Vikström Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Kanske lite OT men kom inte på nån bättre tråd. Blågul får flytta om dom vill. Alltså, är det nån mer som söker till FYOP i år? Jag söker till tekniker, och läser just nu upp den sista matten. Kan ju vara kul att höra av lite folk redan nu. Quote
Ingbat/I19 Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Jag har sökt till I19, bland annat. Det börjar närma sig nu, skickade in papprena i september. Quote
Foxtrot Lima Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Jag lämnade in min ansökan innan vårt jullov. Har även skrivit det militära högskoleprovet. Som orientering till "Ingbat" kan jag säga att det är ganska många på 4:e som beslutat sig för att strunta i att söka. Vet däremot inte hur det är på 2. komp. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 ...Som orientering till "Ingbat" kan jag säga att det är ganska många på 4:e som beslutat sig för att strunta i att söka. ... Det låter ju positivt för min del. Quote
Foxtrot Lima Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 ...Som orientering till "Ingbat" kan jag säga att det är ganska många på 4:e som beslutat sig för att strunta i att söka. ... Det låter ju positivt för min del. Jo, det ökar ju mina chanser också...tror jag. Å andra sidan vet jag inte om det är så jäkla positivt för organisationen. Jag har exempelvis KB-kollegor som är väldigt duktiga, men som inte tänker söka. Det lämnar plats åt mindre...kvalificerade individer, om du förstår vad jag menar. *wink, wink* Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
danno Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Har sökt ROP men det är ju samma FYOP. Men med skolan och en ev tripp till Afghanistan får man väl se hur det blir med det i slutändan... sen ska dom ju vilja ha en också... Quote
Vikström Posted January 10, 2004 Author Report Posted January 10, 2004 jag var antagen i preliminär antagningen förra året, men det strulade till sig lite så jag hoppade av och söker i år istället. vara bara jag och en till som sökte till tekniker från artbat, och jag var antagen som etta. Quote
Foxtrot Lima Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 Har ni koll på när man blir prel. uttagen? Är det i februari? Har ju fått info om detta tidigare, så jag borde antagligen veta bäst själv, men jag minns inte. Är det inte så att det bara är de som blir prel. uttagna som får "besöka" psykolog etc? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 (edited) Har ni koll på när man blir prel. uttagen? Är det i februari? Har ju fått info om detta tidigare, så jag borde antagligen veta bäst själv, men jag minns inte. Är det inte så att det bara är de som blir prel. uttagna som får "besöka" psykolog etc? Hälsningar, Foxtrot Lima När jag sökte ROP 02 så hade alla sökande psykologsamtal. Prel antagningsbesked brukar komma slutet feb början mars. Hur gick MHS-provet då? Edited January 10, 2004 by Ingbat/I19 Quote
Vikström Posted January 10, 2004 Author Report Posted January 10, 2004 jag gjorde ju provet och psykolog intervju förra året och min HYB trodde inte att jag skulle behöva göra dom igen, möjligen psykologen. Om jag minns rätt hade jag över medel på mhs-provet. kommer inte ihåg några siffror utom att jag hade högt på spatial-delen Quote
Foxtrot Lima Posted January 10, 2004 Report Posted January 10, 2004 (edited) Hur gick MHS-provet då? Ja, vad jag har förstått går det inte att säga ett jämförbart resultat, eftersom det tydligen baseras på flera olika faktorer, som i sin tur bedöms av psykologen. Det är vad vi blev tillsagda när vi gjorde provet. Om det sedan bara är för att vi inte skulle springa omkring och jämföra oss med varandra vet jag ej. Skrev dock en 5:a på provet, och så vitt jag vet fick den "bästa" 5,5 eller något liknande. Om det är bra eller dåligt har jag inte en aning om? Inte överraskande hade jag lättast för den verbala delen. Hälsningar, Foxtrot Lima Edited January 10, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Badboy Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) Har också sökt ROP:en för I19, dock för PBat. Ni som vet, när sker psykologintervjun? Ja, det lär ju annars visa sig! FYOP:en startar ju v.415 och då borde ju allt vara klart" /Magnus B Edited January 11, 2004 by Badboy Quote
ARN Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Hur gick MHS-provet då? Ja, vad jag har förstått går det inte att säga ett jämförbart resultat, eftersom det tydligen baseras på flera olika faktorer, som i sin tur bedöms av psykologen. Det är vad vi blev tillsagda när vi gjorde provet. Om det sedan bara är för att vi inte skulle springa omkring och jämföra oss med varandra vet jag ej. Skrev dock en 5:a på provet, och så vitt jag vet fick den "bästa" 5,5 eller något liknande. Om det är bra eller dåligt har jag inte en aning om? Inte överraskande hade jag lättast för den verbala delen. Hälsningar, Foxtrot Lima 5 är medel, resultaten går alldeldes utmärkt att jämföra med varandra. Det kan dock vara så att betygsgränserna inte är helt klara förrän alla i urvalet genomfört provet. Quote
Foxtrot Lima Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Jaså? Det säger du. Till oss sa de att medel låg mellan 3 och 5, och att fick man under 3 "gjorde man sig inte besväret att söka". Max är ju 9 på provet, men jag tror aldrig någon skrivit fullt på MHS-provet. Sedan var det ganska intressant att fylla i det där psykologiska "testet" - eller undersökningen. Frågor som "tycker du försvaret blir sämre med kvinnor?" har ju bara ett svar om man vill gå vidare någonstans här i livet. Gud vad allt ska vara PK. ;) OBS! Nu menar jag inte att jag är emot kvinnor i försvaret, utan syftar snarare på frågornas natur! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Ingbat/I19 Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Skrev mitt MHS-prov 2002 och hade om jag minns rätt 5,3. Jaha, så nu sitter man bara och väntar på att karusellen ska dra igång Quote
Vikström Posted January 11, 2004 Author Report Posted January 11, 2004 FYOP:en startar ju v.415 och då borde ju allt vara klart" /Magnus B är v.415 verifierat och klart? det har ju hänt NÅN gång att FM haft stökiga kalendrar Quote
Badboy Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 FYOP:en startar ju v.415 och då borde ju allt vara klart" /Magnus B är v.415 verifierat och klart? det har ju hänt NÅN gång att FM haft stökiga kalendrar Jag sitter med den preliminära utbildningsplanen (2003-10-30) framför mig, och den säger att FYOP:en börjar v.415 med en uppstart. Därefter är kalendern tom fram till v.417 då inrycket sker, tror att det är hemstudier under de två veckorna.. Från måndagen den 19/4 är det dock full fart =) Enligt C Fyop Mj Pakkala så var denna utbildningsplan korrekt till 99%, men man vet ju hur det är.. ;) Jag har tyvärr inget nyare här hemma, men ska försöka höra om det kommit några större ändringar sedan dess.. Mycket fys, data och lastbil på schemat! /Magnus B Quote
Ingbat/I19 Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 @FL: Vet du hur många platser ingbat har blivit tilldelade? Quote
Foxtrot Lima Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 (edited) @FL: Vet du hur många platser ingbat har blivit tilldelade? Svar Niklas Erik Jesus. Jag tror inte ens vår rekryteringsofficer vet det heller (ännu). Han visste inget när jag talade med honom sist. Det var dock innan jul, så mycket kan ha ändrats. Troligtvis är det lastbilsteori vi kommer plugga hemma i ca två veckor innan verksamheten sätter igång på riktigt. Tanken är ju att samtliga FYOP:are ska ha tagit civilt C-kort innan YOP/ROP börjar i september. Personligen ser jag bara detta som en stor morot. Med tanke på att jag har gult förarbevis på lastbil borde det gå bra. Sedan är det meningen att man ska hinna ta ett datakörkort på Officepaketet också (så att man kan skriva dagsprogram...). Undrar hur kul det är på en skala, men jag antar att det är matnyttigt det med. Precis som "Badboy" säger kommer fyspassen uppta en stor del av tiden. Nu hoppas jag bara på att komma in... Tillägg: Förra året hade I 19 ett gäng tyska kadetter på besök, och eleverna på FYOP:en hade ansvar för att lotsa dem omkring på olika aktiviteter. Man kan säkert räkna med ett liknande besök på FYOP i år. När "Ze Germans" besökte Ingbat lassade vi på dem packning, stridsvagnsminor och BT-46, och gav oss sedan ut i skogen för att strida. Det var väl första och (kanske) sista gången jag hade en tysk stridsparskamrat. ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Edited January 11, 2004 by Foxtrot Lima Quote
Badboy Posted January 11, 2004 Report Posted January 11, 2004 Ja, under v.426-31 skall aspiranterna stödja tyska kadetters besök vid I19. Under samma period kommer aspiranter att vara instruktörer under genomförandet av sommarpraktikantläger. Dessutom skall FYOP:en delta på O-ringen i Göteborg v.430.. /Magnus B Quote
Vikström Posted January 11, 2004 Author Report Posted January 11, 2004 det brukar alltid vara nån vecka ledigt i början. men är det nån som hört något om första veckan? förra året var det materialutplock och genomgång dag.1 sen körde dom FM-baskrav och genomgångar övriga dar. och hur mycket av FYOPen är gemensamt (om något) för bataljonerna? vet att under åtminstone senare delen av FYOP så var artilleristerna på ASS eller A9 en vecka och pangade haubits Quote
Foxtrot Lima Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Ja, under v.426-31 skall aspiranterna stödja tyska kadetters besök vid I19. Under samma period kommer aspiranter att vara instruktörer under genomförandet av sommarpraktikantläger. Dessutom skall FYOP:en delta på O-ringen i Göteborg v.430.. /Magnus B Låter ju riktigt soft! B) Fan, jag vill verkligen in... men är det nån som hört något om första veckan? förra året var det materialutplock och genomgång dag.1 sen körde dom FM-baskrav och genomgångar övriga dar. och hur mycket av FYOPen är gemensamt (om något) för bataljonerna? vet att under åtminstone senare delen av FYOP så var artilleristerna på ASS eller A9 en vecka och pangade haubits. Förra året vill jag minnas att kadetterna från Ingbat hade ganska mycket av sin tid på FYOP:en gemensamt med övriga på t ex lastbilsutbildning, fjällmarsch. Fast å andra sidan minns jag även att de hade ganska mycket praktik i form av TU med oss på KBS. Antagligen är det lite 50-50. Någon med ett mer kvalificerat svar kanske? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Vikström Posted January 12, 2004 Author Report Posted January 12, 2004 vi tekniker slås väll ihop från bataljonerna (vill minnas det från förra året, men är man dement så är man )? nån mer tekniker här? Quote
Badboy Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Fyop I19 2004: Skede 1: v.415 Uppstart, utdelning DU-uppgifter, TU-uppgifter, historiauppg, grupptillhörighet, logement osv Skede 2: v.416 Distansstudier, ECDL, C-kort, strid Skede 3: v.417-21 Pårustning, NBC vapentjänst, sjv, utbSäk, fältvecka skarp am Skede 4: v.422-25 C-kortsutb Skede 5: v.426-31 Trupputb, truppslagsvis, o-ringen, tyskt besök Skede 6: v.432-34 vxlutb mellan bat, fjällmarsch, avrustning avslutningsmiddag /Magnus B Quote
Vikström Posted January 12, 2004 Author Report Posted January 12, 2004 skriver nån annan MHS prov nu på onsdag 12.55 i trådhallen på signbat? vart tvungen att göra om mitt, gissar att det är två-års gräns, då jag gjrode mitt 01. men jag är bara nöjd, man får ju alltid bättre andra gången. Och första gången jag skrev så kom HYBen och tog mig i kragen och bar iväg med mig mitt under nån genomgång och sa att nu är det dags!(skrev efter det ordinarie prov tillfället) så jag var inte så preppad ;) Quote
ARN Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 skriver nån annan MHS prov nu på onsdag 12.55 i trådhallen på signbat? vart tvungen att göra om mitt, gissar att det är två-års gräns, då jag gjrode mitt 01. men jag är bara nöjd, man får ju alltid bättre andra gången. Och första gången jag skrev så kom HYBen och tog mig i kragen och bar iväg med mig mitt under nån genomgång och sa att nu är det dags!(skrev efter det ordinarie prov tillfället) så jag var inte så preppad ;) Normalt sett får man endast skriva en gång under sin "karriär". Resultatet på provet är något som sedan följer dig när du söker nivåhöjande utb motsv. ;) Quote
Badboy Posted January 12, 2004 Report Posted January 12, 2004 Jag har fått för mig att de infört en ny version av MHSprovet, kanske väldigt snarlikt det gamla, men lika fullt nytt. Kan vara att de vill använda samma referensram när de bedömer de sökande och därför måste dem som tidigare gjort provet göra om?? /Magnus B Quote
Vikström Posted January 12, 2004 Author Report Posted January 12, 2004 jag är nöjd vilket som... sitter och läser talföljder nu, det var det jag hade sämst på när jag gjorde förra provet Quote
Badboy Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 (edited) Jaha, är det bara 5 personer som sökt FYOP:en på I19? (För alla människor som har intresse i det militära är väl medlemmar i SoldF.com och skriver i denna tråd!!???) B) Ja, det kan ju bli en intressant sommar det här! /Magnus B Edited January 13, 2004 by Badboy Quote
Vikström Posted January 14, 2004 Author Report Posted January 14, 2004 ja det är jäkla tunt tycker jag :( jag verkar dessutom vara ensam tekniker. minns att när jag sökte förra året var det bara 2 av totalt 10 sökande från artbat som sökte till tekniker. en del personer jag pratat med tycker att det är ett problem att så få söker till tekniker, särskilt som försvaret blir mer och mer tekniktungt. samt att en del truppare med ett par år i tjänsten "ångrar", av diverse anledningar, att dom inte blev tekniker istället. Quote
Recommended Posts