Jump to content

Div. Frågor


Recommended Posts

Jag är intresserad av utlandstjänst efter värnplikten men det är några saker jag undrar över.

 

1. Hur ser en normal "veckodag" ut?

Hur lång är en "arbetsdag" osv.

 

2. Hur många dagar i veckan är man i tjänst?

 

3. Hur fungerar det med leave/permission?

Hur många gånger under en mission får man åka hem och hur lång tid får man vara hemma?

 

4. Vad finns det för möjligheter för långväga kommunikation?

Tex. om man vill ringa hem och prata med tjejen. Finns det datorer och telefoner? Hur ofta (och hur länge) får man lov att använda dessa?

 

 

Ser fram emot lite svar på mina frågor! :banghead:

/Mortax

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mortax,

Sök i forumet under "Nålada" ämnen: Att söka utlandstjänstsamt läs på www.mil.se under utlandstjänst.

Det finns många andra trådar här i forumet som tar upp detta, leta lite så hittar du mycket "mat" nyttigt information :banghead:

Nu är det många år sedan jag var ute, men det finns både internet och telefoner ute på utlandstjänst att tillgå, så inga problem

att hålla kontakt med nära och kära samt att du har leave resor hem, tror att det är två stycken.

 

Lycka till och lycka till med sökandet.

 

/ JohanB

Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad av utlandstjänst efter värnplikten men det är några saker jag undrar över.

 

1. Hur ser en normal "veckodag" ut?

Hur lång är en "arbetsdag" osv.

 

2. Hur många dagar i veckan är man i tjänst?

 

3. Hur fungerar det med leave/permission?

Hur många gånger under en mission får man åka hem och hur lång tid får man vara hemma?

 

4. Vad finns det för möjligheter för långväga kommunikation?

Tex. om man vill ringa hem och prata med tjejen. Finns det datorer och telefoner? Hur ofta (och hur länge) får man lov att använda dessa?

 

 

Ser fram emot lite svar på mina frågor! :eeh:

/Mortax

 

Visst är det som Johan skriver att det finns mycket matnyttigt att hitta på forumet, jag passar på att svara på dina specifika frågor innan det låses/flyttas här (om det nu gör det)...

 

1. Detta beror helt på vilken tjänst du har. Har svårt att tolka av din profil vart det lutar så jag ger dig ett grovt utdrag:

 

- Skyttetjänst. Beroende på chefens ambition varierande "arbete" per dygn samt varierande tider, ofta obekväma sådana. Det finns tid för att träna upp sig och matsalen erbjuder stora möjligheter till rätt kost för de som så önskar.

 

Exempel på normal veckodag:

03.00 uppstigning

03.30 Patrull med övriga gruppen

04.15 upprättande av VCP

04.50 Brytande av VCP

04.50-06.00 patrull öde by

06.00-08.00 VCP

08.00-09.00 En sista check i området innan hemfärd till sängen

 

Oftast brukar cheferna vara bra på att inte köra slut på sitt manskap så tid för återhämtande finns (undantag finns alltid)

 

Under samma tid kan arbetsuppgiften för en annan grupp på din pluton vara:

03.00-09.00 Ligga i sängen och sova i väntan på ev. qrf larm

 

Eller för en helt annan pluton:

03.00-09.00 Stå cordon runt ett sökobjekt

 

Eller för ytterligare en grupp:

03.00-09.00 Bemanna main gate, söka fordon som vill in på campen samt yttre/inre patrullering i oregelbundet mönster.

 

Har du en tjänst utanför skyttekompaniet/ierna så finns det så mycket att ta upp så då får du specifiera tjänst i så fall....

 

MVH

The alfie one

 

 

Edit: Glömde ju säga...det beror ju på var i världen du har tänkt dig också, ovanstående exempel är högts kosovoinspirerade

 

Edit 2: visst ja, det var några frågor till...

 

2: Alla dagar med få undantag

 

3: I kosovo får du 2 leaveperioder där det är uppdelat i 2 tillfällen. 1 st enveckas leave och 1 st tvåveckorsleave. (undantag kan göras åt båda håll)

 

4: Både internet (långsamt) och telefon (med fördröjning) finns att tillgå istort sett så mycket du vill. Vissa dagar kan man få vänta 10-15 min på dator men telefoner är sällan upptagna där nere.

 

Återigen detta är Kosovoinspirerat, får väl hoppas någon av affefolket fyller på från over there...

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad av utlandstjänst efter värnplikten men det är några saker jag undrar över.

 

1. Hur ser en normal "veckodag" ut?

Hur lång är en "arbetsdag" osv.

 

2. Hur många dagar i veckan är man i tjänst?

 

3. Hur fungerar det med leave/permission?

Hur många gånger under en mission får man åka hem och hur lång tid får man vara hemma?

 

4. Vad finns det för möjligheter för långväga kommunikation?

Tex. om man vill ringa hem och prata med tjejen. Finns det datorer och telefoner? Hur ofta (och hur länge) får man lov att använda dessa?

 

 

Ser fram emot lite svar på mina frågor! :baskerPa:

/Mortax

 

Lite mera Afghanistan fokus.

 

En normalveckodag ser ut som vilken dag som helst, oftast med arbete från 07-08 till 22-23 om man jobbar på en stab. Är man på skytte brukar det vara lite mer "varierat" när det gäller tiderna precis som Alfie skriver. Då alla dygnets 24h utnyttjas.

 

Man är i tjänst alla dagar i veckan, och alla tider på dagen.

 

Leaven styrs av kontraktets längd, tjänstgör du bara någon månad så får du ingen leave. Tjänst gör du i sex månader får du två leaves och tjänstgör du i mer än sex månader får du tre leaves.

 

Det finns tillgång till både internet och telefoner, dels på CNL och dels på PO:n...

Men även här kan det vara köer till datorer och telefoner, köerna är oftast till datorerna. Viss fördröjning förekommer/kan förekomma, men man vänjer sig väldigt snabbt.

Link to comment
Share on other sites

tikvah Tack för dina svar också!

 

Är det samma "leave regler" på alla missioner, dvs. som alfie skrev: 1 st enveckas leave och 1 st tvåveckorsleave (om det är 6 månaders mission alltså).

Edited by Mortax
Link to comment
Share on other sites

tikvah Tack för dina svar också!

 

Är det samma "leave regler" på alla missioner, dvs. som alfie skrev: 1 st enveckas leave och 1 st tvåveckorsleave (om det är 6 månaders mission alltså).

Grundregeln är att man måste ha kontrakt på minst 90 dagar för att få leave överhuvudtaget. För de normala rotationsmissionerna så är det inget problem, såvida man inte tar en vakans i slutskedet.

 

När man väl passerat detta krav, så får man 5 dagars leave för var 30:e dag. Dessa dagar får sedan tas ut när det finns möjlighet, det är alltså möjligt att alla dagar inte kan tas ut under pågående mission. De dagar som inte tagits ut läggs då till som kontraktsförlängning, dvs dagar med lön (men inte missionstillägg) hemma i Sverige. Dock så är man då arbetsbefriad, dvs man behöver inte hålla till på ett regemente under kontraktsförlängningen.

 

Antalet leave (och längden) kan alltså komma att variera från mission till mission i samma missionsområde, men normen verkar numera vara just en + två veckor. Senast hörde jag att för missionen i Kosovo just nu så var strävan att samtliga dagar skulle tas ut under pågående mission, förmodligen för att läget är lugnt och man vill spara in på löner... YMMV.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

 

ta med dig datorn i vilket fall av alla anledningar du nämner, mailen sänds via FM's datorer och länk, alla andra fall kommer visa sig på plats.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

Vad som gäller i Kosovo, vilket verkar vara aktuellt för dig:

 

Du får ta med dig egen dator.

Du får inte koppla in dig på den lokala linan. Nöj dig med att kunna använda de wellfaredatorer som finns för ditt mailande och surfande och använd din bärbara på din fritid i barren för att se film, spela spel, lyssna på musik.

Eftersom det är FM:s nät så gäller FM internetpolicy, d v s gå inte in på hemsidor med lättklädda/nakna människor, fundera inte ens på att ladda ner från piratvikar motsv eller besöka hemsidor som strider mot FM värdegrund (eller som kan skada FM anseende på något vis) etc etc.

Finns wellfaretelefoner att ringa hem med. Fördröjning o störningar ibland och kristallklart vid andra tillfällen

 

Ovanstående kommer att gås igenom mer detaljerat under din utb i Sverige samt gmg på plats av säk/IT-ansvarig motsv.

 

Mvh,

Foxtrotcharligrg

 

edit: pucktvåa

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt utförliga svar!

Anledningen till att jag ville koppla upp min egen bärbar på befintlig lina var för att slippa vänta om det är mycket folk. Gör mitt och sen drar jag eller också kan någon annan också få låna min dator att skicka mail/bilder till sina anhöriga.

 

Det där med Internetpolicy är underförstått även om jag skulle använda min egen bärbar. Synd, dock, att man inte fick.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

 

ta med dig datorn i vilket fall av alla anledningar du nämner, mailen sänds via FM's datorer och länk, alla andra fall kommer visa sig på plats.

 

/b

 

Förutom om ni tjänstgör i Kabul, Afghanistan. Då har ni gratis internet på rummet...

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt utförliga svar!

Anledningen till att jag ville koppla upp min egen bärbar på befintlig lina var för att slippa vänta om det är mycket folk. Gör mitt och sen drar jag eller också kan någon annan också få låna min dator att skicka mail/bilder till sina anhöriga.

 

Det där med Internetpolicy är underförstått även om jag skulle använda min egen bärbar. Synd, dock, att man inte fick.

 

Under KS15 så var det sällan du fick sitta och vänta mer än 30min på att få en dator, och oftast funkade det att gå å lira en omgång biljard eller dricka en kaffe och gå å kolla igen så fanns det en dator ledig, men detta varierar ju också väldigt mycket på tjänst och klockslag... tex. kan du ge dig fan på att datorerna är upptagna med kö direkt efter måltiderna tex när folk har "rast".

Sena kvällar är det också oftast ledigt, har man en fri dag vet jag folk som satt uppe hela nätterna och snackade med folk via msn eftersom de inte hade tjänst dagen efter - och nattetid stör inte många

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

 

ta med dig datorn i vilket fall av alla anledningar du nämner, mailen sänds via FM's datorer och länk, alla andra fall kommer visa sig på plats.

 

/b

 

Förutom om ni tjänstgör i Kabul, Afghanistan. Då har ni gratis internet på rummet...

 

eller PO aybak

 

trådlöst is the shit!

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden littegrand och utvecklar frågan nr. 4 till följande:

-Kan man ta med egen bärbar och koppla upp sig på befintlig lina?

 

En dator skulle jag också vilja ha med för att kunna lagra bilder jag tar under missionen, lyssna på musik, fylla den med serier och filmer här hemma och titta på dem när man är ledig, spela spel under fritiden mm mm....

 

ta med dig datorn i vilket fall av alla anledningar du nämner, mailen sänds via FM's datorer och länk, alla andra fall kommer visa sig på plats.

 

/b

 

Förutom om ni tjänstgör i Kabul, Afghanistan. Då har ni gratis internet på rummet...

 

eller PO aybak

 

trådlöst is the shit!

 

OOoooooooh. Shhhh. För sent. Nu kan du ge dig fan på att det kommer att begränsas och regleras så in åt h-vete...

 

Storebror hör dig. Särskilt när det gäller saker som skulle kunna vara najs för gemene man men nån regeltomte inte gillar.

 

/Anders

Såg ett helt EM på local-tv... för inte kunde man se på svensk tv på campen inte, det var ju förbjuuuuudet.

Link to comment
Share on other sites

eller PO aybak

 

trådlöst is the shit!

 

Om det är ett av försvarsmaktens levererade IS-system som det körs trådlöst på skulle jag mer än gärna vilja se ackrediteringen på det systemet.

 

Om det är ett system som är levererat av Finland torde ju samma system även finnas på de andra POna.

 

*Edit: såg precis att jag skall skriva under som storebror*

Edited by tikvah
Link to comment
Share on other sites

Om det är ett system som är levererat av Finland torde ju samma system även finnas på de andra POna.

PO Ayback står under finsk befäl och har finsk wellfare. Den linan var civil, men nu borde dock det vara ombyggt så det är enhetligt på alla POn (även det en civil lösning). Angående den uppkopplingen så lessnade finnarna på alla svenskar som trodde den var gratis och bara att koppla upp...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...