Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ska försöka förklara bakgrunden så kortfattat som möjligt.

Mönstrade i slutet av december 03, ville bli jägare, fick inte då platserna var fulla. Blev Stridsvagn/fordonsplutonbefäl med inryck jan 05 på P7. Ska dessutom extramönstra för KJ nu i slutet av mars.

Begärde förnyad prövning i jan med önskan om att bli omplacerade till jägarplutonbefäl alternativt amfibieplutonsbefäl. Begäran avslogs.

Kontaktade Pliktverket och min handläggare via telefon angående förfrågan om överklagan. Hon rådde mig dock att höra mig för om att få bli amfibie-nånting om jag misslyckas med extramönstringen för KJ och förklarade att möjligheterna i det läget är goda.

Men idag ringde min handläggare och frågade om jag kunde tänka mig att bli Spaningsplutonbefäl. Jag fick betänketid tills på måndag 8/1.

Nu är jag väldigt förvirrad. Jag har inte en aning om vad jag vill så snälla, hjälp mig! :(

Edit: Stavfel.

Edited by Froddan
Posted (edited)

Du ska veta att det ena inte utesluter det andra.

Jag vet inte hur det går till på P7 men på många förband får man som KB sin beffattning spikad ett tag efter inryck. JTS lär ju ha koll...

Kan ta en kamrat som exempel, han ryckte in på I5 som stridsfordonplutonbefäl, men är nu spaningsplutonbefäl på en lätt (Bat)spaningspluton.

Nog för att han hade varit spaningsplutonbefäl även om han varit stridsfordonplutonbefäl, då som VC i en 90:a i en tung (Brig)spaningspluton.

Rörigt?

EDIT: Stavning.

Edited by Mats
Posted
Jag vet inte hur det går till på P7 men på många förband får man som KB sin beffattning spikad ett tag efter inryck.

Det är rätt. Man rycker in, gör GSU:n, och när det är dags för befattningsutbildning så bestäms det var man hamnar.

Posted

Så vad tycker ni jag ska välja då?

Vilket regemente jag hamnar på som span vet jag inte ännu. Får hem ett brev som mer precist forkarlar saker och ting på måndag. Och på måndag vill de ha beskedet. Känner mig lite stressad.

Posted

Var skulle spaningstjänsten vara?

Om den också är på P7 så är den inte så noga men om det innebär ett annat förband så kommer det in fler parametrar som bör tas i beaktande.

/Krook

Posted

Om jag förstår dig rätt så står det nu mellan "Amfibie-nånting", SpaningsPB och KB på P7.

Får du inte PB tjänst på AMF, så hade jag inte valt det.

Är du motiverad nog att söka KJ, så borde du kunna hamna i toppstriden om befattningar på P7, och där ingår ju två KB-spaning. Du har alltså mer att välja på om du tar KB på P7, men får du PB på AMF så har du förmodligen samma läge där. Du måste bara komma på vad just DU vill göra. Vatten eller pansar?

Jag vet vad jag hade valt.

Posted
Om jag förstår dig rätt så står det nu mellan "Amfibie-nånting", SpaningsPB och KB på P7.

Får du inte PB tjänst på AMF, så hade jag inte valt det.

Är du motiverad nog att söka KJ, så borde du kunna hamna i toppstriden om befattningar på P7, och där ingår ju två KB-spaning. Du har alltså mer att välja på om du tar KB på P7, men får du PB på AMF så har du förmodligen samma läge där. Du måste bara komma på vad just DU vill göra. Vatten eller pansar?

Jag vet vad jag hade valt.

Nu lutar det nog lite, men bara lite, åt att jag behåller min plats på P7. Men fråga är hur P7 påverkas av besparingskrav och nedläggningshot, rycker jag in på P7 blir det i januari nästa år. Var är P7 då?

Det är av största vikt att jag får en meriterande utbildning, och en utbildning överhuvudtaget då jag siktar på MHS.

Posted

Fick brev idag och fått bekräftat att spaningsplutonsbefäls utbildningsplats är Skaraborgs regemente. Således står valet mellan P4 och P7. Vilket ska jag välja?

Snälla hjälp mig!

Posted

Jag tror att du redan vet vad jag hade valt.

PM:a om du vill att jag skall förtydliga mig.