Jump to content

Sommar-/vinterkurser för ungdomar


Raffe

Recommended Posts

Med tanke på den andra motsvarande tråden om vilka som ska på vinterkurs, vilka har redan deltagit i sommar- och vinterkurser för ungdomar?

 

Jag var på vinterkurs på K4 februari 2001 och sommarkurs på I5 2000. Någon annan som var där då?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

B) tack för samarbetet

kan ju fylla i med lite blaj i den här tråden också...

 

sommar 2002

1. Ånn - fjällkurs (grundkurs)

bedömning: rolig, enkel

 

vinter 2003

1. Transtrand - vinterkurs (typ grundkurs)

bedömning: rolig, enkel

 

sommar 2003

1. Ånn - fjällkurs (överlevnad på kalfjäll)

bedömning: rolig, ganska jobbig

2. F7 - ungdomskurs

bedömning: rolig, lööööökig

Link to comment
Share on other sites

Mad dog jag var också med på den kursen i Ånn 2003. Vem kan du vara. Jag borde minnas dig tycker jag.

Tjena Power King, Kalmar här. Ett tipps, kolla hans e-postadress i infon.

Har för övigt varit på samma kurser i Ånn som madog. Ånn är fint...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag vart iväg på ca 11 st veckokurser sen jag började i FBU.

Så jag verkar vara en av veteranerna här nu *ler*

 

 

:baskerKav:

Jag har varit med i HvU i 5 år (en lektion varje måndag samt en fre-lör övning varje månad året runt), har utsetts till årets ungdom på mitt kompani, är LK2, har varit gruppch, troppch och är plutch, har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den), har deltagit på arméns sommar- och vinterkurser, varit med i FBU och fvrf, har gått fem soldatprov under 4 år och väntar på ett till nu i år för att få femårsmärket och ska i sommar gå Nijmegen. För att vara ungdom så ser jag mig själv som veteran. Hoppas att det är till någon hjälp när jag rycker in som stadsskytteplutonch i januari nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Hemavan 2001 (mkt mat blev det...)

 

Falsterbo 2002 (mkt bra kurs!)

 

SKulle egentligen åka med till Jämtland v. 8 men det var visst grundläggande vinter. Väntar på fortsättningskursen nästa år istället ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med i HvU i 5 år (en lektion varje måndag samt en fre-lör övning varje månad året runt), har utsetts till årets ungdom på mitt kompani, är LK2, har varit gruppch, troppch och är plutch, har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den), har deltagit på arméns sommar- och vinterkurser, varit med i FBU och fvrf, har gått fem soldatprov under 4 år och väntar på ett till nu i år för att få femårsmärket och ska i sommar gå Nijmegen. För att vara ungdom så ser jag mig själv som veteran. Hoppas att det är till någon hjälp när jag rycker in som stadsskytteplutonch i januari nästa år.

 

 

Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke. Nijmegen, har du en grupp du ska gå med eller? Egentligen så ät de bara dumt å ha varit med i FBU när man rycker in. Man kan lätt bli lite frustrerad av att allt man gör under de första 3mån har man gjort i kanske 5år.

Sen så brukar man bli upptäckt gansa fort om man är FBU áre å få massa skitjobb. Tyvärr.... Men sen så är ju så att man kan ha hur mycket utbildning som hellst, men man kan inte få en grupp att följa en för fem öre.

Link to comment
Share on other sites

har granen (bär den inte för ungdomar har inte fångtjänst så jag tycker inte att ungdomar förtjänar den)

Det är inget generellt krav att fångtjänst ingår i "Granen" för frivilligpersonal.

Det är synd, för det är en nyttig upplevelse, men de tre timmar som skall omfatta själva fångmomentet enligt plan, kan man faktiskt både ha och vara utan.

 

Säkert är detta "undantag" i realiteten en konsekvens av regleringen av vht i SäkI avseende sjvberedskap.

Sjukvårdsberedskap

22. Sjukvårdspersonal. - Sjuksköterska skall finnas på övningsplatsen och vara väl insatt i för övningen gällande bestämmelser. Hon (han) skall följa övningen ur medicinsk synvinkel och vid behov ge anvisningar till övningsledare eller övrig deltagande personal.

Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.

jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.

Var har du genomfört din utbildning?

Link to comment
Share on other sites

Inte illa, du är ju nästan uppe å sniffar på mina meriter. I år så får jag mitt 9 soldatprovmärke.

9 soldatprov - inte illa. Hade alla gånger jag gått mer än 3 mil under en övning hade jag dock haft långt mkt mer än det. Gick 5 mil med massa packning helt själv under en övning i januari - nästan 2 soldatprov (i min värld är det fortfarande 3 mil) men fick inget märke :) .

 

Nijmegen, har du en grupp du ska gå med eller? 

Nijmegen går jag med en ungdom från min HvU-avdelning och instruktörskåren på 8 pers eller nått.

 

Egentligen så ät de bara dumt å ha varit med i FBU när man rycker in. Man kan lätt bli lite frustrerad av att allt man gör under de första 3mån har man gjort i kanske 5år.

Sen så brukar man bli upptäckt gansa fort om man är FBU áre å få massa skitjobb. Tyvärr....

Jo, jag har snackat en massa med gamla HvU-polare som ryckt in. Brorsan är pansarskyttesoldat så han är frustrerad rakt igenom, trots att det gått 6 mån eller nått. Han tycker att det var större utmaning under de 5 åren i HvU än under vpl. Han hade otur, det fanns inte kvar några chefsbefattningar. Skitjobb är jag inte rädd för. Blir det så så är det bara att göra det och hålla humöret uppe. Mest tänker jag dock på att inte uppfattas som en besserwisser. Flera gamla ungdomar har trampat i klaveret för att de trott eller iaf uppfattas som de trott att det var bättre än andra.

 

Men sen så är ju så att man kan ha hur mycket utbildning som hellst, men man kan inte få en grupp att följa en för fem öre.

Fattar inte vad du vill säga :D . Utbildning kan hjälpa till en hel del för att få en grupp att följa en. Fast själv tror jag att erfarenhet är minst lika viktigt som utbildning för en chef, och erfarenhet av att leda har jag en hel del av.

 

Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.

Så jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.

Var har du genomfört din utbildning?

Jag dömer inte ut utbildningen alls, den var bra och lärorik. Men bortsett från att vi inte fick fångutbildningen (som egentligen är ett krav oavsett omfattning) så anser jag endå inte att den var i nivå med utbildningen vpl går igenom för att få granen utifrån vad jag hört från folk som har granen efter vpl. Något dygn utan föda hade vi exemplevis inte heller, det var väll 8-10 timmar. Vi hade dock fått guldburk strax innan dess.

 

För att vara ungdomsutbildning så tycker jag att den var mycket bra. Instruktörerna (som för övrigt var mycket kompetenta) sade själv i slutet att de hade lagt ribban lågt med tanke på att det var ungdomsutbildning. Hade det varit en ungdomsgran hade det varit skillnad men nu är det den ordinarie granen. Jag tycker därför att det är fel emot dem som har erövrat den under sin vpl med mycket högre krav än vad vi hade.

 

Utbildningen genomförde jag i Göteborgsgruppens regi.

Link to comment
Share on other sites

Lite synd att du dömmer ut hela utbildningen på något som i praktiken avser knappt 5% av det totala tidsuttaget.

Så jag tycker mer än väl att du ändå har gjort dig förtjänt av utbildningstecknet.

Var har du genomfört din utbildning?

Jag dömer inte ut utbildningen alls, den var bra och lärorik. Men bortsett från att vi inte fick fångutbildningen (som egentligen är ett krav oavsett omfattning) så anser jag endå inte att den var i nivå med utbildningen vpl går igenom för att få granen utifrån vad jag hört från folk som har granen efter vpl. Något dygn utan föda hade vi exemplevis inte heller, det var väll 8-10 timmar. Vi hade dock fått guldburk strax innan dess.

 

För att vara ungdomsutbildning så tycker jag att den var mycket bra. Instruktörerna (som för övrigt var mycket kompetenta) sade själv i slutet att de hade lagt ribban lågt med tanke på att det var ungdomsutbildning. Hade det varit en ungdomsgran hade det varit skillnad men nu är det den ordinarie granen. Jag tycker därför att det är fel emot dem som har erövrat den under sin vpl med mycket högre krav än vad vi hade.

 

Utbildningen genomförde jag i Göteborgsgruppens regi.

"Göteborgsgruppen" har gjort helt fel då utbildningstecknet tilldelades efter den beskrivna kursen/övningen då det är ett krav på ett genomfört ensamdygn i nödbivak och minst en ytterligare övernattning i grupp och utan tillförda livsmedel/resurser.

 

Om det var FM Övrlevnadsinstruktör (vilket jag verkligen inte hoppas det var) så är det jäkligt illa av dem att kalla utbildningen för något det inte är.

Om det var andra "instruktörer" så är dessa, enligt vad du beskrivit, vaken speciellt kompetenta eller bemyndigade att dela ut "Granen", och om inte överlevnadshandledare eller "utsedd i särskild ordning" ej heller godkända enligt bestämmelserna att bedriva något som kallas överlevnadsutb/-övning.

 

Och varifrån du så säkert vet att fångtjänsten är ett krav vet jag inte, men det är det de facto inte, även om det står i kravet.

I princip det som skiljer en vuxenutb och en ungdomsutb åt, är att det (vilket jag skrivit på SoldF tidigare) inte sker en kolhydrattömning i början av tillämpningsövningen för ungdommar, då "ni" generellt sett har en högre ämnesomsättning än en vuxen.

Samt att inga stridsmoment får ingå.

 

Den utbildningsansvarige skulle lika gärna kunnat ha gett er varsin 50-lapp att gå och köpa märket på Militaryshop - det skulle ge lika stor rätt att bära det som efter den utbildningen de bedrivit.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Nu är jag lite förvirrad. Jag har hört att man inte får gå soldatprov om man inte genomfört värnplikt...Men här var ju flera uungdomar som genomfört flera stycken soldatprov. Någon som kan reda ut detta ?? :baskerHV:

 

/JAS Som vill gå soldatprov men trodde han inte fick

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort två-tre per år?

 

Nej Sir Vival det har jag inte. Jag har gått ett varje år under min FBU tid.

Sen så har jag även genomfört soldatprov på den tiden då min far var kompanichef under 90 talet.

Innebär det att du är 24 år och inte ryckt in?

Link to comment
Share on other sites

svk märsgarn somrarna 2001-2002-2003

svk vinterutb. 2002-2003 (+2004 åker upp som bitr. instr. imorgon)

 

Samt havsövervakning/båtpraktik minst en gång per månad. Har även varit på internationellt utbyte genom ISCA (International SeaCadet Association) i somras i Kanada (British Columbia).

Funderar på att ev. gå Njimegen om tid finns i sommar.

 

Edit: vissa stavfel

Edited by Mr_mEtZ
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Nu är jag lite förvirrad. Jag har hört att man inte får gå soldatprov om man inte genomfört värnplikt...Men här var ju flera uungdomar som genomfört flera stycken soldatprov. Någon som kan reda ut detta ??  :camo:

 

/JAS Som vill gå soldatprov men trodde han inte fick

Det stämmer i stort sätt. För ett par år sedan ändrades soldatprov för ungdomar till kamratprov, vilka som jag förstår det har samma krav, bara annat namn och märke där det står kamratprov. Fast jag kallar dem fortfarande för soldatprov. Så kamratprov får du gå.

Link to comment
Share on other sites

Innebär det att du är 24 år och inte ryckt in?

NEj det innebär att jag är 20. Varför skulle jag var 24?

Då skulle du ha börjat när du var 11... Och även om man har en far som är kompanichef så kringgärdas deltagande i mil.vht för ungdommar av ganska så stringenta bestämmelser - och som 11-åring räknas man inte som ungdom utan fortfarande som barn.

 

Kan inte säga annat än att jag är skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit på några av FBU's kurser, men dock Arméns.

 

Sommaren 1999: MekB9/T2 Skövde

Mars 2000: IB2/Kristinehamn (utbildningen bedrevs i Trängslet/Älvdalen)

Sommaren 2000: I1 Livgardet

 

Mvh /Martin

(som haft fångtjänst inom FBU-U)

Link to comment
Share on other sites

Mad dog jag var också med på den kursen i Ånn 2003. Vem kan du vara. Jag borde minnas dig tycker jag.

madog = andreas käll

från linköping tillsammans med nydén och dumle

(sen var det ju fler östgötar med men de gick ju andra kursen)

Edited by madog
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...