Jump to content

Identifiering av fordon...

Recommended Posts

Posted

soldf_idquiz.jpg

Vad är det för stridsfordon som kanat av vägen?

Bilden är tagen omkring 1946-47...

Troligen en vagn från P 1...

Kan vara en strv m/41..eller en annan vild gissning är att det är en av Sherman-vagnarna som kom hit efter kriget..

Lynx_39

---------------------------------------------

La in bilden direkt istället.

The Swede

BLÅGUL

Posted

Jösses, du var inte snäll du inte. :D

Bra bildkvalitet.

Med tanke på ksp-lavettaget skulle jag gissa på Sherman alternativet.

Kan inte påminna mig om att jag sett någon Strv m/41 med ett sånt ksp fäste.

The Swede

Posted

Bilden är beskärd..det finns fler fordon på vägen, i huvudsak strv m/41...någon annan Sherman-vagn syns inte till.

Vad som förbryllar mig är att tornet verkar ha prismor vid befälshuven, jag har inte hunnit kika på strv m/41 eller Sherman men...

Likadant hade en av Sherman-vagn ingen kanon då den km hit..kan man ha anbringat en HMG som eldmarkör?

Dock är det inte känt sedan tidigare att Sherman-vagnar skulle ha använts vid P 1...de fanns ju "hela tiden" vid P 4 i Skövde enligt dagens dokumentation om vagnarna..

Jag tror bilden är ifrån vintern 1946-47...skall vara på Veckholms skjutfält enl. uppgift.

Lynx_39

PS. Känner the Swede (eller ngn annan) till ngt kring försök med rökkastare på strv m/41?

Posted

jag ska detaljstudera fler foton imorgon em, och återkomma med kommentarer...och up-close foton..

Han som tagit bilden trodde att det kunde vara en Sherman-vagn, men jag vet ännu inte...har hela tiden trott att de gick direkt från Stockholm till P 4...

Lynx_39