Foxtrot Lima Posted September 12, 2003 Report Posted September 12, 2003 Då har min första vecka som furir på 1. pluton/4. komp passerat, och jag måste säga att det har varit den slappaste veckan hitills under min värnplikt. Ganska förståeligt dock, eftersom tf plutch är lite ny i gemet samt det faktum att KB brukar ha ganska få uppgifter de första två-tre veckorna. Helt sysslolösa har vi inte varit, om man nu trodde det. Övningsplaner har förberetts, vi har haft genomgångar med kompch m m. *snark* Lyckligtvis verkar befälslaget vara riktigt schysst, vilket alltid är positivt. Jag kände igen plutonchefen (inte tf, utan den ordinarie som jobbar halvtid pga ryggskada) från KB-balen i våras. Hehe... Han släppte loss ordentligt, trots sina ca 40-bast. Trivs än så länge på plutonen, men ser gärna att amtalet uppgifter och ansvar utökas för vår del. Vi har inte börjat visitera städområden etc, även om vi har haft en del exercis med plutonen, samt en vapenvisitation som jag höll i. Förhållandet till mina GB är ganska gott... Verkar vara hyfsat kompetenta. Har dock inte sett dem sådär jättemycket "in action", så det återstår att se. ;) Mycket av vår lediga tid går åt till att städa... Ja, ni läste rätt, städa. Vi är tio KB som ska hålla rent på en hel våning! Visserligen är det lite småjobbigt att behöva städa så mycket dagligen, men å andra sidan trivs jag med att ha en egen korridor, ett eget tvättrum, en egen toalett etc avskilt från soldaterna. Dessutom ägnar vi kvällarna åt att kolla på DVD, och då vill man inte ha onödigt oväsen i bakgrunden. :P Inte för att man tycker illa om sina soldater, men jag vet ju att amröjarna har en snubbe som stinker duktigt med tåbira. LOL! Mina kollegor på den plutonen tvingar honom att bada fotbad och genomföra andra förebyggande åtgärder som att t ex byta sockar ofta. Vi KB på 4. komp har fått en mentor, som ska stötta och coacha oss nu i början. En gammal "evighetslöjtnant" som har sitt ursprung från I 22. En karg, sammanbiten karl, som har huvudet på skaft. Fråga gärna om det är något särskilt ni är nyfikna på. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 (edited) Jag tror jag hi-jackar den här topicen jag också... Livet på 2. komp SoT/Ledning har väl inte heller varit speciellt stressigt. Utom möjligen ibland för mig som går som en sorts KB/Stabsgrpch-hybrid. Man kan väl säga att det väl inte är det roligaste man kan tänka sig att få sina städområden (städade av relativt virriga, kommandostyrda, nyinryckta soldater) visiterade av fyra furirer som man vet är minst lika nitiska som en själv... Jag ska pröva med lite uppdragstaktik till veckan... Betydligt trevligare var det att köra en 2,5 timmars visitation av särskild tillsyn ak 5 nere i källaren på Pontonjären. Det var ett väldigt klokt val att använda tiden fram till vis. till utnyttja nya UniR FM och sy gradbeteckning på T-shirt. Orden, "Furir! Soldat nnn anmäler sig för omvisitation av magasinspärr/låda/manöverhandtag!" ekar fortfarande i våra huvuden... Sen har vi sprungit runt i skogen en del och målspelat/varit säkerhetskontrollant vid lös stridsskjutning stridspars strid. Lite Ra 180/Högantenn 2K blev det också. Edited September 13, 2003 by LeadHead Quote
Racoon Pioneer Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 Det här med hijacking verkar ju inne så... SoT plutonen på det 22:a pionjärkompaniet i Strängnäs eller 4 pluton/ 7 komp. är mitt hem sen ett antal veckor tillbaka. Men det är först nu som formerna och grunderna börjar sätta sig, all personal är på plats och vi börjar kännas som en pluton. Veckan som gick ägdes vi KB av vårt gamla kompani, Chefträningskompaniet, men våra befäl på 7:e var ju inte sämre karlar än att dem körde ut oss i fält så fort dagen på Chefträningskompaniet var över. Att känna på fält är nyttigt och att börja umgås med sina soldater gott. Dock har man legat på minuskontot vad gäller sömn. Sen har man ju missat en hel del på sport och nyhetsfronten. Nåväl, veckans tilldragelse var Vapnets Dag på torsdagen då våra vapensystems syfte och verkan förevisades. STRIX-granater, fordonsminor, minormar, strf90-rök, vägladdning och 302/90 beskjutning av mål var höjdpunkterna. Nästa vecka fortsätter KvmS... Hälsningar /Fu RP Quote
Foxtrot Lima Posted September 13, 2003 Author Report Posted September 13, 2003 Nästa vecka ska jag och mina kollegor på SoT-pluton/4. komp vara biträdande instruktörer under HLR-urbildningen som soldaterna ska få på torsdag. Eventuellt ersätts övningen med "åtgärder vid trafikolycka", beroende på om dockorna är tillgängliga eller ej. Då traskar man bara över till polarna på Maskinpluton/2. komp och lånar deras begagnade övnings-PM. B) Som det ser ut nu kommer vi KB på plutonen få en del att göra framöver, eftersom ordinarie plutch jobbar halvtid, ordnarie stf plutch är föräldraledig och tf plutch (vår nuvarande chef) ska iväg på en fältarbetskurs (läs: kurs i vägbyggnation). Kvar blir då 2 löjtnanter och två nybakade fänrikar (tror jag). Som det ser ut i dagsläget består plutonen av ca 43 man (exklusive KB och befäl), så varje man kommer behövas framöver. Två saker jag fick reda på i veckan var att jag är den enda från 4. komp som kommer gå högvakt i november, pga att jag inte kommer ha något vettigare för mig (tydligen). Den andra saken är att jag ska gå beredskap med min pluton över nyår. Man får väl se det från den ljusa sidan, och konstatera att man gör av med mindre pengar när man går beredskap. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
Nifelhel Posted September 13, 2003 Report Posted September 13, 2003 (edited) @Foxtrot Lima Hur gick det på eran strapatsövning? Hörde att du däckade, och fick åka tillbaks till logementet!!! Edited September 13, 2003 by Nifelhel Quote
Foxtrot Lima Posted September 14, 2003 Author Report Posted September 14, 2003 (edited) @Foxtrot Lima Hur gick det på eran strapatsövning? Hörde att du däckade, och fick åka tillbaks till logementet!!! Ja, men det är ju gamla nyheter? Bar det tyngsta lasset i två dagar. Mineralbrist är inte trevligt... Tur att man hade en kapten som matade en vid sjukhussängen med bullar och mjölk. ;) Man lär sig av sina misstag i alla fall - se till att dela på bördan! Just nu sitter jag och hoppas på att man får gå Högvakt på Drottningholm istället för Stockholms Slott. Har inte lust att missa två veckors utbildningstid, bara för att öva exercis inför händelsen. Förra året gick Ingbat Högvakt ute på Drottningholm, så chansen är väl hyfsat god ändå. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Edited September 14, 2003 by Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Menar du att Drottningholmsvakten övar mindre än Stockholmsvakten? The Swede Quote
Foxtrot Lima Posted September 14, 2003 Author Report Posted September 14, 2003 Menar du att Drottningholmsvakten övar mindre än Stockholmsvakten? The Swede Ja, enligt min kompch i alla fall. Han beskrev det som att det var mycket lugnare att gå på Drottningholm, och att det försvann mindre tid till exercis om man gick där ute. Men det kanske någon annan vet bättre? Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
The Swede Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 Jag vet bara att vi övade båda vakterna lika mycket när vi gick i vintras. Drottningholmsvakten har inte lika mycket parad och excersis men uppgiften är skarpare än på Stockholms slott. The Swede Quote
Racoon Pioneer Posted September 14, 2003 Report Posted September 14, 2003 När vi övade högvakt så var det schemalagt lika mycket tid för båda styrkorna men Drottningholmstyrkan slapp allt som oftast kvällstjänster och hade fys och annat inplanerat på dagarna också. /RP Quote
Dragonen Posted September 15, 2003 Report Posted September 15, 2003 Kvar blir då 2 löjtnanter och två nybakade fänrikar (tror jag). Hehe, verksamheten blir alltid mycket mer fysiskt givande när löjtnanter och fänrikar styr skutan! *ryser* Lycka till med allt! ca 6 stora och 20 små pinnar till muck! Quote
Foxtrot Lima Posted September 20, 2003 Author Report Posted September 20, 2003 (edited) Veckan som gått har vi KB på SoT-pluton/4. komp utbildat våra soldater på HLR, samt examinerat dem på "åtgärder vid trafikolycka". Nästa vecka ska jag och en furir till hålla i en station vid kompaniets (soldaternas) UBK. De ska få sätta ihop ett par bårar på tid och springa några meter med den, samt en figurant. En bra grej som hände var att kaptenen som ansvarade för HLR-utbildningen tyckte att vi var så duktiga på att lära ut att han mer än gärna såg till att vi fick möjlighet att examinera oss till instruktörer i HLR. Dessutom meddelade kompch oss att bataljonen betalar vårt C-kort, om vi nu tänker ta det. Gratis teori och uppkörning, samt att det kommer stå ett antal lastbilar till förfogande åt oss fram till muck. Det som kostar är tillverkningen av det nya kortet. Kul värre... Hälsningar, Foxtrot Lima Edit: Skrev fel tidigare. Inte plutonens UBK, utan hela kompaniets. Fel av mig. Edited September 20, 2003 by Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted September 27, 2003 Author Report Posted September 27, 2003 Nu vet jag att jag ska gå högvakt på Stockholms Slott tillsammans med Ing-pluton från 2. komp nu november. Som det ser ut nu blir det förmodligen bara jag från 4. komp som skickas iväg på straffkommenderingen. Ja, ni läste rätt. Jag har egentligen ingen lust att stå rakt upp och ner som en staty mitt i november... Men man gör som man blir tillsagd såklart. I veckan fick jag hålla i en del av skyddsvaktsutbildningen, tillsammans med ett par KB-kollegor (en från SoT-pluton/4. komp och en från Amröj-pluton/2. komp), som fick agera figuranter. Från början var det tänkt att vi enbart skulle agera figuranter i olika genomföranden. Det visade sig dock att löjtnanten som vi trodde skulle hålla i övningen, i sin tur hade fått information om att det var någon av oss som hade planerat upplägget osv. Då sa löjtnanten att "det här går inte" och gav mig i uppgift att leda övningen, samt att planera olika genomföranden som soldaterna fick öva på. Tid till förfogande: en middagsrast. Sagt och gjort satte jag mig ner och plitade ner olika tänkbara (och några inte fullt så tänkbara) scenarion inför övningen. Jag hade ett fordon, två figuranter och en låda lösplugg till mitt förfogande. Det blev en del pangande under kvällen och soldaterna verkade nöjda med upplägget. De fick öva allt från id-kontroll och avvisning, till eldstrid med fi som öppnar eld från fordon. Därefter följde frågestund och utvärdering, som jag också fick hålla i. I fredags (igår) sprang jag Garnisonsmilen på 48 minuter utan att anstränga mig det allra minsta. Blev lite lätt chockad över hur lätt det gick. Tidigare gånger jag sprungit milen har det alltid blivit väldigt tungt de sista två-tre kilometrarna, men nu gled jag bara fram. Hur skönt som helst! B) En snubbe på mitt KB-logemente har även fixat dit ett gammalt PlayStation, så man har något att göra under all dötid som i bland uppstår. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted September 27, 2003 Report Posted September 27, 2003 (edited) Även KB samt AP-grp och en mc-ordonnans från 2.komp SoT-plut ska med på högvakten. Vi på 2.komp SoT har också agerat slagpåsar under veckan. *Vi* *Soldaterna* Edited September 27, 2003 by LeadHead Quote
Foxtrot Lima Posted October 4, 2003 Author Report Posted October 4, 2003 Vad har då hänt i veckan?? Absolut ingenting! :( Jo, igår höll jag i ett fyspass och dagen innan (torsdag) lämnade kokgruppen, packgruppen och jag in våra salmonellaprover för analys. Kul värre. Nästa helg har jag helgtjänst pga besöksdagarna. Å ena sidan blir det kul att visa upp vår verksamhet, å andra sidan kommer ingen jag känner dit. Jaja...jag får återkomma med info när något verkligen har hänt. Jo, förresten. Kom på en sak att nämna. Det går rykten om att Ing-pluton ska få ksp 90B som understödsvapen, istället för ksp 58:an som de använder idag. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
Sillen Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Det går rykten om att Ing-pluton ska få ksp 90B som understödsvapen, istället för ksp 58:an som de använder idag. Jag hoppas verkligen att det här gäller pipluton på pansar också Quote
Steken Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Jasså du Foxtrot Lima, du tycker att dina GBs bara verkar vara hyfsat kompetenta! Här får man höra hur det ligget till. /GB 1. pluton/4: komp (Fundera på den här ett tag du) Quote
Foxtrot Lima Posted October 4, 2003 Author Report Posted October 4, 2003 Ja, hyfsat. Tyvärr har de inte kanske fått all den utbildning i ledarskap man borde ha som GB, men under omständigheterna fungerar de okej. Jag ser det som min uppgift att se till att de förkovrar sig innan slutövningen. En GB borde enligt min mening ha utbildning på ksp och pskott. Gärna BT-46 också... Vi får se hur mycket tid som avsätts till inenjörtjänst. Förhoppningsvis blir det inte bara befattningsutbildning fram till jul. Hurså? Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Kan tala om att under mitt utbår fick inte ens vi KB ksp-utb, så hoppas inte på för mycket. Quote
Foxtrot Lima Posted October 4, 2003 Author Report Posted October 4, 2003 Lyckligtvis har vi haft en rejäl "tomteverkstad" på KBS i år och lärt oss flera vapensystem. Min f d plutch var en hejare på att klämma in utbildning efter utbildning på schemat. Medan övriga KB-skolor på I 19 mest slog dank, körde vi för högtryck fram till slutet på sommaren. Såhär i efterhand är man väldigt glad över att det var så faktiskt. Utbildning på pskott: 9 mm skarp, 20 mm skarp, BT-46 pskott, 9 mm eldmarkering samt slutligen 20 mm eldmarkering. Eldhandvapen: Ak5 och Ak4 Övrigt: ksp 58b och grg (sköt dock endast med ballastad projektil). Känner flera KB som inte ens har utb på ksp och/eller pskott. Å andra sidan kanske de är undbefäl på en PS90 eller SatCom-operatör. Kom på lite mer att skriva om angående verksamheten på plutonen: De två nästkommande veckorna fortsätter soldaterna och GB sin fordonsutbildning, för att därefter fortsätta med övrig befattningsutbildning, t ex kokutbildning eller drivmedelsutb. Tyvärr finns det inget utrymme för oss KB på någon av fordonslinjerna, även om vi själva skulle vilja lära oss köra terrängbil, eller varför inte bandgrävare? På måndag ska de ha en trafiksäkerhetsdag för bataljonen, men trots att vi KB redan genomfört den under vår tid på KBS, måste vi vara med på den. Antar att det lönar sig att repetera... Tisdagen kommer för vår del att ägnas åt att sätta upp ett helvetiskt tält, som ska användas ute på Ängesholmen under besöksdagarna. Tältet ska enligt uppgift vara infernaliskt krångligt att sätta upp. Lite "team-building" över det hela... Någon gång v342 återförenas gamla Livkompaniet/I 19 för att vi KB på förbandet ska ha MUS för övergång av vattendrag. Har fått en TJOCK bunte med papper som ska läsas igenom inför övningen, som ska vara i en hel dag. Vi KB på Ingbat har haft MUS vid ett tidigare tillfälle, men jag vet inte vilken utbildningsståndpunkt övriga bataljoner har på sina KB. Förhoppningsvis blir det en lagom nivå på genomförandet, så att man känner att man lär sig något utan att för den sakens skull behöva bli ett nervvrak. Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted October 5, 2003 Report Posted October 5, 2003 Vad har jag gjort i veckan då... Kört ratgb 1112 och 1313. Min 11 blev påbackad av en ptgb 5 (Sprinter). Resultat: - Sprinter: Stege på baksidan bockad och lossnad från sina fästen, dörren lätt intryckt, vänster baklyktor krossade. - Ratgb 1112: Ett jack i trälisten. Quote
Foxtrot Lima Posted October 17, 2003 Author Report Posted October 17, 2003 Är hemkommen efter två veckors tjänst och det har hunnit hända en del under den gågna tiden. Minns nog inte precis varje detalj av vad som skett den senaste tiden, men det beror på att man hela tiden är upptagen med små uppgifter som man löser vid sidan om själva huvudverksamheten på dagarna. Ett utmärkt exempel är regementets informationsutskott, som höll sitt första möte i fredags eftermiddag. Eftersom jag är bataljonens informationsombud, är jag ansvarig företrädare för Norrlands Ingenjörbataljon på mötena. Jag valdes till funktionen tidigt i våras, och hade nästan glömt bort att så hade skett - mycket beroende av att ingen verksamheten fanns. Vår stora uppgift, som presenterades på mötet av en representant från informationsavdelningen I 19, är att försöka producera en film av informerande karaktär, som ska ”upplysa” ungdomar om det ”vinnande konceptet” som erbjuds inom Bodens garnison. Inte enbart de rent militära aspekterna av I 19, utan även belysa I 19-modellen och andra utmärkta möjligheter till fritidsaktiviteter. Kort och gott ska vi skapa en positiv bild av regementet och dess verksamhet, utformat på ett sådant sätt att ungdomar som ännu inte mönstrat blir intresserade av att eventuellt göra sin värnplikt på I 19, Sveriges nordligaste regemente. Tanken är att vi som företräder de fem bataljonerna på I 19 ska samla ihop så mycket material som möjligt i form av digitala filmer etc, som sedan kan användas i slutprodukten. Hela produktionen kommer vila på våra axlar, även om vi får ett bra stöd från infoavd på förbandet. Resultatet ska sedan läggas upp på I 19 hemsida , och Pliktverket kan tänkas vilja ha del av materialet för att använda det som ”propaganda” vid mönstringsprocessen. Vad har då annars hänt de senaste två veckorna? Soldaterna och deras gruppchefer har fortsatt med sin fordonsutbildning, samt skjutit lite PEK och haft orienteringsträning. Vi KB har haft diverse ströjobb på plutonen i samband med besökshelgen (särskilt vi som inte hade några anhöriga på plats). Nu i veckan hade vi förstegsutbildning i sambandstjänst, vilket var riktigt kul faktiskt. Vår instruktör (kompaniadjutanten) är en riktigt trevlig och vettig människa, som inger en behaglig och naturlig respekt, samtidigt som vi kan skämta till det ibland. Bl a fick vi pilla en hel del med ”fältapan” och lära oss hur man kopplar upp sig på Telias nät. Ett av de festligare momenten var när vi lyckades ringa upp en mobiltelefon från fältapan, som f ö är från sena 30-talet. Där efter har vi fortsatt med DART och Ra-180. Alla KB har visserligen haft mer eller mindre orienterande utbildning på radion under KBS, men nu får man äntligen möjlighet att gå in på djupet och verkligen lära sig något ordentligt. Amröjplutonen på 2. komp springer omkring på dagarna och jäktar konstant. Deras befäl är stridspittar och t o m KB på plutonen får stressa ihjäl sig. Skåpvisitationer sent på natten, ständig ovisshet m m är vardagsmat för dem. Vi andra KB på bataljonen brukar driva med dem då och då, och frågar när deras GSU ska ta slut. Hehe… V.347 ska ingenjörbataljonen gå högvakt och jag hamnar på Stockholms Slott. Egentligen är det ing-pluton som går vakten, så vi KB som har möjlighet att följa med kommer inte stå så mycket post, utan ha andra uppgifter (vad det nu kan innebära?). Amröjpluton kommer gå på Drottningholm tillsammans med sina KB, medan övriga KB går på ”Slottet”. Ändå är det flera av oss på 4. komp som inte kommer gå. KB på DB200-pluton och KB5-pluton ska bygga bro med sina soldater istället. Kul för dem... Jo, det höll jag på att glömma, men gissa om jag blev förvånad när jag såg både ÖB och Hemvärnschefen stå bredvid mig i väntrummet till planet hem. Kul grej liksom…”jag flög hem med ÖB”. PS. Var även ute på den lokala nattklubben i Boden, "Bodensia", och festade med mina KB-kollegor. Egentligen hade jag inga planer alls på att sticka ut (är en tråkig människa), men några av mina GB ville ha med mig ut på stan en kväll. Okej då, tänkte jag och hängde på. När vi kom ner till stället vi hade tänkt ockupera, var det överfullt, så vi drog vidare istället. När jag och några GB dricker bärs ringer plötsligt en av deras mobiler. Beskedet som kommer är att halva plutonen sitter på det andra stället, och att de ville bjuda mig på stora mängder alkohol. Sagt och gjort pinnade jag iväg dit och blev bjuden på både det ena och det andra. Lyckligtvis blev jag inte (alltför) full, och drog mig sedan bort från "plutonen" för att pysa till nattklubben. Väl där möter jag ett av mina befäl från KBS och resten av mina kamrater. Fan vilken härlig kväll det blev. DS Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted October 19, 2003 Report Posted October 19, 2003 Här har det varit fortsatt terrängbilsutbildning. Nu är man certifierad skumpa-runt-i-skogen-på-sjuka-platserförare... Vi blev anfallna av en pansarskyttepluton med stridsvagns och helikopterunderstöd när vi var bakom slumpberget och aktade tummarna. Det var pbat som körde ungefär samma förevisning som på besöksdagen för några höjdare som var där och vi råkade stå med våra terrängbilar parkerade i målområdet. Undrar just om vår sjtptgb 1314(?) med STORT rödakorsetmärke var inom synhåll för höjdarna...? Jag kan tänka mig rubrikerna: Anders Milton, (fd?) ordförande Svenska Röda Korset: 'Norrbottens Regemente respekterar inte folkrätten! Lägg ner Armén!' Quote
Foxtrot Lima Posted October 31, 2003 Author Report Posted October 31, 2003 De senaste två veckorna har utbildningen legat på en ganska hög nivå. Äntligen har vi aktiverats med diverse fortsättningsutbildningar på Ra 195, Ra 180, rektjänst, koktjänst (för min del i alla fall) etc. I veckan fick jag även reda på att jag ska gå som avlösningsförare på Stockholms Slott v. 346-347. Trevligt att man slapp stå post... ;) Men det är väldigt mycket jag ska kunna, och jag har fått ut ett tjockt häfte med papper som ska pluggas in inför högvakten. Nästa torsdag åker vi buss från Boden till Almnäs (gamla Ing 1 faktiskt), för att därefter fortsätta träningen. Tyvärr ser det inte ut som att vi kommer ha någon som helst tid över till sightseeing i Sthlm. :( Vecka 349 går vi ut på vår första kompaniövning, som är beräknad till ca 3 dygn, och förhoppningsvis får jag gå i befattning redan då. Kvartermästaren är förvisso den som alltid har fullt upp ute i fält, men det ska bli kul...tror jag. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Steken Posted October 31, 2003 Report Posted October 31, 2003 Det finns väl inget att se i Stockholm? Quote
Foxtrot Lima Posted November 1, 2003 Author Report Posted November 1, 2003 Nu är du inte riktigt seriös va? Hoppas jag... Hälsningar, Furir Foxtrot Lima Quote
Foxtrot Lima Posted November 22, 2003 Author Report Posted November 22, 2003 Då har man gått högvakt vid Stockholms Slott under 2 x 3 dygn, och jag har hunnit få mer än nog av högvaktsflygeln. Det snackas mycket om huruvida det är ”värt” att gå högvakten – särskilt med tanke på hur mycket tid som försvinner (i snitt 3 veckor) för att öva inför och genomföra en högvakt på Stockholms Slott. Min personliga uppfattning är delad. Dels är det en kul upplevelse att få vistas i Stockholm och se sig omkring i nya omgivningar, men å andra sidan är det irriterande med allt flyttande och all enformig exercisträning. Vad hände då? Jo, vi hade en eller två ”slottspissare”, ett par som började ha oralsex framför post 7, kungen hade audienser för nya ambassadörer, Madeleine gjorde ett besök på slottet (vilket killen på post 3 uppskattade) och några händelser till som jag inte minns just nu. Själv var jag avlösningsförare och fick inte se ett smack, förutom när jag marscherade runt mina avlösningar varannan timme. Fast egentligen är jag nog glad över att ha sluppit stå post. Soldaterna klagade över att det var jäkligt tråkigt, och jag kan förstå dem. I egenskap av AF2:a fick jag ”maximum exposure, with minimum workload”. Passade mig perfekt. Hehe… Den kommande veckan vet jag inte vad som händer, förutom att vi i högvaktsstyrkan ska leta reda på våra packningar, som har blivit transporterade upp till Boden av Kronfrakt. Jag räknar med att det tar MINST en dag till att hitta rätt på allt från vapen till M/87:an. Vecka 349 går vi ut på kompaniövning för första gången. Förhoppningsvis får jag då även möjlighet att gå i befattning som kompkvm. Troligtvis blir det dock så att jag inte går i befattning, utan får haka på någon yoff som visar mig hur arbetet går till innan jag själv får pröva på. En intressant anekdot från högvaktsträningen är att årets högvaktsstyrka från Ingbat/I 19 är det sista ingenjörförbandet som kommer sätta sin fot på gamla Ing 1 i Almnäs. Sorgligt men sant. En sak jag tar med mig i minnet till Bode när flagghissningen, då alla stod i givakt medan paradmarschen spelades på högtalar systemet från kanslihuset. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
LeadHead Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 Själv har jag varit kalfaktor. Fick dock tillfälle att hoppa in som patrullchef två pass. En patrull ut till post 7 och några idioter i en Volvo blev det iaf... Det tog mig mindre än tio timmar på det där stället att förvandlas från rabiat tedrickare till kaffenarkoman... Quote
SnowFlax Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 *klipp*Vi KB på 4. komp har fått en mentor, som ska stötta och coacha oss nu i början. En gammal "evighetslöjtnant" som har sitt ursprung från I 22. En karg, sammanbiten karl, som har huvudet på skaft. ar, Furir Foxtrot Lima *klipp* Eftersom jag bor i Kiruna och därför känner (till namnet) endel officerare som jobbade på f.d. I22 skulle det vara intressant att få reda på vem löjtnanten är. Vad heter lt:n? Quote
Recommended Posts