Jump to content

K3 Karlsborg 2009.


Jag är placerad som...  

42 members have voted

  1. 1. Befattningar

    • FH705. Luftburen Befäl, Armén.
      11
    • FH805. Luftburen Gruppbefäl, Armén.
      4
    • FH905. Luftburen Soldat, Armén.
      22
    • GA936 Bevakningssoldat, Armén
      5
    • GA836 Bevakningsgruppchef, Armén
      1


Recommended Posts

  • Replies 325
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja du kan ju skriva din msn adress här om du vill så kan vi skicka bilder osv.

Jag har läst och frågat en hel del om hur det kanske kommer att bli på K3 men inget är säkert föräns man är där och gör det.

Dock är en sak garranterad och det är att om du letade efter en ''lugn'' värnpliktstjänst så har du kommit fel!

 

Jag hadde dessa värden.

7 Befälsskattning

8 Pliktförmåga

7 Provgrupp

8 Längd

8 Muskel

7 Arbetsprov

B Syn

9 Färgseende

A Hörsel

Tjänstbarhet A

Jägartest OK

Edited by J.Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Mönstringsresultat:

 

Testprov: 7

Befälsskattning: 8

Plikttjänstförmåga: 8

Muskelstyrka: 8

Fysiskt arbetsprov: 8

Syn: A

Hörsel : A

Sammanvägd Tjänstbarhet A

Jägartest : Godkänd

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skulle uppskatta lite fakta om hur många vi är, bilder osv kanske? Jag har faktiskt knappt någon aning om hur det blir i lumpen.

Vad hade ni för mönstrings värden?

 

Jag hade följande:

inskrivningsprov: 6

Kondition: 8

Muskelstyrka: 9

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga 8

Hörsel: ua (perfekt)

Syn: A

Färgseende: ua

Jägartest: godkänt

 

skickade även in en ansökan till FJS, men vi får se hur det blir med det. Luftburna verkar grymt kul! :)

Link to comment
Share on other sites

Tja du kan ju skriva din msn adress här om du vill så kan vi skicka bilder osv.

Jag har läst och frågat en hel del om hur det kanske kommer att bli på K3 men inget är säkert föräns man är där och gör det.

Dock är en sak garranterad och det är att om du letade efter en ''lugn'' värnpliktstjänst så har du kommit fel!

 

Jag hadde dessa värden.

7 Befälsskattning

8 Pliktförmåga

7 Provgrupp

8 Längd

8 Muskel

7 Arbetsprov

B Syn

9 Färgseende

A Hörsel

Tjänstbarhet A

Jägartest OK

 

Du hade jättebra värden, missförstå mig inte nu, men kan synen ha någon utslagande förmåga? Till exempel om en person med exakt likadana värden som dig söker men har A-syn går före?

Link to comment
Share on other sites

Tja! Bland mina tester så står det inge A eller B på syn t.ex utan det står 1,0. Sen står det Godkänt på hörsel, och 0 fel på färgseende.

 

Testprov : 6

Muskelstyrka: 9

Kondition: 9

Jägartest: Godkänt

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga: 8

Sammanvägd Tjänstbarhet: A

 

Så ser mina värden ut från pappret man fick på mönstringen.

 

Ps. Adda gärna min msn: [email protected]

Edited by Emil Myllyaho
Link to comment
Share on other sites

Tja! Bland mina tester så står det inge A eller B på syn t.ex utan det står 1,0. Sen står det Godkänt på hörsel, och 0 fel på färgseende.

 

Testprov : 6

Muskelstyrka: 9

Kondition: 9

Jägartest: Godkänt

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga: 8

Sammanvägd Tjänstbarhet: A

 

Så ser mina värden ut från pappret man fick på mönstringen.

 

Ps. Adda gärna min msn: [email protected]

 

Aha, men 1.0 på båda ögonen innebär A-syn.

Link to comment
Share on other sites

Jo det bör stämma att någon med A syn och allt annat i samma värde borde komma före. Men jag tror inte att enbart synen är en så stark faktor att dom kommer att byta omkring personer på den, men det är möjligt. Jag kom dock in på deffinitivantagningen så jag klarade mig undan det isåfall.

(PS) Har faktiskt 1.2 Binokulär syn så det är bättre än fullgod syn. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo det bör stämma att någon med A syn och allt annat i samma värde borde komma före. Men jag tror inte att enbart synen är en så stark faktor att dom kommer att byta omkring personer på den, men det är möjligt. Jag kom dock in på deffinitivantagningen så jag klarade mig undan det isåfall.

(PS) Har faktiskt 1.2 Binokulär syn så det är bättre än fullgod syn. :Malaj:

 

Gratulerar! Vilken tjänst? Hade samma värden som dig förutom A-syn och sökte luftburen soldat som förstahand efter min SANS till FJS.

 

Förresten såg jag nyss den beryktade finska rekryteringsfilmen om deras motsvarighet till FJ och andra jägartjänster, jäklar vad kul det hade vart om K3 hade samma budget som dom verkar ha!

Link to comment
Share on other sites

Något säger mig att b.la. FJS har en liknande budget...

 

 

men generellt har nog svenska förband mer pengar än de finska. Handlar nog mer om hur de prioriterar??

Edited by KOB
Link to comment
Share on other sites

vart såg du den filmen? Länka?

 

http://media.tietotalo.fi/mil/UTTI_Streaming_256k.wmv

 

Förstår mig inte på link-funktionen.. Ctrl+c - Ctrl+v :blink:

 

Det här är förstås OT men återigen, tänk om K3 hade samma budget..

 

Förut var det så att K3:s förband var väldigt billiga att utbilda. Det var mest att ligga i skogen, förflyttningar till fots, inget överdrivet skjutande osv. Spaningsveckor, jägarveckor, fysvecka, förflyttningsövningar, skyddsvaktsvecka, NSKY-övningar m.m. kostar inte så mycket.

 

Nu kanske det kostar mer med LBB, det vet jag inte, men Und. och närskydd måste ju fortfarande vara lika billigt.

Link to comment
Share on other sites

Något säger mig att b.la. FJS har en liknande budget...

 

 

men generellt har nog svenska förband mer pengar än de finska. Handlar nog mer om hur de prioriterar??

 

 

vart såg du den filmen? Länka?

 

http://media.tietotalo.fi/mil/UTTI_Streaming_256k.wmv

 

Förstår mig inte på link-funktionen.. Ctrl+c - Ctrl+v :banghead:

 

Det här är förstås OT men återigen, tänk om K3 hade samma budget..

 

Förut var det så att K3:s förband var väldigt billiga att utbilda. Det var mest att ligga i skogen, förflyttningar till fots, inget överdrivet skjutande osv. Spaningsveckor, jägarveckor, fysvecka, förflyttningsövningar, skyddsvaktsvecka, NSKY-övningar m.m. kostar inte så mycket.

 

Nu kanske det kostar mer med LBB, det vet jag inte, men Und. och närskydd måste ju fortfarande vara lika billigt.

 

FJS kanske har en hög budget, mycket är ju faktiskt hemligstämplat, men intrycket jag fick var bara att jägarna på filmen fick göra lite mer "filmactionscener" så att säga. Alltså övningar som bara kändes uppgjorda, vilket dom kanske är bara för att höja kvaliteten på filmen.

 

Sedan kan man ju tycka att jägarna borde vara billiga, skicka ut dom i skogen med ett gaskök och ett gevär i en vecka och låt dom göra sitt bästa för att överleva liksom!

 

LBB har vad jag har fått erfara en riktigt stram budget och bussas nästan alltid till sina övningsplatser istället för att flygas som dom fick göra ursprungligen, just därför att alla pengar läggs på FJS. Tråkigt, men sant (så länge man inte är FJ det vill säga!).

Link to comment
Share on other sites

Något säger mig att b.la. FJS har en liknande budget...

 

 

men generellt har nog svenska förband mer pengar än de finska. Handlar nog mer om hur de prioriterar??

 

 

vart såg du den filmen? Länka?

 

http://media.tietotalo.fi/mil/UTTI_Streaming_256k.wmv

 

Förstår mig inte på link-funktionen.. Ctrl+c - Ctrl+v :banghead:

 

Det här är förstås OT men återigen, tänk om K3 hade samma budget..

 

Förut var det så att K3:s förband var väldigt billiga att utbilda. Det var mest att ligga i skogen, förflyttningar till fots, inget överdrivet skjutande osv. Spaningsveckor, jägarveckor, fysvecka, förflyttningsövningar, skyddsvaktsvecka, NSKY-övningar m.m. kostar inte så mycket.

 

Nu kanske det kostar mer med LBB, det vet jag inte, men Und. och närskydd måste ju fortfarande vara lika billigt.

 

FJS kanske har en hög budget, mycket är ju faktiskt hemligstämplat, men intrycket jag fick var bara att jägarna på filmen fick göra lite mer "filmactionscener" så att säga. Alltså övningar som bara kändes uppgjorda, vilket dom kanske är bara för att höja kvaliteten på filmen.

 

Sedan kan man ju tycka att jägarna borde vara billiga, skicka ut dom i skogen med ett gaskök och ett gevär i en vecka och låt dom göra sitt bästa för att överleva liksom!

 

LBB har vad jag har fått erfara en riktigt stram budget och bussas nästan alltid till sina övningsplatser istället för att flygas som dom fick göra ursprungligen, just därför att alla pengar läggs på FJS. Tråkigt, men sant (så länge man inte är FJ det vill säga!).

 

Bussas nästan alltid!? Va falls... Vi GÅR! =)

Link to comment
Share on other sites

Bussas nästan alltid!? Va falls... Vi GÅR! =)

 

Haha! Kul att höra! Om du har lust så kan du kanske berätta lite om livet som luftburen på K3? Vore kul att veta hur det är!

Förresten, hur är det med intagningen här? Om man ligger en "poäng" över varje krav på intagningsgränserna, förutom på konditionen där jag bara mäktade med en 7a, hur konkurrenskraftig är man då? De luftburna hjältarna ligger ju på samma krav som FJS förutom synen och inskrivningsprovet! Eller vafan, ska vara lite självisk och skriva upp mina förbenade värden bara;

 

Plikttjänstförmåga: 8

Inskrivningsprov: 7

Styrka: 8

Kondition: 7

Syn: A

 

Godkänt jägartest.

 

Hur ser det ut?

Link to comment
Share on other sites

Beror helt på konkurrensen, men du har ju genomgående höga värden, och det ser väl bra ut. Svår fråga, eftersom det som sagt är beroende av konkurrensen.

 

En handläggare på PV borde kunna ge dig en liten hum om hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Beror helt på konkurrensen, men du har ju genomgående höga värden, och det ser väl bra ut. Svår fråga, eftersom det som sagt är beroende av konkurrensen.

 

En handläggare på PV borde kunna ge dig en liten hum om hur det ser ut.

 

Kul att höra. Jo det är ju svårt med konkurrensen, men men! Mönstrade 22 maj och får således inskrivninsbesked i mitten av september.. Tydligen är det så med alla mönstrande efter 16 maj, otur otur.. Hoppas på K3!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang. den "finska filmen" så undrar jag om det inte har slagit er att man i en rekryteringsfilm gärna visar upp de 30 minuter av utbildningen som är "fräcka" och väljer bort att visa de resterande 20 veckorna som inte är så mycket att ha i ballhetsfaktor.

 

Att göra en fräck rekryteringsfilm är ganska lätt på i princip alla förband. Allting handlar ju om vad man vill visa upp för att få folk intresserade/imponerade/avundsjuka/upphetsade...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skulle uppskatta lite fakta om hur många vi är, bilder osv kanske? Jag har faktiskt knappt någon aning om hur det blir i lumpen.

Vad hade ni för mönstrings värden?

 

Jag hade följande:

inskrivningsprov: 6

Kondition: 8

Muskelstyrka: 9

Befälslämplighet: 8

Plikttjänstförmåga 8

Hörsel: ua (perfekt)

Syn: A

Färgseende: ua

Jägartest: godkänt

 

skickade även in en ansökan till FJS, men vi får se hur det blir med det. Luftburna verkar grymt kul! :rockon:

 

 

 

 

Haha "verkar grymt kul!" Ja vi får se hur den åsikten är efter inryck.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också papper om infohelgen idag, brukar infohelgen vara så pass lång tid innan inryck ?

Det är nog inte ovanligt tidigt.

Du ska ha tid att gå in kängor osv, dessutom ska du få möjlighet att träna upp dig om du märker att du ligger efter.

 

Kuriosa: När jag låg inne fick vi hjälpa till vid fystesterna på en infohelg. För oss i bevakning var det riktigt roligt att se hur svaga de blivande jägarna var främst i ryggen. Jag har alltid varit en spädis, men efter att ha legat inne i ett halvår skulle jag ändå slagit de flesta av de blivande i ryggstyrka. Naturligtvis var jag ännu svagare än dem när jag hade min infohelg, men det var roligt att se hur mycket man utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...