Jump to content

Recommended Posts

Posted

Saxat fran Mil.se http://www.mil.se/article.php?id=13118

Min fragor lyder.

Om man signat upp for internationell tjanster, kommer man da bli kallad, utan att kunna saga emot nar det val drar ihop sig?

Andra fragan ar om ens arbetsgivare av lag har ratt att ge en 'ledigt' utan risk for att fa sparken? Vad hander om man ahr ett bra jobb och maste tjana pengar till hyran? Kan man da slippa utlandstjanst om det nu kommer vara ett maste?

Posted (edited)

det var två frågor.

På den första är svaret att det kan man nog eftersom du troligen har en uppsägningstid på en till tre månader.

Dock vill iaf jag inte ha med en människa som inte själv vill åka eftersom det gör mer skada än nytta.

På fråga två.

Svar ja, din arbetsgivare är enligt lag skyldig att ge dig tjänstledigt för tjänsgöring i internationella insatser.

under din utlandstjänstgöring kommer du att tjäna ganska bra runt 20 000 plus risktillägg o lite andra förmåner så hyran torde inte ställa till det om du nu inte bor enormt dyrt.

Edited by ipren
Posted
det var två frågor.

På den första är svaret att det kan man nog eftersom du troligen har en uppsägningstid på en till tre månader.

Dock vill iaf jag inte ha med en människa som inte själv vill åka eftersom det gör mer skada än nytta.

På fråga två.

Svar ja, din arbetsgivare är enligt lag skyldig att ge dig tjänstledigt för tjänsgöring i internationella insatser.

under din utlandstjänstgöring kommer du att tjäna ganska bra runt 20 000 plus risktillägg o lite andra förmåner så hyran torde inte ställa till det om du nu inte bor enormt dyrt.

Tackar for svaren. Har dock nu en annnn fraga.

Jag antar att man kommer skriva ett kontrakt som sager att man ar emd i insatsgruppen/eller vad dte kallas i X antal years. Vad ar da minimum? Far man nagon ersattning endast for att man ar signad (eller vad det kallas pa svenska).

Posted
det var två frågor.

På fråga två.

Tackar for svaren. Har dock nu en annnn fraga.

Jag antar att man kommer skriva ett kontrakt som sager att man ar emd i insatsgruppen/eller vad dte kallas i X antal years. Vad ar da minimum? Far man nagon ersattning endast for att man ar signad (eller vad det kallas pa svenska).

För de som idag är med i beredskapsförband utgår en beredskapsersättning á 25000:-/år. Vid utbildning och ev. insats utgår befattningslön.

Hur det kommer att se ut i framtiden är något ovisst även om jag inbillar mig att det inte blir jätte-fördelaktigt. Jag tror att det kommer likna dagens ersättningsnivå.

/Krook