Jump to content

Träning???

Kustkavallerist

Recommended Posts

Posted

I detta träningsvilda forum så undrade jag om det fanns någon som kunde instruera eller visa någon länk till någon bra sida för att träna upp konditionen på 2km eller liknande? B)

Posted

Ett tips jag fick av en polare var att springa dubbelt så långt som sträckan man behövde bli bra på, dvs 4km. Men annars är det väl inte så mycket annat att göra än att dra på sig löparskorna och springa lite, helst regelbundet.

Posted

Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att springa 2000 m på ca 9min å 30 sek på rent pannben :)

Hurra första posten!

Posted

Träna 4km pass för att få lite seghet i kroppen.

träna intervall-pass för att få upp snabbheten i kroppen.

exmeplvis 70-20 (speing i 10sek, vila i 20sek)

tänk på att springa i längre än 25min ifall du vill träna kroppen.

Posted

Ett väldigt säkert och effektivt sätt att få upp konditionen är att köpa sig en pulsklocka.. dt behöver inte var anågot avancerat, det räcke med att den visar puls.. sedan ger du dig ut o springer, börja med att jogga lite lätt i 5 till 10 min... sedan är det bara att löpa, och då menar jag löpa, det ska gå rätt fort, gör det tills du kommer upp till 90 procent av maxpulsen (ålder -220??) när du når 90 procent så börjar du gå tills pulsen lugnar ner sig till ca 130 slag/min, sedan är det bara på det igen.. håll på i typ 40-60 min, är man otränad när man börjar så räcker det med 20-30 min..

Observera att detta kan göras som komplement till långdistans löpning för att få upp snabbheten..

Ett tips kan även vara att försöka springa motionsslinga med så mycket backar som möjligt... det ger också en viss intervall träning... :((

om man springer 70-20 så springer man i 70 sekunder och vilar (går) i 20 sekunder, inget annat (kan även vara andra tider ex: 15-15 springa 15 vila 15).. 70-20 göres med fördel i intervaller om 10 min *3 eller liknande... det är ett bra alternativ till intervallträning med pulsklocka.. dock så bör man ta det lungt i början... precis som med all träning ska man börja lungt om man är ovan för att därefter öka succesivt...

Posted

Ok, kan till och börja med att meddela att tiden inte är det viktigaste när du genomför 2km löptest till polisen, du skall klara under 9:30. Om du springer på 5 min eller 9:29 spelar ingen roll du får ett G som i godkänt. Att du sedan springer fort är bra men det är INTE avgörande på något sätt.

Det är så många fler tester som är viktigare ex. psykologen och svenskaprov,

så ÄR det!!

Utmärkt hemsida för dig som vill bli polis

Träningstips ang. löpning på www.marathon.se

Som sagt kötta på, var ödmjuk och lycka till.

//C som tar polisexamen 2004-06-04 :P

Posted
Löpningen i sig är inga problem (springer 1mil 2ggr/vecka), det är att springa 2km på minsta möjliga tid och ja det är inför polistesten...

Fk Satan: Mer än 25 minuter för att träna kroppen? Av vilket skäl?

Korta ner passen då det mer handlar om hastighet än uthållighet i ditt fall.

Ett pass på 2 km där du får in tempot på sträckan, kör dock inte för fullt varje vecka utan ha en viss mängd kvar i kroppen. En gång per månad kan det vara lämpligt att testa tiden.

Ett intervall/fartlek, börja som någon annan sa gradvis och öka tempot vartefter. Kör 15-20 min.

Ett "avslappnings"pass på 4-5 km där du bara springer på utan att pressa dig, du ska känna att det finns ca 2,5 km kvar utan problem. Öka dock takten vartefter du får upp farten på de andra passen.

Minst ett pass där du kör rörlighets och spänsten som ingår i testerna samt se till att få till styrkan i rygg och axlar inför styrketestet.

Posted

Hmm.. alla (de flesta iaf) är så nervösa för löpningen på tvådagars testet. Kom ihåg att löpningen är EN del av den totala helhetsbedömning man gör och tex psykologens utlåtande väger mycket tyngre.

Jag vet ett par som kommit in utan att klara löpningen...

Posted

Precis! Löpningen är en pusselbit som skall bilda en bra helhet. Detta betyder dock inte att du kan komma i mål efter en kvart, men det är ingen katastrof om du springer på 9.35 eller nåt liknande. Det kan ju ligga dig i fatet om det är många som är likvärdiga i den omgång som du söker, men det behöver alltså inte vara kört om du inte klarar tiden...

Personligheten är viktig, men om man inte kämpar på med löpningen utan bara hoppas på de andra testerna, så kanske man kan undra varför man inte förberett sig. Löpningen kommer ju inte som någon överraskning direkt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...