Jump to content

Utlämnad HV mtrl.

Dansken

Recommended Posts

Jag har nyligen hämtad ut min HV utrustning. Och fick då femfinger handskar som verkar vara andra världskriget :/

Skall man inte få samma svarta handskar som vanliga värnpliktiga får ut ?.

Dom jag fick hade endast fyra fingrar dvs, lill, ring, långfinger sitter i samma.

// :D Dansken

Man får ut gråa femfinger handskar, de är faktiskt bra.

Jag förstod inte riktigt hur du menade men om femfingerhandskarna har fyra fingrar så bör du nog byte dom. De handskar man får ut i HV är gråa femfinger i ylle (eller nåt) och tumvantar (gröna med vita handflator) med innerhandske.

:wub: Jorrå jag fick också ut stickade femfinger handskar. Men sen fick jag även ett par mörkbruna tum/pekfingerhandskar. Dom andra Gröna m. innerhandske fick jag också.

Men vad jag vet så får ju dagens vpl. ut svarta femfinger handskar, får inte HV det ?

:baskerPa: Dansken

Vi får inte ut de svarta handskarna. Jag fick heller inte dessa när jag gjorde lumpen 01/02. Jag har heller inte fått ut de skyttehandskarna som du har fått. Så det är bara att tacka och ta emot, du har i alla fall fått ut de handskar du ska ha + en :baskerPa:

Ja, de där bruna sk hanskarna har jag inte använt en ända gång.

Varför? Obotligt opraktiska! Det fullkomligt skriker Åsa-Nisse om dem.

Å vantarna man fick är ju bra. Så länge de är torra.

Skulle väldigt gärna ha vanliga svarta skinnhandskar.

Men får man sådana? Nää då! :)

Gnäll inte. Vi fick bara ut tumhandskarna, grå stickade innervantar + vita yttre. Hur bra funkar det med Ak:n??!!!

Men gissa vad; jag använder EGNA OREGLEMENTERADE handskar. Bara så ni vet. 0:):baskerHV:

Edited by Mattias

Så man brinner upp på ett reglementsenligt vis, underbart

Ja, det är väl bättre än att göra det på ett reglementsvidrigt vis, eller? ;)

För övrigt så är det nog inget brandskydd i övriga handskar som en vanlig skyttesoldat får ut.

Jag är väldigt försiktig när det gäller ett inköp av "strids"handske 2000, gjorde säkert sönder 3 par undel GU, så det är inget jag skulle lägga pengar på. Men som sagt de har ju det magiska numret där även M finns med och då måste man ju nästan ha ett par sådana sorliga ursäkter till handskar

Dom jag fick hade endast fyra fingrar dvs, lill, ring, långfinger sitter i samma.

Byt inte ut de stickade trefingrade vantarna! Dom är klockrena! Kanske inte tillverkade i år men betydligt varmare än femfingerhandskar om det är kallt. Trä bara en tumhanske över så håller du dig varm i ner till -30 grader. Och om du måste använda vapnet eller fippla med något så kastar du bara av dig tumhandsken...

Tänk om man då hade fått ut handskar över huvudtaget? Vi måste ha en snål kvartermästare (-inna?). Strumpor och kortkalsonger var vi heller inte värda, tydligen.

Undrar varför det sprider så i tilldelningen av utrustning. Iallafall, jag kompletterar med "egen" matriel, vad annars?

@ fire fist

Det är ju inte KVM som bestämmer vilken utrustning som lämnas ut ,det styrs högre upp.

Så är det iallafall i Halland ......det borde ju vara liknande i andra MD ?

Har ej heller fått ut handskar ! eller filsingar el strumpor.....

Ändrat jävla nageltrång !

Edited by SISU

Tänk om man då hade fått ut handskar över huvudtaget? Vi måste ha en snål kvartermästare (-inna?). Strumpor och kortkalsonger var vi heller inte värda, tydligen.

Undrar varför det sprider så i tilldelningen av utrustning. Iallafall, jag kompletterar med "egen" matriel, vad annars?

Nänänä. Som vissa "Gudar" här på forumet med en dåres envishet hävdar så är "tilldelad mtrl tillräcklig mtrl" Du SKALL helt enkelt få infanterield och förfrusna tår och du skall dessutom TYCKA OM DET. Det är rent av din PLIKT att förfrysa dina sönderskavda pungkulor.

En soldat med blödande skavsår på hela fötterna och infanterield änga upp i rektum är en BRA soldat. :):ph34r:

Nä, det är väl så att tilldelad materiel är tillräckligt - om man väl får ut den.

Nu tycker jag iofs inte att fillingar är så mycket att bråka om; jag beställde en bunte själv - kronmärkta till och med - nånstans på nätet för en hundring sammanlagt så det kunde vara värre. Förresten vill jag minnas att vi inte fick ut mer än 4 par kortkalsonger per vecka när jag låg inne. Märkligt, sa Bill.

Användar man utrustningen mycket och nöter på den så är vanliga arbetshandskar i femfingermodell att rekommendera, dom finns både i sommar och vintermodell samt brukar finnas i diskreta färger, om inte så är det bara att måla på dom med lite färg, vintertid så använder jag personligen alltid fodrade femfingerhandskar när jag ska röra på mej och kanske fippla med nåt(Vapen t ex), tumvantarna modell lovikka är alltid med som backup om det blir snorkallt...

Skjuthanske från MP-SEC.

Kardborre runt handleden, fint skinn i handen med förstärkning på lång-, ring- och lillfinger liksom "handloven". Neopren på ovansidan.

Förbaskat bra så länge det inte kryper ned till minusgrader, då är de förkalla.

/

R