Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag har en enkel fråga som är följande;

Somliga KJ-aspiranter faller enligt statistik bort inom den första månaden, min fråga är då varför?

Är det för att de t ex klarar armböjen som kommenderas?, eller är det skador som uppkommer?

Svara helst inte "för tunnt pannben" eller liknande...

MVH Lukas

Posted

Man kanske bara ville ha t-shirten? Är det förresten inte skumt det där med t-shirten "Jag ska bli kustjägare". Det är ju skryt för något man inte har gjort än! Speciellt med tanke på de höga avhoppssiffrorna. Visst, man klarade förmönstringen, men man har ju inte gjort en bråkdel ens av vad som kommer krävas för att bli kustjägare!

Posted

Sant! Men det är ju trots allt en form av motivationshöjning. Man tränar ju på som fasen fram till inryck, av just viljan att bli kustjägare. Sen att man inte har någon som helst aning om vad allt det innebär, det är ju en annan femma!

Posted

Det beror väl lite på...Till oss sa dom att det var en påminnelse...

Jag skulle aldrig ha på mig den på gymmet eller liknande, har bara på mig den hemma.

//DG

Posted (edited)

Pyttsan, om jag klarar extramönstringen nu i vår kommer jag garanterat bära den omtalade t-shirten i skolan nästa dag! B)

Ni andra som förtjänat tröjan då? Har ni använt den offentligt?

Edit: Bytte ut "fått" med "förtjänat", så ingen blir upprörd. :P

Edited by Froddan
Posted (edited)
Pyttsan, om jag klarar extramönstringen nu i vår kommer jag garanterat bära den omtalade t-shirten i skolan nästa dag! B)

Varför? Det är ju inte så att du genomfört någon stor bragd alt. blivit kustjägare.

Edit: Que LYNX?

Edited by VH
Posted

Om man behöver en t-shirt för att hålla motivationen uppe så tror jag inte man kommer att klara utbildningen. Tror inte heller att det behövs nån reklam för ett förband som kustjägarna. Skulle nog ha fullt med ansökningar ändå. Fallskärmsjägarna är ju inte alls lika uppmärksammade (mindre omtalade, figurerar nästan aldrig i media), men de verkar få folk av rätt virke ändå. Varför inte ändra texten till "Jag ska försöka blir kustjägare"? :D

Posted
/../Varför inte ändra texten till "Jag ska försöka blir kustjägare"?  :D

eller "Jag vill bli..."

Posted

jag har bara på tröjan hemma , använder den som ett måttband... det är XL på tröjjan , befälen sa att tröjan INTE var för stor utan att det var vi aspiranter som var för små. Vi skulle se till att få den att passa tills vi rycker in.

ang bortfallen.

det kan väll inte vara lika stora som de var för några år sen , eller kanske massa år sen... När min farbror gjorde lumpen så hade de inte nån extramönstring , så det var typ 150 (kanske fler..skitsamma) och av dom så klarade sig bara 40 av dom sig fram till muck. Men nu med extra mönstringen , är det inte att man sollar bort dom som verkligen inte har nått alls där att göra , sen dom som blir tvugna att hoppa av nu är dom som får skador eller dylikt?

Posted (edited)

Du kommer ju märka hur det hänger ihop när du legat inne ett tag Blue52.

När genomförde han vpl ( din farbror), någon som vet när dom införde extramönstring? Jo men jag tror att om man föll bort från KJ tidigare blev man troligast omplacerad inom KA, numer hoppar folk av helt istället.

Sillen, det ger ju en extra kick helt klart, men tror du allvarligt att man är jättemotiverad genom hela utb. ? :huh:

Sedan så är det rätt stor skillnad på hur det "sållas" soldater på fjs och kj, fjs tar in mer soldater men fler får lämna gu under testperioden i början. kj tar in mindre men kan inte plocka bort soldater(frivilligt avhopp) förutsatt att dom inte gör något väldigt dumt. fjs har ju större chans att se vilka som är bra soldater och vilka som lämpar sig för fortsatt utb. någon sådan uppfattning hinner man inte få under 1½ dygn.

Mycket kvar tills du fyller upp tröjan Blue52? :huh:

Edited by VH
Posted
Mycket kvar tills du fyller upp tröjan Blue52? 

Det har faktiskt hänt mycket sen jag fick tröjan , fast det är så klart en lång bit kvar , ser dock inte ut som ett tält i den :huh:

Och om min farbor , jag har ingen aning , han är varjefall en bit över 40 , han borde ha ryckt in som 19 åring. Så säg för en 20-22 år . Man vart omplacerad då har han berättat för mig.

Posted (edited)

Den tämligen civilt lagde och icke alltför vältränade andreläraren i ryska när jag låg i lumpen, den drygt 50-årige byrådirektör N, väckte stort jubel när han deltog i vår idrott iförd ovan nämnda t-shirt...

EDIT: Alltså, det är näppeligen så att byrådirektör varit kj...

Edited by Vysotskij
Posted

VH: Nej, jag tror inte att man alltid är jättemotiverad när man blir kustjägare. Under utbildningen ser jg inte att t-shirten skulle vara motivationshöjande. Skulle i såna fall vara innan inryck. Och om man då är så omotiverad att träna inför inryck att man behöver en t-shirt så tror jag att motivationen kommer tryta under själva utbildningen.

Posted
...Under utbildningen ser jg inte att t-shirten skulle vara motivationshöjande. Skulle i såna fall vara innan inryck. Och om man då är så omotiverad att träna inför inryck att man behöver en t-shirt så tror jag att motivationen kommer tryta under själva utbildningen.

Håller med fullt ut om vad du skriver. Men om, om man nu skulle hamna i en svacka motsv kan det inte vara helt fel. Visst måste man ha en djävulsk vilja.

Posted

Nåja anledning till bortfall är bland annat det som redan sagts,

skador och ovilja att vara kvar.

Här finns mer att läsa om KJ & bortfall mm.

Artikel om KJ xtramönstring

(sid. 8,9, 10 är de som berör ämnet)

HUvudanledningen till att ej fullgöra GU som KJ är dock en kombination av skada och "ickevilja" eftersom ett par kamrater till mig genomförde GU trots marschfrakturer och trasiga "fettkuddar" i hälarna och benhinneinflammation.

I vissa fall är skador skönt att skylla på för den som vill sluta.

Det sitter trots allt en hel del på tjockleken på pannbenet och det innanför;)

Det är inte alltid kul men det är alltid kul när man är klar!!

//C

Posted (edited)

Stor del av bortfallet sker pga att dom inte klarar av omställningen från det civila livet. Dom tror att dom kan klara det men när dom ryckt in och inser att man måste klara sig på lite sömn, mat, mm mm, och inser att dom inte kommer attt orka det i 10 el. 15 månader. Det första dom gör är att springa till markan och köper så mycket "jägargrejor" som möjligt för att kunna flasha hemma och påstå att dom är jägare. Då borde det vara som när jag låg inne att dom tog helt enkelt bort alla jägarprylar från markan tills soldaterna hade gjort och klarat GJU. (med reservation för att ha fel) Man såg ett antal soldater som blev besvikna när dom insåg att dom hade hoppat av och inte kunat köpt en jägar T-shirt. :clap:

Självklart faller en del bort på skador mm, men det är få som skadar sig utan det är ofta gamla skador som slits upp.

Edited by stevooooo
  • 2 weeks later...
Posted

Det står dessutom " Tränar inför Kustjägarskolan" på bröstet, på den nu så omtalade T-shirten...när jag låg inne var avhoppen få, kanske 1-2 man per pluton. :D

Posted (edited)

Nja, om det var 1-2 avhopp per pluton? Har hört liknande siffror tidigare.

Om du avbryter brukar man antingen bli omplacerad eller slippa helt.

måste man genomfört värnplikten.

Jo uppenbarligen, svårt att bli yrkesofficer om man inte har någon militär utb?! :)

Edited by VH
Posted
Edit: Que LYNX?

Vad jag LYNX skrev:

Jag köpte t-shirten, ( SA JAG DET HÖGT ) JAG ÄR JU INTE DUM!

Det är ju jobbigt att vara Kustjägare!!!

Ett dåligt skämt. Det FINNS såna personer som köper t-shirts,

tygmärken eller liknande för att ge falskmarknadsföring*.

( *Utge sig för att vara något de inte är. )

Posted

Ah, ibland är jag lite trög. Trist men sant det du skriver. Dock ser oftast inte märken ut exakt som de som delas ut under GU (har jämfört med min).