Jump to content

HF 2000


SERG. B

Recommended Posts

Det framgår tyvärr inte om det kommer bli bärbart eller inte. Men kortvåg är bra om man bara har tillräckligt avstånd mellan stationerna. Men helt automatiskt utan radiooperatörer, lycka till. Men det kanske krävs systemtekniker istället för radiooperatörer.

Det kanske inte går att jämföra men titta på Ra180, det är ju knappast att bara trycka in knappen och prata eller darta. Skiten hoppar ur synk hela tiden och har man relästationer krånglar de också. Lägg till det alla konstiga felmeddelanden och felfunktioner utan förklaring.

Nu gällde det förstås inte Ra180 men det skall bli intressant att se vad HF2000 är för något. Äntligen ett system för hela FM iaf.

Link to comment
Share on other sites

<klipp>

Vackertväderförsvar igen...

/

R

Jupp, vi får gå tillbaka till medeltidsmetoden, då man pausade kriget under vinterhalvåret och drog igång igen på våren.

Hoppas bara fi går med på det. :D

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på snöre och två burkar nu då :huh:

 

Tillbaka till ämnet: om jag ska spekulera vilket jag måste eftersom jag inte vet helt säkert så tror jag inte att den nya HF radion är tänkt att ersätta ra180/480 utan snarare tänkt att komplettera eller ersätta ra195.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte den här som ska köpas in ?

http://katalog.ssm.gov.tr/english/1040e.htm

Svårt att utläsa från pressmeddelandet. Det nämns bara HF och inte VHF som burken i din länk har. Ska ta och höra med fmv på måndag vad det är för burk och vad som är tanken med den.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fel på snöre och två burkar nu då :blink:

 

Tillbaka till ämnet: om jag ska spekulera vilket jag måste eftersom jag inte vet helt säkert så tror jag inte att den nya HF radion är tänkt att ersätta ra180/480 utan snarare tänkt att komplettera eller ersätta ra195.

Parallellen till Ra180 var bara att det inte alltid är så enkelt utan viss utbildning av radiooperatörer kommer krävas om det inte är så avancerat att det krävs systemtekniker för att få igång ett krånglande system. Det förutsätter förstås att det är bärbart eller fordonsburet, om det är för kommunikation mellan staber så lär det finnas särskilt utbildad personal.

 

Även Ra195 kan ju krångla och en utbildning på några dagar räcker inte om den skulle krångla, även om det oftast fungerar.

Det är fantastiskt med de som hållt på med den sedan 70-talet och kan varenda skruv och tar in rysk radio i den.

 

Men det skall bli intressant att se vad det är för något, innan vi vet mer så kanske vi inte skall spekulera alltför mycket.

 

Hur som helst är det vettigt att man äntligen har ett system för hela FM. I dagsläget är ju de olika försvarsgrenarna rätt dåliga på att prata med varandra.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle verkligen behovas nya typer av kommunikationsmedel till FM. Hogst pa min onskelista skulle vara en radio for grupp och pluton, nagot mitemmellan ra 180 och ra 135 garna med strupmik. HAr erfarenhet fran amfskytte dar ra 135 anvands mycket i strid och den ar ju helt omojlig och ibland sa skulle man vilja prata med sina gruppmedlemmar men de kan inte hora en pga allt smattrande

Link to comment
Share on other sites

Det skulle verkligen behovas nya typer av kommunikationsmedel till FM. Hogst pa min onskelista skulle vara en radio for grupp och pluton, nagot mitemmellan ra 180 och ra 135 garna med strupmik. HAr erfarenhet fran amfskytte dar ra 135 anvands mycket i strid och den ar ju helt omojlig och ibland sa skulle man vilja prata med sina gruppmedlemmar men de kan inte hora en pga allt smattrande

 

Det finns flera trådar om radio på plut/komp nivå redan. En jag kom på direkt var länk

 

Om vi inte ska driva irån ämnet HF2000 i denna tråd menar jag :)

 

Pröva sökfunktionen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...