Jump to content

Pansarskyttepluton pbv 302


Recommended Posts

Detta gällde när jag gjorde GU 1986-87

 

Tre vagnar.

32 man i plutonen.

 

Erik, Filip, Gustav.

Pbv-gruppen bildade en fjärde grupp, Helge.

Varje Psk-grupp bestod av sju man.

Gruppchef

Stf gruppchef

Ksp-skytt

Ksp-laddare

Grg-skytt

Grg-laddare

Sjv-man

 

Utöver detta fanns det en plutonsjukvårdare och en signalist.

Plutonchefen åkte i Filip-vagnen

Stf plutonchef åkte i Gustav-vagnen

Pbv-gruppchefen åkte i Erik-vagnen. (När psk-grupperna var avsuttna och vagnarna uppträdde autonomt fick han anropsnamnet Helge)

 

Filip och Gustav-grupperna var beväpnade med ksp och grg.

Erik endast grg.

 

The Swede

:dong:

Link to comment
Share on other sites

Ok, plutonchefen var vagnchef i filip och stf i gustav, precis som nu? Eller åkte dom bak? Anledningen till att jag frågar är därför att vagnarna blev "helge". Nuförtiden är det ju skyttetroppen som blir "helge" när de hoppar ur.

Link to comment
Share on other sites

Plutch och stf åkte vagnchef i varsin vagn.

Vid tjänst till fots gjorde dom avsittning och följde skyttegrupperna.

Pbv-gruppchefen tog då befälet över vagnarna. Antingen följde dom med i gruppens framryckning eller så kunde dom uppträda autonomt under pbv-gruppchefens ledning. (Skydda flank eller understödja t.ex)

 

The Swede :dong:

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var mest det jag undrade från början.

 

Åkte då filip och gustav runt utan chef, eller fanns det som nu på 90an extra vagnchefer i stridsutrymmet som kan hoppa upp om plutch skulle vilja göra avsittning? Men jag får inte ihop det med antalet platser i vagnarna...

Link to comment
Share on other sites

Våra Gustav vagnar va rb56 vagnar, sedan så va ksp ladd ingen ladd utan sprang runt med ak5c om jag inte mins fel, sedan fick grg laddarna Kulspruta 90, och som robotskytt som jag själv va fick jag välja å vraka mellan 58a 90a ak5a :P annars är nog allt likadant va inte så insatt i hur pbv grabbarna hade det men jag vet att våran skytt i gustav va stf pbv gruppchef men detta va bara en betäckning, han hade ingen som helst anning va han skulle göra om han skulle få rycka in som detta :blink:

Link to comment
Share on other sites

va inte så insatt i hur pbv grabbarna hade det men jag vet att våran skytt i gustav va stf pbv gruppchef men detta va bara en betäckning, han hade ingen som helst anning va han skulle göra om han skulle få rycka in som detta  :blink:

Jo, det var ett problem. Stf PBVgruppchef får sällan öva i sin roll, förutom när Erikvagnen blir utslagen. Helt plötsligt ska skytten i Gustav ta över vagnarna som är kvar och fortsätta lösa PBVgruppens uppgift, utan karta och oftast utan någon som helst koll på läget... ;)

Annars var de roligaste momenten, när vi fick egna uppgifter att lösa. Det var bara lite svårt att kommunicera med övriga vagnar när kompanichefen ville att radionätet tillgängligt för sin kommunikation med plutoncheferna. "Vi är inget stridsvagnskompani, radiodisciplin, mina herrar!"

 

PBV-grupps strid är KUL!

 

Förresten har jag för mig att skyttegrupperna fick en andra KSP 58 för några år sedan. Dvs två ksp och ett grg/grupp.

Och tredje pluton blev RB56-pluton.

 

Ace (C HB 13.psk)

Link to comment
Share on other sites

Förresten har jag för mig att skyttegrupperna fick en andra KSP 58 för några år sedan. Dvs två ksp och ett grg/grupp.

Och tredje pluton blev RB56-pluton.

 

Ace (C HB 13.psk)

Om vi tittar i BrigR A Pskplut/-grp 302 2002 (Förhandsutgåva) så står följande på sidan 40.

"Vapen och utrustning fördelas enligt följande:

 

1.grp

Två ksp

Ett grg

Minmtrl

 

2.grp

Två ksp

Ett grg

 

3.grp

En ksp

Ett grg

Skyddsmtrl

En ra 146.

 

The Swede :blink:

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga ang pbv utb, när jag gjorde lumpen som pskytte på p10 så hade pbv'arna nått som kallades Hellweek på p10 där det åkte runt i typ 4 dagar i sträck och sov i princip inte ett skit, dom snackade en del om denna vecka och det värkade juh totalt livsfarligt när dom i pricip körde runt i beck mörker halvt sovande samt övade bt strid "king of the hill" med hela kompaniets pbv'er utan att ha sovit eller ätit knappt något. Hur funkar detta med allt tjöt om att föraren va tvungen att sova x antal timmar för att för att få köra under övningar osv?

Link to comment
Share on other sites

@ Swede:

Jo, två såna plutoner + en RB pluton på kompaniet. Vet dock inte om organisationen är sån idag, jag hoppas att robotarna har utgått ur kompaniet. Vad ska vi med såna till när vi ska anfalla, understödda av strv?

 

Ett par år efter muck förlorade vi fjärde pluton och ett par år senare blev tredje robotpluton, snacka om att förlora slagkraft. Tur att Leoparderna kom...

Edited by Ace
Link to comment
Share on other sites

Jag gillade rb56 skarpt :) snacka om att det är i sär klass det bästa bt vapnet av alla vi fullständigt dominerade :blink: tog ut 3 st bmp'er på typ 25 sek under våran slutövning, iofs lite fusk efter som dom hade eldförbud på roboteldmarkeringen efter nåra missöden B) sedan är det bra att observera med, fast 121,122 har säkert mkt bättre grejer för att göra det med iofs....

Link to comment
Share on other sites

Organisationskiss Pskkomp. enligt BrigR A Pskplut/ -grupp 302

Pskkomp_0001a.jpg

 

Jag ser inga robotar här. Det talas om robotgrupper i boken men inget om hur dom är organiserade.

Tyvärr finns det ingen skiss över plutonen i boken.

 

The Swede :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag gillade rb56 skarpt :) snacka om att det är i sär klass det bästa bt vapnet av alla vi fullständigt dominerade :) tog ut 3 st bmp'er på typ 25 sek under våran slutövning, iofs lite fusk efter som dom hade eldförbud på roboteldmarkeringen efter nåra missöden  B) sedan är det bra att observera med, fast 121,122 har säkert mkt bättre grejer för att göra det med iofs....

Missförstå mig rätt, RB 56 är ett utomordentligt vapen!

Men vi utbildades för ren och skär anfallstrid under hela lumpentiden. Det verkade inte finnas i några krigsplaner att vi skulle hålla och försvara terräng, utan vi skulle bara framåt.

I det läget förlorar kompaniet anfallskraft om en pluton ska kånka robot. Dessutom är en rb-plut personalsvagare än de andra.

 

Sorry, tror tråden gick lite OT... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Är skissen gammal? Så där såg vi ut när jag utbildades! Med broläggare och allt! :blink:

Vi tappade vår fjärde pluton runt -95 och det var innan robotarna kom.

Eller också fick vi helt enkelt andra krigsuppgifter , som var så hemliga att inte ens vi fick veta nåt...

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet nått om Hellweek för pbv'are på p10? Fm värkar juh ha värsta säkerhetskollen på allt men det jag hörde om denna vecka så gällde inte ett skit av de säkerhets regler vi fick lära oss.

Been there, done that. Got the fu*** t-shirt...

 

Fast det var några år sedan, men då spärrades övningsfältet av för all annan trafik under den typen av verksamhet. T ex mörkerorientering med PBV.

Skulle tro att man löser problemet på samma sätt idag.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag frågar är därför att vagnarna blev "helge". Nuförtiden är det ju skyttetroppen som blir "helge" när de hoppar ur.

Det är för att fokus har skiftat från skyttet till vagnarna. Det är 90:orna som är huvudvapnet på plutonen och därför sitter cheferna kvar och man har en markstridsledare.

 

Det skiljer väldigt mycket mellan olika förband och t.o.m. mellan årskullar på samma förband, beroende på vem som är chef. Ena året övas nästan bara vagnstrid och nästa är det skyttestriden som står i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...