Tarzan Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Tjenare, ja tänkte på en sak. Hur klarar sig "statsbor" på skidorna å hur snabbt lär man sig. Hur funkar vinterutbildningen för dom som inte kan åka skidor ? ivrig å lära sig. Quote
Sillen Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Min skidvana är begränsad till några gånger med skolan. Det behövs ju inte speciellt mycket utbildning för att förstå hur skidorna "fungerar", utan det handlar mer om vana. Så jag skulle tro att det är likadant som med löpningen. Det blir helt enkelt lite jobbigare för de ovana att hänga med i början. När det gäller stadsbor så ska de överlag tydligen ha större skidvana än norrlänningarna. Norrlänningarna har större vintervana, men åker skoter överallt. Får man förresten fortfarande tolka på skidor? Quote
Bubba Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Får man förresten fortfarande tolka på skidor? vi ska det på kusen jag skall på v8 Quote
Mårten Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Jag lärde mig INTE åka skidor på 15 månader i boden.. Det fanns de som lärde sig, och det fanns såna som jag. Quote
LeadHead Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Det beror ju på hur duktig man ska anses vara för att kunna sägas ha lärt sig åka skidor... Om man menar att kunna ta sig fram genom hyfsad terräng med packning och stridsutrustning i så många kilometer som ens fysik orkar med så ska nog de flesta kunna uppnå den nivån under t.ex. en värnpliktstjänstgöring i BODEN. Att däremot verkligen kunna strida på skidor, det skulle jag tro att endast jägeriet sysslar med i större utsträckning. Quote
Adam Wilhelm Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Att däremot verkligen kunna strida på skidor, det skulle jag tro att endast jägeriet sysslar med i större utsträckning. Kan jag inte direkt påstå. Fast nån gång övade vi på det men det var inte särskilt ofta. /Thomas Quote
Tarzan Posted February 14, 2004 Author Report Posted February 14, 2004 Okaj,,, Har alla lika lång vinterutbildning eller är det olika för alla ? Får FBJ köra strid med skidorna på ? Quote
SNAFU Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Får man förresten fortfarande tolka på skidor? Jag tolkade i Transtrand förra veckan... Kul som fan! //SNAFU Quote
brobban Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Jag vet inte hur det är med försvarets skidor eftersom jag inte har gjort lumpen än, men jag ska åka vasaloppet i år och jag var inte bra på att åka skidor innan jag börja träna. Men nu tycker jag att jag börjar bli riktigt hygglig! Så det e väl inte så svårt att lära sig(kanske helt annorlunda mot vita blixten?) Quote
stevooooo Posted February 15, 2004 Report Posted February 15, 2004 Åka skidor på packad snö på platt mark kan nog alla, men när man börjat tala om tolkning, spåra i djup snö med packning, utför i backe i djupsnö mm mm så krävs det nor lite erfarenhet. Hade många stockholmare som inte hade stått på att par skidor förutom nån enstaka gång i småskolan som var helt suverän på att hantera ett par "vita blixten" och sen hade vi nåra som helt befriade från "skid-genen". ;) Man lär sig snabbare än man tror och det är inte så svårt som det ser u tför att vara. Hur många kunde hantera en AK innan inryck ??? Ingen, för det lär man sig......... samma med vita blixten. Quote
defacto Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Norrlänningarna har större vintervana, men åker skoter överallt. Det där var den största generaliseringen jag hört på mycket länge! Quote
SnowFlax Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Som före detta tävlingsåkare måste jag ge min syn på skillnaden mellan vanliga löparskidor och vita blixten. Det är dock mycket möjligt att felaktigheter har smygit sig in i texten. Jag välkommnar alla korrigeringar. Vanliga löparskidor är i första hand avsedda för att kunna framföras på pistade spår i hög hastighet, till skillnad från vita blixten som är till för att underlätta förflyttning i tg:n under vintertid. Vita blixten kan jämföras med civila turskidor, med skillnaden att man sällan eller aldrig vallar vita blixten med burkvalla, utan att man använder tjära för fästet och att glidvallan är stearin istället för parafin. (Stearin är dock en sorts parafin.) Vita blixten är betydligt bredare än vanliga löparskidor, med följd att man lättare tar sig fram i djup lössnö där smalare skidor sjunker igenom. Detta medför dock att skidorna är betydligt tyngre än vanliga löparskidor. Binningen är relativt lika mellan civila turskidor och vita blixten i den meningen att man kan använda vanliga - varma kängor - i båda fallen. Däremot skiljer den sig till stor del jämfört med löparskidor där man spänner fast pjäxan i bindingen enbart vid tåpartiet (lägst fram finns det en "stång" som fästes i bindningen) så att man ska kunna röra på foten när man trycker ner skidan i backen för att få bättre fäste vid exempelvis uppförsbackar. Tekninken skiljer sig till stor del. Löparskidor har ett avstån till backen som har sitt maximum på omkring ett par cm just under bindningen, detta avstånd avtar snabbare framåt än bakåt. Detta område har jag för mig kallas för "fästzon" och området framför respektive bakom "fästzonen" kallas för "glidzon" (även här är jag osäker). Målet är att "fästzonen" endast ska röra i backen då man trycker ned skidan med kraft. Det är alltså endast glidzonen som i exempelvis nedförsbackarna ska ha kontakt med backen. Detta medför att man, när det inte går utför, måste trycka ner fästzonen för att ta sig fram.När man skidar med vita blixten har hela skidan kontakt med underlaget samtidigt, vilket gör att det räcker med att "gå" med skidorna för att ta sig fram oavsett om det går uppför eller nedför. Man behöver således inte träna speciellt mycket på tekniken utan det är balansen som är det viktigaste. Alla som har provat åka ned för en backe med lastad pulka bakom sig vet hur svårt det är, även om man har en kamrat som håller i snöret och bromsar. Alltså: när man åker vita blixten är inte tekniken det viktigaste utan balansen. (För löparskidor är dock tekniken betydligt viktigare jämfört med vita blixten.) Om behov finns kan jag förtydliga min text med lämpliga bilder. //SnowFlax Quote
scattergun Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Att kunna åka på vita blixten är så mycket mer än bara skidåkning. -Du måste ha en ardenners vrister för att kompensera för dom sladdriga bindningarna, balansen hos en balettdansös för att kunna hålla dig upprätt med tung packning samt en gummiorms vighet för att kunna ta dig fram i ospårad djupsnö över ett markberett kalhygge!! Min erfarenhet är att mycket få oerfarna hinner bemästra skidåkningen till fullo under en GU, men det finns stjärnskott med ovanstående kvalitéer som kan ta sig fram riktigt hyggligt efter några månaders vinterutbildning. Quote
Ibsen Posted February 17, 2004 Report Posted February 17, 2004 Jag hopas att jag får lära mig åka Vita Blixten under kin GU, var jag än lumpar. Åkte lite i vintras och jag blev helfrälst! Att jag glömt bort hur kul det var! Makalöst! Quote
Recommended Posts