Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är bara väldigt nyfiken angånde hundarna som används i det militära. Tillexempel de som militärpoliserna använder, vad händer med hundrarna när en rejäl eldstrid drar igång med ett jäkla liv med en KSP brevid sig?

Är inte hundar extremt ljudkänsliga, eller har chefrarna några speciella egenskaper?

MVH Peter :baskerKav:

Posted

Hundarnas hörselgång är tydligen utformad på ett sådant sätt att de inte är känsliga för impulsljud på samma sätt som vi människor. Det är i alla fall förklaringen jag fick av ett hundtjänstbefäl en gång.

Posted (edited)

Har hört (haha..) att man kan sätta en hund bredvid en startande Grip och den kan ändå filtrera bort motorljudet och höra om nån närmar sej från sidan. (Helt obekräftat eftersom jag inte sett det själv.) Snacka om selektiv hörsel.

Edited by Hotel Charlie One
Posted

Selektiv hörsel finns även hos människan. Som när man kollar tv och tjejen vill att man skall städa... håhåjaja

Posted

Hört att hundar filtrerar ljud, hehe ja tex som mannen när frugan ber om hjälp :P

För några år sen gjordes ett test på någon flygfottilj där viggen flög välldigt lågt över en hundpatrl, ett antal meter längre bort satt en människa och bröt kvistar bakom stenen... gissa vad hunden uppfattade? mottorljudet eller det tysta gren brytet? mm juste :surprise:

Posted
Hundarnas hörselgång är tydligen utformad på ett sådant sätt att de inte är känsliga för impulsljud på samma sätt som vi människor. Det är i alla fall förklaringen jag fick av ett hundtjänstbefäl en gång.

Så det första du gö nu är att du letar upp närmsta bullterrier och skriker allt vad du kan i örat :navy:

Posted (edited)

Hunden kan filtrera ljud, ja.

gripen och kvisten är ett känt och bra exempel. Vad gäller kraftig KSP eld nära hunden så kan den självklart ta skada. Dom flesta hundförarna vill oftast hålla sig borta från stridens hetta. Och jag kan tro att FBJ tex är väldans rädda om sina hundar med förare, för utan det redskapet kan man i praktiken inte kalla sig ett bra "säkehetsförband".

Kraftiga upprepade höga knallar kan själklart förstöra hörseln, dock är dom inte lika kännsliga som vi, långt ifrån. Våra hundöfrare i HV drar sig alltid undan när strid bryter ut. Vet inte hur det serut på övriga ställen, men vi har regler om att INGEN skjuter när man ligger nära hunden.(fredstid) Dock är det på Hundförarnas order. Dom tycker det är dumt att riskera en bra hunds hörsel under en övning.

Men, som sagt. Ofta klarar dom sig, men risken finns. Och jag har svårt att tro att det finns något djur med hörsel som behåller den oberörd efter ett band 7,62 på nära håll.

Edited by Panzerfaust
Posted

Aaah då fattar jag!! Är ju bra att veta innan man rycker in som MPJ, man tyckler ju om hundar och vill inte få den som värsta fienden det första man gör!!

Posted
Aaah då fattar jag!! Är ju bra att veta innan man rycker in som MPJ, man tyckler ju om hundar och vill inte få den som värsta fienden det första man gör!!

Det bästa är att du frågar dina befäl. Förmodligen kommer dom att berätta för er hur och när ni får skjuta med hundarna i närheten. Eller om dom tar sånt med hundföraren och det är upp till honom att föra det vidare, jag vet inte.

Men i vilket fall får ni nog veta hur ni skall göra.

Våran hundförare brukar ha hunden bakom oss när det drar sig till strid. Skulle vara toppen om en hundförare kunde komma in och berätta hur det går till i GU förbanden ! ? !

:baskerPa:

Posted (edited)

Jag skulle tro att du får veta allt du behöver veta och lite till om hundarna när du rycker in..

*FAN, pucktvåa.. X| *

Edited by Nimitz
Posted

Vid strid tar hundföraren hunden och försvinner bakåt för att inte hunden skall skadas. Dock har hundarna ganska god selektiv hörsel, de blir väldigt glada och upphetsade när kspn börjar tugga :uuh:

Vid varje övningar med hund finns bestämmelser för hur striden skall bedrivas när hunden är inblandad.

Posted

Vi körde följande :

Ett skott, FRYS ÖVNINGEN, ta bort hunden till säkert avstånd. Återgå.

Det brukar dock finnas befäl som inte förstår eller som är för skjutkåta och sätter igång striden innan man hinner komma tillbaka. Det hände en gång när vi spårat upp en fiendegrupp till en byggnad, vi var 2 hundförare med hundar så jag och den andre killen gick bort och lämnade hunden. Sedan när vi kom tillbaka så hade alla omgrupperat och vi blev skjutna från ett fönster på andra våningen i huset utan att ens hinna förstå att striden börjat. Dem andra var redan inne och krigade och vi fick nöja oss med att rycka fram växelvis på 2 pers. pch panga lite sporadiskt mot fönstret för att sedan mötas i dörren av glada kamrater som skjutit upp alla magasin medan vi själva knappt fått iväg 1.

Posted

Det som hundförarn stämmer med vårat tillvägagångssätt på F4 idag. Hundar har en mycket väl fungerande selektiv hörsel, dock medför det inom sin tid hörselskador om dom utsätts för höga plötsliga ljud (ex skottlossning) ofta.

Blir ett jävla liv på hunden varje gång striden dar igång, och alla ligger och skakar av spänning med "fingret på avtryckaren" tills hundföraren kommer tillbaka. :lol:

Posted

När jag gjorde GU togs hundarna bort vid eldstrid.

I en krigssituation skulle dock hundarna släppas lösa, så att alla inklusive hundförarna kunde bekämpa fiendeeld. Tydligen springer hundarna en bit därifrån och kan letas efter när/om fiende bekämpats.

Posted
När jag gjorde GU togs hundarna bort vid eldstrid.

I en krigssituation skulle dock hundarna släppas lösa, så att alla inklusive hundförarna kunde bekämpa fiendeeld. Tydligen springer hundarna en bit därifrån och kan letas efter när/om fiende bekämpats.

Lösa? riskerar man verkligen hundarna så? Riskerar dom inte att bli skjutna?

Posted

Jag har faktiskt tänkt på detta med hur man skulle göra med hunden vid ev. stridskontakt. Har man tid så skulle jag försöka kommendera "ligg", går ju alltid dra spårlinan ett varv runt någonting också men antagligen skulle hunden slita sig eller bita av linan på nolltid. 300kg's tryck i käken på en adrenalinstinn schäferhane är svårt att kontrollera i en sådan situation. Om vi nu tar det andra alternativet dvs. att vi blir attackerade så skiter jag i allting och ser till att skjuta ordentligt istället, finns ingen tid till annat. Hundar känner människor så bra att den kan lista ut vad som är fiender mot gruppen, den skulle antagligen attackera fienden eller springa fram och hälsa om den fick en chans och det är bara bra eftersom fienden får ett mål till att skjuta på. Beror på vilken hund det är också, finns säkert någon hund som skulle springa raka vägen därifrån, vem vet.

Egentligen finns det inget sätt som är rätt då en strid aldrig är den andre lik.

Posted

Jag undrar hur hunden skulle reagera i "riktigt" krig, då är det ju inte så kul å pringa fram och hälsa! Kan de skilja på övning å riktigt krig, inte för jag tror det kommer hända vårt land här, men ändå?

Posted (edited)

Hunden känner av om du är, arg , rädd , ledsen osv.. Han känner även detta på långa avstånd och förstår nog vad som händer när skogen börjar lukta adrenalin och arga soldater. Sedan vad hunden gör åt det är upp till honom.. ;P

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,441328,00.html

http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/07/derrox.html

http://www.skk.se/press/p001120.txt

Hundar förstår en hel del...

Edited by Hundforarn
Posted

När vi övar krock/sammanstöt utan hund har jag alltid lagt mej till med vanan att vråla "LIGG -STANNA KVAR!" den sekund det tar att få upp vapnet i anläggning, lika bra att lägga sej till med vanan OM det (hoppningsvis inte dock) skulle bli skarpt läge någon gång.

Sedan om hunden skulle lyda i en dylik situation, det vette fan. Förevisade strid för flygvapeninspektören en gång, eldöppnandet (efterhand) var ett skott, och partullcehefen svarade med dubbelskott, sedan avbryt. På dessa få sekunder då i stort sett han dyka i skydd han hunden ta ett varv runt både patrullchefen och en av ksp-skyttarnamed spårlinan, hade kunnat bli trassligt om hunden inte lytt då jag kommenderade "Hit!". Dock gick allt väl och undertecknad nedkämpade den onde skurken Fk A :P (efter att ha fått iväg hunden till förberedd uppstallningsplats.)

Posted

Beroende på sitvation... om jag får en markering rakt framifrån så ger jag tecken till grpch som kanske komenderar skyttelinje. Då håller jag mig 30-50 meter bakom och kör med LIGG och kanske plockar fram lite godis eller leksak om det börjar smälla. Hunden är inte skott berörd, inte alls, men jag vill inte ha en skottokig hund utan en hund som inte ska bry sig så mycket om skotten utan kunna ligga lugnt å fint.

Jag menar... om vi går en patrulering och jag får markering så har vi ju gjort vårt jobb och de andra får ta över.

Posted (edited)
Jag undrar hur hunden skulle reagera i "riktigt" krig, då är det ju inte så kul å pringa fram och hälsa! Kan de skilja på övning å riktigt krig, inte för jag tror det kommer hända vårt land här, men ändå?

Förmodligen skulle den reagera likadant.

Har inte pulat så mycket med militära hundar, Men polishundarna reagerar likadant. Dom blir lika upphetsade vid övning av IMF som vid Äkta vara. Detta kan man se på bilder då hunden blir lika tokig i vilket fall. Finns bilder där hundarna attackerar hundförarens kollegor :lol:

Detta kan hända även på övning, därav munkorg på dom flesta. Men det är ju en individuell grej också. En Hundförare inom polisen som jag träffade i höstas sa att deras hundar iaf inte skiljer på övning och äkta vara. Den vet ju inte att dom värnpliktiga figuranterna inte är AFA osv. Dock kan den som ovanstånde talare känna husses reaktioner. Men oftast är dom så uppspelta att det inte ens finns svart eller vitt. Det är bara pang på raktfram.

Jämför man bragdhundar med tränade stridshundar eller vad man ska kalla det, så kan det ju bli lite fel. Att känna av husse hjärtattack eller bita en våldsman som försöker våldta matte är ju inte samma sak som att bli peppread med 7,62 :unsure: Tror ärligt talat inte att hunden tänker så värst mycket i strid.

Men, nu när jag läser tråden igen och läser vad jag själv skrivit har jag kommit fram till svaret på din fråga. JA. att förmodligen känner den skillnad på krig och övning, Men det gör inte polishunden. Då skillanden mellan övning och verklighet är stor inom dessa två grenar. En IMF övning är ju väldigt nära verkligehten jämfört med en pluggövning i boden. Tror jag. Kavlificerad gissning. :D

EDIT: (IMF-Inbrytning Mot Folkmassa, Dvs Kravaller ungefär)

Har varit figurant i sådant och vi fick då ge allt vi hadde. Då sa dom att hunden inte känner skillnad på övning och utb. Då en del smärta förkommer i sådan träning 0:)

Edited by Panzerfaust
Posted

Har varit figurant i sådant och vi fick då ge allt vi hadde. Då sa dom att hunden inte känner skillnad på övning och utb. Då en del smärta förkommer i sådan träning  :)

Edit: Edit... Ingripande Mot Folkmassa.

Posted (edited)

Jag är flybassäksoldat och när vi hamnar i strid efter vi har följt spår med hjälp av hunden så skriker vi "FRYS HUND!!!". Då kommer en hundintruktör eller en blågul och går iväg med hunden minst 100 meter så att den inte kan råka ut för hörselskador. Sen är det bara att kötta!

Och hunden hör inte mkt högre än oss. Den hör fler typer av ljud bättre.

Edited by Månsson
Posted (edited)

Har varit figurant i sådant och vi fick då ge allt vi hadde. Då sa dom att hunden inte känner skillnad på övning och utb. Då en del smärta förkommer i sådan träning  0:)

Edit: Edit... Ingripande Mot Folkmassa.

Det borde jag veta.

Polisen> :baskerHV: <Panzer

Starffar sig själv med att vara figurant på ett äkta ingripande mot folkmassa

Edited by Panzerfaust