Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Är det någon som har mer info om strv 2000? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Hej! Jag har en del text och bilder i arkivet här nånstans..ska leta imorgon...har dock för mig att nån av de svenska sidorna med stridsvagnsinnehåll även har med en del om Strv 2000. Mvh, Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 måste vara den fulaste strv skapelse som någonsin frambringats. dessutom hade jag för mig att det var en prototyp till B-Kanon och inte en strv. där ser man, man lär så länge man lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 18, 2002 Report Share Posted June 18, 2002 Lynx_39 du mennar mechanized vikings? bilden kommer där ifrån verkar inte funka riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 ...Mechanized VIkings var det ja, har för mig att nån från PaC har skrivit artikel om Strv 2000 i PANSAR - får gå igenom registret jag håller på att färdigställa för webben - alla artiklar i PANSAR mellan 1982 och 2002... Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Strv 2000 Pansar 2/1990 "Stridsvagn ny" Man stod inför valen; - Ytterligare uppgradering av Centurion och strv 103 - Direktinköp av en utländsk stridsvagn - Licens/samproduktion av en utländsk stridsvagn - Produktion av en svensk stridsvagn (2000) Första alternativet gavs upp först...;) Konceptet för Strv 2000: - Vagnen skall kunna skjuta under gång med huvudvapnet, rörligt varvet runt, 360 grader. - Vagnchefen skall ha direktutblick får vagnens högsta punkt. - Vagnen och besättningen skall överleva krutbrand efter träff i ammunitionslagringen. Huvudbeväpning: Kanon med ca 140mm kaliber i koventionellt utförande Skrovet byggs som miniskrov med skyddet i form av tilläggsmoduler Konventionellt motorpaket, dieselmotor, samt hydropneumatiskt fjädringssystem. 3-mans besättning, vikt ca 58 ton. Maxfart landsväg: 70km/h, terräng 50km/h Tilläggsbeväpning, 40mm Bofors L/70, 2 x 7,62mm ksp, 12 rökkastare, 2 lyskastare Detta var lite vad som fanns att läsa... Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 19, 2002 Report Share Posted June 19, 2002 Man tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otto Posted July 3, 2002 Report Share Posted July 3, 2002 Är det strv 2000 som är byggd av någon slags plastblandning som ska vara otroligt starkt??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts