Jump to content

Recommended Posts

Posted

Enligt hörseltest i lumpen blev min hörsel något försämrad under utbildningen. Dock var allt inom marginalerna och klassades inte som hörselskada.

Anledningen tror jag var att jag var mer alert på hörselprovet vid inryck.

Jag menar, vi smällde ju inte av något värre än Ak5:an ett gäng gånger.

Värre kanske om man legat inom Art

Posted (edited)

Man ska ha i åtanke att ingen kan bevisa att någon har tinnitus. Det sitter inte i trumhinnorna utan i hörselhåren (flimmerhår i snäckan som brytits av).

Man ska också ha i åtanke att det är lika stor risk att man drabbas av tinnitus under vpl som att en redan befintilig tinnitus ska förvärras.

Själv är jag rätt förvånad att jag inte har tinnitus, har misshandlat mina öron ganska ordentligt genom åren och tänkte vara extra försiktig nu när jag rycker in. På mönstringen hade jag 10 dB på alla frekvenser utom en på vänster öra som jag missade för att jag svalde och inte fick ordning på saliven efteråt (sitt i ett helt tyst rum, förslagsvis toan när ni går upp och pissar mitt i natten och svälj och gegga runt lite saliv.) det låter jättemycket. tog den då såklart på 15 dB direkt efter och läkaren sa efteråt att jag hade hört frekvensen om jag inte svalt eftersom det var en av de "lätta".

Så är du jättesugen på lumpen och lovar att vara jätteförsiktig tycker jag gott att du kan låta bli att säga något till Pliktverket. Om du tycker det är värt risken är såklart helt upp till dig, dock.

EDIT: fixade en parantes

Edited by Fogelström
Posted
men använder man det på varje övning?

om organet som befinner sig mellan öronen fungerar tillfredställande så använder man hörselskydd när det behövs. skjutning, fordonsåkande osv osv.

Posted (edited)

säkerhetsavståndet till finkalibriga vapen är 25m om jag inte missminner mig (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen från säki). och så nära är fi sällan. annars så brukar man (tyvärr) ha fått någon hint om att det är fuffens på g.

edit: stvaning

Edited by fu. vikström
Posted
Får man inte allvarliga skaddor i örat efter att ha tryckt av så många skott?

Jo, det är därför vi använder hörselskydd. :P

men använder man det på varje övning?

Varje övning/övningsmoment där det finns risk för höga bullernivåer (exempelvis från eldhandvapen), Ja.

Posted

Känner mig träffad här faktiskt, då jag också har (lätt) tinnitus.

Det är dock inte så att det piper konstant, utan det är så att bara det finns lite bakgrundsljud, typ en fläkt alá airkondition eller så så är det inga problem att filtrera bort SVTs testbildsljud som har satt sig i mitt huvud.

Borde jag säga det eller sliper jag om jag lover att ha på mig öronskydden varje dag?

(Detta kommer kanske bli ett helvete när jag ska sova, då det oftast blir tyst, för alla andra. Det är DÅ jag märker av tinnitusen. Men om det är någon som snarkar el. dyl. så brukar det inte va något problem. Eller om vinder blåser utanför eller så... You get my point. :wub:

Posted
@Ibsen:

Läs mitt inlägg en gång till. :banana

Sorry... Blev lite överspänd där... Och ibland har jag en tendens att göra saker utan att tänka (Inte bara här, utan i verkliga livet också, även om jag försöker att inte göra om dessa.)... 8|

/Ibsen (Testbildsörat [när det är tyst]) :)

Posted

Jag kan säga att innan min värnplikt hade jag perfekt hörsel. Under en övning då jag inte bar hörselskydd, snubblade vi in i en sammanstöt, och jag har sedan dess tinnitus, efter ETT tillfälle. Så jag anser att har man redan problem med hörseln, oavsett tinnitus eller något annat, ska man hålla sig så långt ifrån värnplikten som möjligt. Inte värt att sabba hörseln för 10 månader i gröna kläder. Bara ett råd.