Jump to content

Tillstånd för att importera kniv??


Guest Grizzly

Recommended Posts

Guest Grizzly

Jag vet att det här med att köpa kniv ifrån utlandet varit uppe innan, men ingen har väl nämnt om man behöver tillstånd från polismyndigheten? Ska köpa en khukri från Himalayan Imports i USA (jaja, inga kommentarer om vad jag ska med den till , kapisch? :camo: ) Behöver jag tillstånd från polisen för detta, eller är det bara att tuta å köra?? Har läst förordning (1990:415) "om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål" med den är väldigt vagt formulerad.

 

Peace

//kalle

Link to comment
Share on other sites

Guest Grizzly

Tack för dit svar Morvalion, köper du dina svärd inom eller utanför EU? Jag tror att det har betydelse efterssom det inte går genom tullen om det kommer från EU-land.

Link to comment
Share on other sites

Det lite olika, dock mest ifrån EU, pga högre kvalité. Dock så har jag beställt svärd utifrån EU också. Nackdelen med det är att man får lägga på momsen om man har otur.

De fyra svärd jag har beställt från ett ej EU land, så har tre fastnat i tullen och moms plus ompacketeringskostnaden på några hundralappar har lagts på. Det senaste gjorde dock inte det, vilket gjorde det betydligt billigare.

 

Men i övrigt så är det ingen skillnad. Så det finns ingen chans att det fastnar i tullen om det är en helt vanlig kniv.

 

Mvh, Morvalion

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det här med att köpa kniv ifrån utlandet varit uppe innan, men ingen har väl nämnt om man behöver tillstånd från polismyndigheten? Ska köpa en khukri från Himalayan Imports i USA (jaja, inga kommentarer om vad jag ska med den till , kapisch? ;-) ) Behöver jag tillstånd från polisen för detta, eller är det bara att tuta å köra?? Har läst  förordning (1990:415) "om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål" med den är väldigt vagt formulerad.

 

Peace

//kalle

Det behövs inget särskilt tillstånd för att beställa en kniv från utlandet; EU eller annat.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det här med att köpa kniv ifrån utlandet varit uppe innan, men ingen har väl nämnt om man behöver tillstånd från polismyndigheten? Ska köpa en khukri från Himalayan Imports i USA (jaja, inga kommentarer om vad jag ska med den till , kapisch? :) ) Behöver jag tillstånd från polisen för detta, eller är det bara att tuta å köra?? Har läst  förordning (1990:415) "om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål" med den är väldigt vagt formulerad.

 

Peace

//kalle

Det behövs inget särskilt tillstånd för att beställa en kniv från utlandet; EU eller annat.

Nej vid införsel av khukri och andra "normala" knivar nej, men rörande springstilletter eller butterflyknivar så behöver man visst det eftersom de är olagliga att införa i landet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...