Jump to content

Recommended Posts

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Den här är snygg:

kandahar.jpg

EMERSON KNIVES KANDAHAR

Eller den här när man behöver en kniv och man inte vill att metalldetektorn ska ge utslag:

nem-ticard.jpg

NEMESIS KNIVES Ti-CARD

DESIGNED BY JEFF HALL

A HANDY WALLET SIZED EDGED TOOL WHICH FITS IN YOUR WALLET

ANODIZED TITANIUM

ONE CORNER IS SHARPENED FOR THOSE ON THE SPOT CUTTING JOBS

NON MAGNETIC CONSTRUCTION WILL NOT AFFECT THE MAGNETIC DATA STRIPS ON ANY OF YOUR ID OR CREDIT CARDS

SIZED AS A REGULAR CREDIT CARD

Posted

Ti har ju sina fördelar... det lär ju dock inte vara poppis att åka dit med en liknande tingest i en kontroll, huga...

Kandaharen är skitsnygg jag är ju tanto-tomte, men den lockar... vi får väl se när den släpps :blink:

Posted
Den här är snygg:

EMERSON KNIVES KANDAHAR

Då har man sett sin första amerikanska kniv med namn taget från Afghanistan. Jag måste ha missat någon tidigare modell då det omöjligen kan ha dröjt så här länge innan någon amerikansk knivmakarare försökte slå mynt av den amerikanska insatsen i kriget i Afghanistan. Känner dock till 9/11 fällkniven, med rött hantag av något syntetmaterial, som tillverkades och gavs bort tilll brandmän i New York, men det är ju inte riktigt samma sak. Väntar nu spänt på alla knivar med namn i stil med "Afghanistan Tactical Super Delta SEAL Ranger Elite Taliban Hunter". Suck. Förlåt för mitt gnäll, men i bland blir jag bara så trött på alla namn som (främst) amerikanska företag ger utrustning som ser "taktisk" ut. Med tanke på hur krig är och vilka resultat det ger, så tycker åtminstone jag att det är något osmakligt att försöka tjäna pengar på det på dessa vis.

Posted

Lite otympligt kanske...eller? :ph34r:

Vad gäller namnet på Kandahar kniven så tänkte jag faktiskt inte på det.

Jag tycker också att det vore osmakligt med en "Taliban Hunter".

Jag tyckte bara att Emerson kniven var snygg.

Posted

Då är det bara hans "first line" :D

Man brukar dela upp det i

First line: Alltid med sig

Second line: Typ stridsvästen motsv

Third line: Typ ryggsäcken motsv

Lättare att prata om prylar när det ät uppdelat. :ph34r:

Posted
Jag tyckte bara att Emerson kniven var snygg.

Vilket den också är, förutom att den förmodligen även håller rätt så bra. :)

Jag tycker för övrigt verkligen om Emersons fällknivar med blad i geometrisk tantoform, som t.ex. Emerson CQC6. Stilrenare fällknivar än så är svåra att finna. Har inte köpt någon av dem än, men den dagen lär komma...

En relativt billig och praktisk kniv, med blad i geometrisk tantoform, är annars Cold Steel ParaEdge. Gav nyligen bort min till min lillasyter, tillsammans med praktisk utbildning i hur hon skall använda den, i syfte att ge henne en lite bättre chans ifall hennes ben inte bär henne så snabbt hon skulle önska någon mörk natt.

Posted
Gav nyligen bort min till min lillasyter, tillsammans med praktisk utbildning i hur hon skall använda den, i syfte att ge henne en lite bättre chans ifall hennes ben inte bär henne så snabbt hon skulle önska någon mörk natt.

Hmm...vad säger lagen??

Personligen tycker jag att det är helt rätt men lagen säger något annat.

Själv vill jag utrusta frugan med en ASP batong.

Nu ska vi inte förstöra topicen genom att börja diskutera lagen om gatuvapen eller vad den heter.

Posted
Gav nyligen bort min till min lillasyter, tillsammans med praktisk utbildning i hur hon skall använda den, i syfte att ge henne en lite bättre chans ifall hennes ben inte bär henne så snabbt hon skulle önska någon mörk natt.

Hmm...vad säger lagen??

Personligen tycker jag att det är helt rätt men lagen säger något annat.

Själv vill jag utrusta frugan med en ASP batong.

Nu ska vi inte förstöra topicen genom att börja diskutera lagen om gatuvapen eller vad den heter.

Vem har sagt att hon skall bära den under andra omständigheter än skogspromenader och annat friluftsliv? ... Mitt sätt att se på saken är att, den nu redan tyvärr löjligt resurssvaga, polisen inte kan ge henne skydd dygnet runt, utan enbart utreda eventuella brott som begås mot henne. Så med tanke på alla mindre trevliga varelser som finns därute, och det faktum att den forskning jag läst tyder på att de kvinnor som försvarar sig är de som klarar sig bäst, så tyckte jag att det var lämpligt att ge henne en större chans att klara sig om saker går riktigt snett någon gång under hennes skogspromenader.

Posted

Kandahar kniven skall enlígt "säkra" källor finnas på plats i Afghanistan , så jag tror knappast Emerson försöker att slå mynt av engagemanget där, Ernest Emerson har ju alltid tillverkat knivar för div. militära enheter.

Just minnesutgåvor är ju vanligt, Spyderco har tillverkat knivar med skållor av metall från en stålbjälke från torn 1, jänkarna har en annan syn på det hela, håller absolut med dig att det suger med dem som vill kapitalisera på händelsen dock.

För övrigt skänkte bla Spyderco knivar till de som har jobbat på "Ground Zero", tror att flera tillverkare gjort detsamma.

Hålled med om att CQC-6 är underbar, min absoluta favoritkniv i design, har ingen än.. men det är bara en tidsfråga, dock tycker jag inte att de är värda runt 14K... men jag måste nog ha en ändå...

Intressant diskussion om självförsvar, jag tycker helt klart att ansvaret ligger oss varje enskild individ, att tro att polisen skall vara där och "rädda" dig är ologiskt och naivt...

Den tanken stämmer dock väldigt illa med Svensk lag och mentala inställning om statens ansvar om "ta om hand/skydda" medborgaren. OT, men väl värd en diskussion! :D

Posted

Ot nu men vadå??

Jag försökte absolut inte angripa A2:s inlägg eller åsikter.

Jag håller absolut med honom vad det gäller självförsvar.

Att det ska vara så svårt att formulera sig... :(

Om den dagen kommer när jag blir så rädd att jag beväpnar mig eller mina nära och kära när jag/de ska gå någonstans på kvällen så har det gått långt.

Jag är en mycket laglydig person som inte ens kör för fort (hrm...) eftersom jag tror att regler,lagar och förordningar behövs för att ett samhälle ska fungera.

Yttermera är jag mycket väl medveten om att man inte alltid får det skydd av rättsamhället som man kan kräva.

Posted

Mer OT:

Man kan nog inte vara säker på att få del av polisens fantastiska resurser ens om man blir utsatt för brott. Om man däremot försvarar sig mot brott på ett lite osvenskt sätt med kniv, tillhyggen eller bara allmänt god kunskap om en eller annan kampkonst så kan man nog vara i det närmaste 100% säker på att själv bli föremål för en större undersökning. Självkart ska det alltid finnas proportion mellan angrepp och försvar men jag menar att den som rånar, misshandlar eller begår hemfridsbrott är den som har det stora valet. Den som försvarar sig har inte samma möjlighet att avstå. Då kan heller inte angriparen klaga på att försvararen råkade vara mer välutrustad/välutbildad än han räknat med.

Posted (edited)

AW, jag tycker det redan har gått så långt, inte för att jag är rädd, mer realistisk.

Själv kan jag springa i 99.99% av fallen, men om jag har med mig tjejen och hennes barn, min mor?

Inf, bra sagt, tyvärr..

Det verkar vara bättre att bli ett offer och ta del av vår eminenta sjukvård än att försvara sig. Inte min grej.

Det är ju min tråd, den får bli hur mycket OT som helst.... :winner:

Edited by 2Sharp
Posted
AW, jag tycker det redan har gått så långt, inte för att jag är rädd, mer realistisk.

Instämmer till fullo. Jag tror att man bör försöka skilja på hur man vill att vårt samhälle ska vara, och hur det faktiskt är. Det sker faktisk en hel del överfall, våldtäktsförsök och våldtäkter och jag tycker det är mycket naivt att blunda för detta bara för att man tycker det är ett "otrevligt faktum".

Själv kan jag springa i 99.99% av fallen, men om jag har med mig tjejen och hennes barn, min mor?

Förstår till fullo ditt sätt att se på saken. Jag utesluter inte för egen del att jag som en man på 193 cm och +95 kg muskler eventuellt utstrålar lite mer "det kan vara väldigt dumt att börja jäklas med mig" än vad min kära, men ack så lilla och klena, lillasyster gör. Dessutom litar jag mer på min egen, än hennes, förmåga att allmänt ha koll på min omgivning och göra vettiga ruttval när jag är i farliga trakter. Till skillnad från henne så brukar jag dessutom inte alkohol, vilket ytterligare minskar risken för min del. Så även om jag känner mig relativt trygg när jag går ensam på stan mitt i natten, så känner jag mig inte trygg för hennes del när hon gör det.

Det verkar vara bättre att bli ett offer och ta del av vår eminenta sjukvård än att försvara sig. Inte min grej.

När jag anmärkte till min syster att jag tyckte det skulle vara en bra en bra idé att hon jämnade ut oddsen lite om saker gick snett, så svarade hon; "Men jag skulle aldrig kunna sticka en kniv i någon.". Jag påpekade att hon alltid i första hand skulle springa och påkalla hjälp, men att om detta inte lyckades så skulle en dragen kniv (givetvis försedd med handledsrem för att förhindra att någon rycker kniven från henne) kunna tjäna som avskräckande medel, att onda varelser nödvändigtvis inte är dumma varelser och att de därför föredrar lätta offer, och att hon i annat fall riskerade råka ut för våldtäkt och grov misshandel med allt som hör till detta både på kort och lång sikt. Efter detta så verkade hon genast mer intresserad. Jag påpekade även för henne att det är bättre att hon har kniven och aldrig behöver använda den, än att hon inte har kniven och en dag faktiskt skulle behöva den. Jag talade även om vilka argument jag ser för kniv framför andra självförsvarsvapen som pepparspray, batonger m.m. och varför jag ansåg Cold Steel ParaEdge vara en lämplig kniv för henne. Efter anvisningar om hur och var hon ska hugga/skära och praktisk träning på plankor så verkade det mesta av hennes rädsla ha släppt. Hon har även fått anvisningar om bra ruttval och enkla saker man kan göra utan kniv i en trängd situation. Jag har även nämnt att den forskning jag läst tyder på att de kvinnor som aktivt och våldsamt försvarar sig är de som klarar sig bäst, och att det faktum att hon har verktyg och kunskaper att försvara sig med kan förändra hennes mentala inställning från "offer" till "någon som kan klara sig genom att göra aktivt motstånd". Andra får tycka vad de vill, men jag skulle åtminstone ha väldigt dåligt samvete om jag inte gjort något för att försöka skydda henne i det samhälle vi faktiskt har i Sverige i dag.

Posted (edited)

Realist måste man alltid vara... sen att jag är lite dum när jag står öga mot öga med 7 skinnhuven den 6/6 -96 tillsammans med min dåvarande flickvän (nuvarande fruga) är en annan sak. :blink:

Till historien hör att min dåv. flickvän (frugan) inte direkt har ett "svenskt" utseende (svart som natten). :D

Då tänkte man lite mörka tankar (Sig-Sauer P226, Ak 4...).

Vad det gäller kniv så är det ett utmärkt självförsvarsvapen...en mycket bra idé som jag ska ta till mig. ;)

Tillägg: Den här var riktigt snygg!

wm1lila.jpg

Edited by Adam Wilhelm
Posted

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att jag behöver gå runt beväpnad i stan med en kniv, känns helt onödigt och skall tilläggas att jag bor i gbg och en av de mer kriminellt drabbade förorterna..Känns som man klarar sig utan kniv har ju gjort det innan. Fast man är ju aldrig vassare än sin egen kniv..var det ngn som sa.

Däremot har jag inget emot att en tjej har det i förebyggande syfte.

Ser det dock som förkastligt om alla skulle beväpna sig med kniv motsv. hur skulle det då se ut. Skulle sluta med att de kriminella utrustar sig med pistol osv.

Posted (edited)
Skulle sluta med att de kriminella utrustar sig med pistol osv.

Vad är det som säger att dom inte redan har det. ;)

Östimport och sådant.

Min tanke handlade om en tjej mot en våldtäktsman.

Edit: Måste tillägga att jag absolut inte uppmuntrar till olagligheter som att bära kniv eller andra gatustridsvapen under olagliga former

Edited by Adam Wilhelm
Posted
Själv skulle jag inte kunna tänka mig att jag behöver gå runt beväpnad i stan med en kniv, känns helt onödigt och skall tilläggas att jag bor i gbg och en av de mer kriminellt drabbade förorterna.

Jag anser mig inte heller behöva gå omkring med kniv. Men det innebär inte att det inte finns andra som kanske det kan vara bra för. Detta verkar även du anse då du skriver:

Däremot har jag inget emot att en tjej har det i förebyggande syfte.

Känns som man klarar sig utan kniv har ju gjort det innan.

Detta är ett rätt så dåligt argument. Bara för att jag hittils aldrig slagit i huvudet när jag åker moutainbike innebär inte att jag kommer att upphöra med att ha hjälm när jag är ute och åker. Du kan på basis av vad du varit med om hittils aldrig säkert veta vad du kommer att råka för i framtiden.

Ser det dock som förkastligt om alla skulle beväpna sig med kniv motsv. hur skulle det då se ut.

Ja, det får du tyvärr kanske veta inom en snar framtid om saker och ting fortsätter i samma riktning som de gör nu med otillräckliga polisresurser och ökad flum inom kriminalvården.

Posted

Känns som man klarar sig utan kniv har ju gjort det innan.

Detta är ett rätt så dåligt argument. Bara för att jag hittils aldrig slagit i huvudet när jag åker moutainbike innebär inte att jag kommer att upphöra med att ha hjälm när jag är ute och åker. Du kan på basis av vad du varit med om hittils aldrig säkert veta vad du kommer att råka för i framtiden.

Nej det är sant men trots detta känns det rätt löjligt att beväpna sig med en kniv.

De flesta situationer kan man lösa genom att springa ev. slå sig ut. Är det många som anfaller har man ändå ingen chans.

Känns bara töntigt att springa runt med en kniv men du får naturligtvis gör som du vill!

Har dock och tror heller aldrig att jag kommer behöva en kniv på stan.

Posted

Tanken att kriminella skulle välja tyngre beväpning för att laglydiga väljer att försvara sig känns lite långsökt. Att de väljer tyngre beväpning för att vapnen är lätttilgängliga och ökar deras status i den undre världen förefaller mer troligt.

Om kriminelle väljer tyngre beväpning får de bl a stå ut med att polisens ingripanden mot dem inte är lika snälla som vanligt. Jämför gärna polisinsatsen mot en berusad man beväpnad med basebollträ med jakten efter t ex malexandermördarna, jag tror att de flesta kriminella inser att det även finns nackdelar med att ta ett par kliv upp på våldstrappan.

I Sverige har polisen i princip monopol på våldsanvändning i det civila samhället. Detta i kombination med att den laglydiga allmänheten upplever att det är mycket få poliser i tjänst där och när det begås brott är mycket olyckligt. Som det heter: "Damned if you do, damned if you don't".

Som jag ser det är det vi laglydiga som ska skapa och upprätthålla reglerna i samhället. Den laglydiga delen av samhället utgörs av vanliga laglydiga människor och polis tillsammans. De kriminella står oftast utanför både samhälle och lag och vad de gör påverkar så klart oss andra men målet måste vara att de ska få påverka oss så lite som möjligt.

Posted
De flesta situationer kan man lösa genom att springa ev. slå sig ut.  Är det många som anfaller har man ändå ingen chans.

Jag anser nog att om det gått så långt att du inte kan komma undan genom löpning trots att du försökt, så har saker och ting tagit en mycket oroväckande vändning. I den situationen skulle jag gärna se att jag hade en kniv som jag KUNDE använda till att hota eller slåss med OM jag bedömde att detta skulle vara bättre än alla andra alternativ i den situation. Jag har själv, tilsammans med en vän, haft det stora nöjet att vara jagad av ett dussin Arvika-raggare i bilar som inte ville annat än spöa skiten ur oss. Vad hade vi gjort för att förtjäna detta? Inget utöver att fridfullt spankulera på stadens torg vid fel tidpunkt. Uppenbarligen hade de inget roligare för sig än att i fyllan börja jaga helt oskyldiga i syfte att få ge lite stryk. Vi kom undan, men hade vi inte gjort det så kunde det gått mycket illa för oss. Om vi inte kommit undan hade jag inte tackat nej till en kniv. Även om de är många så vill ingen vara den första att få smaka på kniven, så jag bedömer att det ofta finns en reell möjlighet att med vapenmakt hota sig ur en liknande situation...

Känns bara töntigt att springa runt med en kniv men du får naturligtvis gör som du vill!

Tack, du är så snäll. Jag bär dock inte, och har aldrig burit, kniv i självförsvarssyfte.

Har dock och tror heller aldrig att jag kommer behöva en kniv på stan.

Hur mycket "farligare" skulle det behöva bli på stan för att du skulle börja överväga det? Ser du för övrigt någon principiell skillnad i att bära kniv för självförsvar, jämfört med att bära pepparspray eller batong i samma syfte?

Posted

hmmm.....jag ser det som så att om du möter en människa som vill dig illa så ska man alltid räkna med att han har större/farligare vapen själv...typ drar man upp knytnävarna och börjar hytta som ingemar johansson så får man en kniv i pannbenet.....en kniv så kommer man känna smaken av en ASP...alt en 9mm bula i förhuden,....eller har jag fel.??

....tycker inte att vi ska bli som jänkarna och beväpna varenda unge som skjuter folk som korsar deras gräsmatta...allvarligt talat...

om man inte tycker att polisen gör sitt jobb...så får la man börja engagera sig politiskt och försöka lösa probbet på det viset.....fan...så kortsiktiga lösningar som att beväpna sig hör stenåldern till....trodde att folk på soldf var mognare än så här......

är FULLT medveten att det finns folk här som inte bär knivar mots. för att kunna använda till våldsbenägna fredagskvällar..

slå mig inte på lördag nu 2sharp;)

Posted

Har också drabbats av liknande gängbaserad kriminalitet som ni själva beskriver.

Fredag kväll i Stockholms tunelbana sen eftermiddag blev jag helt oprovocerat omringad av ett gäng killar på ca 10 personer som ville åt min mobiltelefon med mera.

Kanske inte så ovanligt men det som stör mig mest är att tunnelbanan vid denna tidpunkt är full av människor som bara står och TITTAR PÅ!

Trevligt civilkurage vi har i det här landet, gick ju inte att gå och säga till någon vakt eller liknande. Lite svårt att tro att det är en vänskaplig diskussion när det komer fram en kille och skriker att han ska skära halsen av mig.

Lite dumt kanske vägrade jag dock att göra detta och vände mig om för att gå ombord på ett tåg. Då var det så trevligt att en av de här ytterst modiga gäng medlemmarna slog till mig i huvudet bakifrån. Mycket modigt. Hoppas hans kompisar blev imponerad. Lyckades dock ta mig till en tågvagn utan att de fick tag i några värdesaker.

Kan ni förstå att medan det här händer står +50 personer och tittar på. Helt sanslöst.

Inte kan man lita på polisen och inte kan man lita på andra människors civilkurage.

Nej, jag tycker A2Keltainen gör rätt även om det kanske inte hade varit så smart att börja vifta med kniv när man var omringad som jag var.