Guest Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Vad är det för stridsfordon som kanat av vägen? Bilden är tagen omkring 1946-47... Troligen en vagn från P 1... Kan vara en strv m/41..eller en annan vild gissning är att det är en av Sherman-vagnarna som kom hit efter kriget.. Lynx_39 --------------------------------------------- La in bilden direkt istället. The Swede BLÅGUL Quote
The Swede Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Jösses, du var inte snäll du inte. Bra bildkvalitet. Med tanke på ksp-lavettaget skulle jag gissa på Sherman alternativet. Kan inte påminna mig om att jag sett någon Strv m/41 med ett sånt ksp fäste. The Swede Quote
Guest Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Bilden är beskärd..det finns fler fordon på vägen, i huvudsak strv m/41...någon annan Sherman-vagn syns inte till. Vad som förbryllar mig är att tornet verkar ha prismor vid befälshuven, jag har inte hunnit kika på strv m/41 eller Sherman men... Likadant hade en av Sherman-vagn ingen kanon då den km hit..kan man ha anbringat en HMG som eldmarkör? Dock är det inte känt sedan tidigare att Sherman-vagnar skulle ha använts vid P 1...de fanns ju "hela tiden" vid P 4 i Skövde enligt dagens dokumentation om vagnarna.. Jag tror bilden är ifrån vintern 1946-47...skall vara på Veckholms skjutfält enl. uppgift. Lynx_39 PS. Känner the Swede (eller ngn annan) till ngt kring försök med rökkastare på strv m/41? Quote
Larsson Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Det ser ut som en stridsvagn m/38. Det finns ingen annan svensk vagn med en sådan vapensköld och VC-huv. Quote
The Swede Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 Strv m/38. Nja, tycker att VC huven inte ser likadan ut. Väldigt svårt med den suddiga bilden The Swede Quote
Guest Posted July 29, 2002 Report Posted July 29, 2002 jag ska detaljstudera fler foton imorgon em, och återkomma med kommentarer...och up-close foton.. Han som tagit bilden trodde att det kunde vara en Sherman-vagn, men jag vet ännu inte...har hela tiden trott att de gick direkt från Stockholm till P 4... Lynx_39 Quote
Recommended Posts