Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad anser ni om kvinnlig allmän värnplikt?

Borde det inföas, eller har de inget där att göra?

Själv tycker jag att om männen är tvingade så ska kvinnorna också vara det.

Posted

Håller med, inför kvinnlig värnplikt.

Posted

Jag håller också med!

Sen hur det ska genomföras är ju en annan sak...

Fast jag tycker att du har en tråkig inställning! Man ska vara glad om man får göra lumpen, det är fanimej en förmån!

Karin

Posted

Precis. Om det ska vara jämställdhet ska de gott få alla plikter vi män också har. Här kommer ingen undan inte! :P ;)

/Ibsen Göransson

Posted

Jag tycker att man borde införa frivillig mönstring för alla.

Jag menar tänk hur mycket pengar försvaret slösar på folk som inte vill göra lumpen men som måste mönstar ändå. Likaså tror jag att dom slösar mycket på sådana som inte vill göra lumpen men som blir tvingade att göra det. Som sedan presterar dåligt eller hoppar av lumpen av någon anledning.

Om lumpen skulle bli helt frivillig så tror jag det skulle bli bättre på många sätt. Dels billigare sen så tror jag det skulle bli bättre soldater eftersom man ser det då mer som en ära att få göra lumpen.

Over and out :tveka:

Posted

Håller med! Alla ungdomar, killar som tjejer, ska mönstra och göra värnplikt om de anses lämpliga för detta eller som ett alternativ göra 3 månaders för att senare ingå i HV om dom så önskar. :tveka:

Posted

Jag håller med om frivilligmönstring.

Att alla får brev hem och så får man välja om man vill komma eller inte, för i slutändan blir ingen tvingad i dagsläget till att göra lumpen, så varför tvinga dem till att mönstra.

Att ha kvar dagenssystem och på det införa värnplikt för kvinnor är jag emot. Är det något som skall förändras så är det av kostnadsskäl och för att spara på slantarna, att göra en sån grej som trots allt är ganska omfattande anser jag vara ett riktigt korkat beslut som endast finns där av ett skäl, och det är politik.

Sen har jag inget mot kvinnor i uniform, men jag tycker inte att det är läge nu för fler utgifter.

Posted

Frivillig mönstring är inte helt svart-vit. Dels för att dem som kommer dit kanske är urkassa, svaga, ointllligenta, psykist instabila med helkass syn och hörsel. Då kommer vi också få ett försvar med stor del av dessa.

Fördelen är å andra sidan att vi kommer ha mycket väl motiverade soldater i värnpliktsystemet.

Vänder vi på steken igen så är det lättare att få en bra omotiverad soldat motiverad än det är att få en motiverad soldat med klumpfot och puckelrygg att bli av med åkommorna. Hoppas ni förstår mitt raljerande. :P

Posted

Ska man, som vissa av er tycker, införa frivillig mönstring, kan man lika gärna skipa hela värnpliktssystemet och införa någon typ av yrkesarmé. Jag anser att ska man ha kvar värnplikten som system, ska alla mönstra, sen är det en annan sak om alla får göra sin värnplikt eller inte.

Posted (edited)
Värnplikten är inte bara en skyldighet, utan också en rättighet...

Tycker inte att det är en rättighet då det isf kan komma in en massa folk som inte har i försvaret att göra. Skyldighet är en annan sak. De som får göra det kollas upp och granskas efter ett visst mönster.

Edited by RaDet94S
Posted
Värnplikten är inte bara en skyldighet, utan också en rättighet...

Tycker inte att det är en rättighet då det isf kan komma in en massa folk som inte har i försvaret att göra. Skyldighet är en annan sak. De som får göra det kollas upp och granskas efter ett visst mönster.

Om man inte har några fysiska/mentala förhinder och/eller några problem med ett kriminellt förflutet, kan man kräva att få göra värnplikten.

Posted

I slutet av 1980-talet gjorde ca 50 000 värnplikten varje år - idag ca 15 000 -20 000......ska vi då införa värnplikt ( som då måste mönstra mm som kräver resurser) ,O .

Bättre att då införa frivillig värnplikt rakt av - de som vill göra lumpen ( både pojkar och flickor) mönstrar och får därefter lämplig tjänst ( avskaffa allmän mönstring och utbildningsreserv).

Israel har värnplikt för båda könen, men det beror på befolkningsmängden och hotbild mm.

Posted (edited)
Frivillig mönstring är inte helt svart-vit. Dels för att dem som kommer dit kanske är urkassa, svaga, ointllligenta, psykist instabila med helkass syn och hörsel. Då kommer vi också få ett försvar med stor del av dessa.

Fördelen är å andra sidan att vi kommer ha mycket väl motiverade soldater i värnpliktsystemet.

Vänder vi på steken igen så är det lättare att få en bra omotiverad soldat motiverad än det är att få en motiverad soldat med klumpfot och puckelrygg att bli av med åkommorna. Hoppas ni förstår mitt raljerande.  :P

Jag förstår, men faktum är att det inte stämmer. Vi har själv haft personer här på forumet som fått bra på testerna men inte fått någon Plats. Jag känner även en person själv som va fullt kapabel och som ville men som inte fick någon plats.

medan en person som jag känner som mönstrade -96 och fick en plats som Sjv GB trots blödarsjuka. Så det är ju lite skillnad.

Känner du många som blivit tvingade det senaste året? helatiden när jag varit i kontakt med pliktverket så säger dom att dom i dagsläget har både villiga och lämpliga killar som ibland klarar kraven för jägartjänst, men som dom är tvungna att sätta i utb reserven. Dock löser det sig ofta egftersom man överklagar och kanske får en plats. Många här påforumet som råkat ut för det ju.

Att någon tvärvägrar vid mönstringen och ända blir tvingad att göra vpl, det vill jag se innan jag tror på det. Det skulle i princip innebära att personen som då är helt omotiverad och vägrar lumpen ändå i princip gjort full pott på alla tester och tom smörat för psykologen. Det finner jag mindre troligt...

Observera att jag pratar om i dagsläget. Inte 90 talet.

Sen kan det ju vara så att någon kanske åker och mönstrar för att han måste och bestämer sig under resansgång för att ge allt och göra lumpen. Dock tror jag inte dom är så många... men men. Jag tror i vilket fall inte att vi får speciellt mycket sämre soldater. Titta bara på kustjägarna, fallskärmsjägarna osv osv. Alla jägarförband är ju frivilliga. Och man får idags läget tacka nej till personer som skulle normalt kunna bli jägare, och till på köpet vill det också.

Kort och gott: Vi har i dagsläget bra soldat matriell över efter alla platser är fyllda av minst 90% frivilliga. (skulle jag gissa på, tror alla håller med mig där... eller?)

Så inte är frivilliga bra killar någon bristvara. eller?

Edited by Panzerfaust
Guest Foxtrot
Posted
Man ska vara glad om man får göra lumpen, det är fanimej en förmån!

Karin

exakt