ABP Posted January 29, 2004 Report Posted January 29, 2004 Hutton Så vad är era åsikter om denna händelse? Quote
Forumsledning henke Posted January 29, 2004 Forumsledning Report Posted January 29, 2004 BBC verkar rejält skakiga. Jag är inte helt insatt, sett ett antal inslag/intervjuer på BBC och läst de svenska medierna. Min känsla är att Hutton täcker upp. Alt 1. Visa att premiärministern hade fel, UK gick i krig pga. felaktiga und., soldater dör nu i ett krig som man inte ens borde ha gett sig in i, orsaka totalt politiskt kaos i UK och utrikespolitsikta problem för UK med främst USA. De i USA som anser Bush gått i krig på felaktiga grunder får bevisligen draghjälp och detta i ett mycket kritisk ögonblick under USA:s president valår. Riskera sin personliga ställning och ev. liv. Alt 2. Påvisa att en nyhetskanal varit vårdslös och inte kollat upp sina källor. Rädda premiärministern och hela UK utrikespolitik. Påvisa att soldater inte dör förgäves i Irak just nu. Bli världsberömd över en natt utan att riskera något. Ha en gentjänst till godo av flertalet inflytelserika personer. Valet föreföll ganska självklart. Vissa krisiska röster har dock hörts. Det intressantaste är att INGEN kritik till Blair, INGEN CRED alls till BBC... Detta är bara en mans rapport.... Styrelseordföranden Gavyn Davies som avgick kan nu framföra kritik då han inte längre sitter på en sådan post och kan därmed föra debatten friare. Skall bli intressant och se om han har balls att göra så. Nåt luktar mysko tror jag. Riskerna var på tok för stora för att välja alt.1, detta är politik på en alldeles för hög nivå för att kunna komma fram till faktabaserade slutsatser. Detta är mina personliga åsikter. Jag har inte riktigt greppat det där om hur Hutton kunde/inte behövde bevisa att uppgifterna var felaktiga eller ej. Jag får läsa på lite till, de svenska tidningarna är rätt ytliga dock och BBC skitskrajja... Quote
ABP Posted January 30, 2004 Author Report Posted January 30, 2004 Mitt eget intryck är väl att BBC är lika dutkiga på nyhetsrapportering som SVT Förmodligen anpassade de verkligeheten efter nyhetsvärde istället för tvärtom. Hur som helst gjorde ju BBC chefen det enda rätta, att avgå... Quote
johan Posted January 30, 2004 Report Posted January 30, 2004 Intressant tråd. Här i London har det varit konstant snack om detta den senaste månaden. Lite reflektioner från London perspektiv: 1. Folk i allmänhet misstror regeringen mer än BBC. Hutton har inte ändrat speciellt mycket på det. Huruvida Hutton är helt oberoende kan man ju också ifrågasätta (se Henke's kommentarer ovan). 2. Lite konstigt att BBC publicerar grova anklagelser i ett morgon program kl 6 på morgonen. Ska man attackera regeringen så kan det vara bra att kolla sina källor lite extra under dagen innan man publicerar. 3. Mycket är politiskt spel. Tex så placerades omröstningen för den andra stora frågan här, införande av universitets avgifter (£3000/år), på kvällen innan. Regeringen vann omröstningen (=ja till avgifter) med mycket liten majoritet (5 röster) vilket är ett bakslag för Blair men detta doldes effektivt av Hutton rapporten (som han sett i förväg). Personligen tror jag att orsaken till att Blair drev igenom kriget är Storbritanniens strategi att hålla sig väl med USA så att de kan fortsätta att påverka världspolitiken som de en gång gjorde när de var en stormakt. Quote
Recommended Posts