:s rapport ang FB04 (Nya villkor för samhällets krisberedskap, KBM Dnr 0753/2003 Länk till sida: http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/ma...utredningar.jsp, rapporten finns för nerladdning en bit ner på sidan) står att dom vill skapa en ny organisation som ska utgå från dagens bereskapspolisorg. Dom förordar samtidigt att beslutsmandatet flyttas till RPS. Hur det blir med KRIO har jag inte hittat något om. Anledningen till att ta bort plikten är, enligt rapporten, för att det ska bli enklare att kalla in "förstärkningspolis" och få det frivilliga engagemanget tydligare markerat. Så läser jag det iaf.

Vad gäller utlandstjänst så vet jag inte hur dom resonerar, men kan inte se några hinder även om plikten blir borttagen. Det måste ju vara frivilligt. Ingen som hört något om utvärdering och beslut efter NP01/02???

Hittade följande efter sökning på nätet:

"Bodström väntar med besked om beredskapspolisen

20040318

Luleå. Justitieminister Thomas Bodström kan ännu inte säga vilka förändringar det kan bli för användningen av beredskapspolis i fredstid.

Det framgick av gårdagens svar i riksdagen på en fråga som riksdagsman Erling Wälivaara, kd, Luleå, ställt till justitieministern.

Erling Wälivaara ville veta vad justitieministern tänker göra för att få en effektivare och mera välutbildad beredskapspolis, och om det blir en sänkning av kraven för när beredskapspoliser får kallas in.

I svaret redogjorde Thomas Bodström för flera utredningar som tittat närmare på frågan hur beredskapspolisen ska användas. Göteborgskommittén såg inget skäl att utvidga möjligheterna att använda beredskapspolisen i fredstid.

Rikspolisstyrelsen vill däremot använda beredskapspolisen vid mindre omfattande händelser och att rätten att använda beredskapspolisen flyttas från regeringen till Rikspolisstyrelsen.

- Justitiedepartementet arbetar nu med de förslag som Rikspolisstyrelsen lämnat till regeringen och jag kan därför i dagsläget inte säga vilka förändringar som kan bli aktuella, svarade Thomas Bodström.

Jan Bergsten"

Källa: http://www.nsd.se/index.php?artikel=109457

/Jim

• 11 months later...

Läst en del trådar och officiella/inofficella sidor men vill ändå fråga några saker.

Ni som har gjort utbildningen till SBP, hur har den varit, vad har prioriterats, vad har det varit för folk antaget etc.

Vilka är upgifterna? När man utrustas med ak5 (polisvarianten iofs) så undrar jag om uppgifterna är mer åt "krigshållet" än att kontrollera rattonykterhet.

Hur är det organiserat? Jag bor i Lund/malmö, finns det SBP-grupper här?

Hur är den fysiska statusen på personalen?

Är det helt klarlagt hur SBP ska användas?

Om man är med i SBP så krigsplaceras man i den organistionen om jag har förstått det rätt, påverkar det en om man vill åka på utlandstjänst som skytte?

Känner ni som är med i SBP att ni tas på allvar av poliser?

Hur ofta sker uttagning och utbildning?

EDIT: hittade http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic...pspolisen&st=30

men svara gärna ändå, saker och ting kan ju ha ändrat sig

/M203

Inte mycket jag kan svara på. GUn vart ju framflyttade nu till augusti-sep iår.

Vad jag kan svara på är vad YP säger om SBP. Och alla Yrkes Poliser jag talat med har varit positiva. Det handlar ju inte om att ta deras jobb, utan underlätta och frigöra polisresurser. Dom flesta (läs alla faktiskt) YP jag snackat med är väldigt possitiva och ser gärna ett ökat användande av SBP.

Det som det talas om som negativt är ju vapnet. Som det serut nu ska väl en polis i tjänst bära vapen om jag fattat det rätt. Att gå runt med en AK5 vid något så okrigiskt som en naturkatastrof eller likande är ju inte så kul kanske. Det ser illa ut. Sen finns det många andra nackdelar med en AK som jag inet orkar dra nu.

EDIT: Uttagning och utb.

Det beror väl på. Skulle varit förra året men vart inställt.

Uttganing sker ju när polismyndigheten vill ha folk. Jag fick ju åka upp lite när jag ville och prata. Så någon just tid för det vet jag inte. Det är nog olika. SKa man lämna intresseanmälan kan du göra det i morrn. Har du tur kanske det finns plats ledig från din myndighet till den utb som är nu i höst. Räkna dock inte med det.

det va uttagning.

Avd gäller utb så verkar det förutom förra året ha skett varje år. ? Slutet på sommaren. Aug-sep.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...