nsky_517 Posted April 27, 2004 Report Posted April 27, 2004 (edited) Det är säkert en port said. men det är fortfarande lite lustigt att se den ligga överst på en massa M3a1:or. ligger en (tycker det ser ut som en till) M45 tillvänster om högen. Edited April 27, 2004 by nsky_517 Quote
Animal Posted July 26, 2004 Report Posted July 26, 2004 ligger en (tycker det ser ut som en till) M45 tillvänster om högen. 2 t.o.m... den ena ligger över den andra... Quote
Odeys Posted July 26, 2004 Report Posted July 26, 2004 (edited) Lee enfields? Jo, Hört talas om den brittiska koloniseringen av Laos, Cambodia och Vietnam som bröts upp 54? Och här gick jag och trodde att det var fransmännen som fick stryk vid Dien Bien Phu (reservation för stavning) mvh O. (edit -kan inte stava till stryk *S*) Edited July 26, 2004 by Odeys Quote
ThornBjorn Posted July 26, 2004 Report Posted July 26, 2004 (edited) Det är säkert en port said. men det är fortfarande lite lustigt att se den ligga överst på en massa M3a1:or. Ligger det en PÅ högen? Måste erkänna att jag inte ser den...Nån som kan dsäga mer exakt var den ligger? Edited July 27, 2004 by ThornBjorn Quote
FCR2 Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 (edited) observation framåt! stora högen snett vänster lågt. Edited July 28, 2004 by FCR2 Quote
Cwacker Posted July 28, 2004 Report Posted July 28, 2004 Kan ju tillägga att minigun drivs av ett 25 kg tungt batteri.... Man är väl inte sämre än att man kan bära en ryggsäck ;) Quote
Limpan Posted July 31, 2004 Report Posted July 31, 2004 "Så skola svärden smidas till plogbillar" eller...ööh... så kanske dom, typ...får ligga och, jag vet inte. Rosta i djungeln kanske...eller så? Quote
GrodanBoll Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Ärligt talat så är väll alla förstörda vapen ett litet steg i rätt riktning för mänskligheten... Quote
2Sharp Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 (edited) Ärligt talat så är väll alla förstörda vapen ett litet steg i rätt riktning för mänskligheten... [ironi]Jovisst, det är de otäcka, hemska, vapnen som förstör oss goda, snälla och hjälpsamma människor... Vi som bara vill leva i fred och samförstånd med våra älskade medmänniskor, så att vi har tid att bry oss om och vårda mänskliga relationer, inte bara på ett personligt plan utan även över nationsgränserna... Men, dessa hemska, otäcka, illasinnade tingestar som tvingar oss att begå dessa hemska övergrepp, ja, de skola smidas till plogbillar.... det hade verkligen varit lösningen på allt.. [/ironi] Edited August 19, 2004 by 2Sharp Quote
AK5B Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Vietnam, nje svårt att tänka mej. då hade de vart nedsmälta för LÄNGE sedan. tror inte hellr det fanns MG34 i bruk där heller. jag kan mer tänka mej en amerikansk vapen skrot. Har läst att nordvietnameserna fick MG34:or av Ryssarna Quote
AK5B Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Special Forces i Vietnam använde M45 och ofta ljuddämpad Quote
2Sharp Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Special Forces i Vietnam använde M45 och ofta ljuddämpad En källa på det tack Quote
Rickard N Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 lite google gav denna sida. en site Har läst det på lite andra ställen också, minns inte var. Quote
I22 Vargen Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Känns spontant att bilderna är från Kambodja / Vietnam... Någon som vet säkert? Quote
larsev Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Det är bara att seriekoppla två 12 Volts batterier - precis som man gör på lastbilar.Spänningen är ofta högre än den angivna.....på last bilar kan man därför ha en batterispänning på 28 volt. Ett fulladdat 12V batteri har en tomgångsspänning på ca 12.7V Däremot får man ut cirka 13.8-14V vid laddning av batteri via fordonets växelströmsgenerator ( Laddspänning 14.1-14.5V ). Därav kan man vid ett 24V system få ut cirka 28V vid uppladdning via fordonets växelströmsgenerator. Quote
2Sharp Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 (edited) lite google gav denna sida. en siteHar läst det på lite andra ställen också, minns inte var. Det hade varit intressant att från mer officiella källor få information om hur utbrett det var, jag har läst både att de var vanliga och omtyckta, och tvärtom, att de av olika anledningar inte kunnat vara i aktiv tjänst i speciellt stor omfattning och inte hekller var speciellt omtyckta, typ bara ännu ett vapen, inte så mycket mer.. De romantiska skildringarna man ibland läser verkar mer vara ett personligt uttryck än ett utbrett faktum Jag är nyfiken.. Edited August 30, 2004 by 2Sharp Quote
Backis Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 lite google gav denna sida. en siteHar läst det på lite andra ställen också, minns inte var. Det hade varit intressant att från mer officiella källor få information om hur utbrett det var, jag har läst både att de var vanliga och omtyckta, och tvärtom, att de av olika anledningar inte kunnat vara i aktiv tjänst i speciellt stor omfattning och inte hekller var speciellt omtyckta, typ bara ännu ett vapen, inte så mycket mer.. De romatiska skildringarna man ibland läser verkar mer vara ett personligt uttryck än ett utbrett faktum Jag är nyfiken.. Tråd om ämnet på SocNet. Ett par bilder också. Quote
2Sharp Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Tråd om ämnet på SocNet. Ett par bilder också. Tack.. Quote
knaZen Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 *snörvlar* att det får gå såhär långt att de är bortom CPL's hjälp Quote
Fade Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Guns don't kill people, people kill people. Nån som hört den förut? Om jag nu tar hem ett vapen, putsar upp den och lägger den som prydnad på min hylla gör väl inte det mig till en sämre människa? Bara lite fanatisk ps. jag ser 45:an till vänster om högen, men den är svårupptäckt.. .ds Quote
Adam Wilhelm Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 Hittade den här bilden på den här sidan: http://www.tomah.com/lrrp_ranger/NamPhotos32/NamPhotos32.htm Captured weapons Klart och tydligt Kpist m/45 eller den egyptiska varianten. En är bl.a. ljuddämpad Quote
ThornBjorn Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 (edited) Kanske lite lätt OT, men jag hittade en ganska så intressant bild på en Amerikansk soldat från Vietnamkriget med antingen en Kpist m/45 eller en Port Said. Tror inte denna bilden har blivit postad förut. OBS! STOR bild! http://www.tmsfeatures.com/galloway/photo1.jpg Edited October 18, 2004 by ThornBjorn Quote
målobs Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Kanske lite lätt OT, men jag hittade en ganska så intressant bild på en Amerikansk soldat från Vietnamkriget med antingen en Kpist m/45 eller en Port Said.Tror inte denna bilden har blivit postad förut. OBS! STOR bild! http://www.tmsfeatures.com/galloway/photo1.jpg schysst Basker B) Quote
Recommended Posts