Jump to content

Efter mönstring

Recommended Posts

Mönstrade för en månad sedan och fick 8-9 på allt utom syn, som jag glatt överraskad klarade femma på. Något kondistest gjordes inte, eftersom synfemmor tydligen inte behöver göra det, utan där blev det en uppskattad sexa. Tjänstbarheten blev B. Efter att inskrivningskillen höjt synen ett steg fick jag som förstaval fältarbets-KB ing2, och som andraval kvartermästare på LG. Dessutom skickades mina papper iväg till TolkS. Efter detta har jag några frågor:

1. Eftersom förstavalet bara är preliminärt undrar jag om man brukar kunna komma in på det med de värdena som presenterats?

2. Vid mönstringen uppgav jag en lättare allergi som jag hade när jag var yngre men som knappt ger mig några besvär alls. Kan ett läkarintyg om att allergin inte längre existerar höja tjänstbarheten till A, även om den dåliga synen och uppskattade kondisen har kvar sina värden?

3. Funderar på att ansöka om annat andrahandsval då jag dels inte vill vara vid LG (bor i Stockholm och vill komma bort från civilisationen ett tag) och dels fått intrycket att kvartermästaren är något av en springpojke åt de andra. De som varit vid LG och de som varit kvartermästare kan gärna berätta om sina erfarenheter av detta. Jag kanske är helt ute och cyklar.

4. Inskrivningsförrättaren skrev i pappren till TolkS att jag talar flytande ryska (vilket även han gjorde). Senare har jag hört av andra att om man redan kan något slaviskt språk är det kört att komma in där. Ligger det nån sanning i detta?

4. Inskrivningsförrättaren skrev i pappren till TolkS att jag talar flytande ryska (vilket även han gjorde). Senare har jag hört av andra att om man redan kan något slaviskt språk är det kört att komma in där. Ligger det nån sanning i detta?

Nej det har jag verkligen inte hört, däremot är det väldigt ovanligt.

Får man vara så fräck att fråga hur detta kommer sig? Flytande ryska alltså.

Dock så skall man ju ta sig igenom en säkerhetsprövning innan det blir aktuellt att beträda TSUS lokaler som vpl... (spioner ogillas skarpt) :)

Sen att du har dålig syn är bara bra (cocacolabottnar minst) det är ett av tolkskolans stående krav för att bli antagen till tolk :clap:

(Sista två meningarna skall ej tas på blodigt allvar) :D

Angående fråga 2. så borde du kunna få upp din tjänstbarhet till A. Som jag skrivit på ett annat ställe i detta forum så fick jag frisedel (eller rättare sagt ILG i tjänsbarhet) på grund av att jag nämde en tidigare knäskada. När jag sedan visade upp ett läkarintyg på att knäet blivit bra så fick ett A istället.

Min erfarenhet av Pliktverket är att dom ofta är av nöden tvungna att dra snabba slutsatser om de mönstrande, men om man bara ligger på lite så kan man få dem att ändra sig.

Har även hört av lite annat löst folk att TolkS helst vill lära upp sina elever från noll.

Nu när du säger det så kom jag på att jag nog har hör något liknande uttalande.

Vysotskij lär väl ge sin version snart också.

Vad det gäller allergier så är det ett stort No No att ta upp det när man mönstrar, iallafall om det inte är en allvarlig grad av allergi. :rocketl: Det vill säga om man vill göra lumpen... Man vill inte förstöra för sig själv helt i onödan?

Sen kan man ställa frågan vad du skulle göra när de andra pluggar ryska och sliter sitt hår. Det finns säkert många saker att förbättra, tänker närmast på grammatik, militärtermer osv, men det är ändå fråga man kan ställa sig.

Ang. allerigierna var det en ganska rejäl tabbe. Jag har visserligen haft en lättare allergi, men jag tycker även att ämnet (skaldjur) smakar förjävligt och ville gärna slippa räkmackor i lumpen. 8| Nu verkar det som om jag lär behöva klämma ner mackorna ändå :D

Jag kan visserligen prata ryska, men läser och skriver väldigt långsamt med deras alfabet så visst lär det finnas saker att lära sig. Din bild är väl tolkskolans vapen, så du borde veta vad man gör där. Är det bara ryskastudier eller blir det även en hel del taktik, förhör, fältövningar och annat? Måste erkänna att det inte känns så hett att ägna ett helt år åt att lära sig prata ett språk man redan kan.

Ang. allerigierna var det en ganska rejäl tabbe. Jag har visserligen haft en lättare allergi, men jag tycker även att ämnet (skaldjur) smakar förjävligt och ville gärna slippa räkmackor i lumpen. 8| Nu verkar det som om jag lär behöva klämma ner mackorna ändå 

Jag kan visserligen prata ryska, men läser och skriver väldigt långsamt med deras alfabet så visst lär det finnas saker att lära sig. Din bild är väl tolkskolans vapen, så du borde veta vad man gör där. Är det bara ryskastudier eller blir det även en hel del taktik, förhör, fältövningar och annat? Måste erkänna att det inte känns så hett att ägna ett helt år åt att lära sig prata ett språk man redan kan.

Det finns inget bättre än att glida fram på en räkmacka?

Det är mycket sällan man får en räkmacka serverad i lumpen. Nog för att vi hade ett halft kylskåp fyllt med räkost i dagrummet, men den åt man frivilligt. ;)

Jag har visserligen haft en lättare allergi, men jag tycker även att ämnet (skaldjur) smakar förjävligt och ville gärna slippa räkmackor i lumpen.

Hehe, hade du sagt detta på mönstringen till psykologen hade du nog fått slippa lumpen helt och hållet.

Nej det är inte tolkskolans symbol utan UndSäKC symbol, nuförtiden är dock tolkskolan en del av TSUS (tolk och underrättelseassistentskolan)

Ja, det ägnas en del tid åt förhörsledarutb och allmän taktikutb, men det är ryskan som är prio nummer ett. (Flippa gloslappar tills ögonen blöder) Jag är/var inte tolk själv så jag kan inte gå på djupet om deras utb. Dock vet jag att dem fick simma/vattenfysa en jäkla massa förra året :D Fick min beskärda dos också...

Calle no1 - Så länge räkosten är frivillig ger jag nog min del till folk som kan äta sånt :) .

Tolktjänsten låter ju hyfsat varierad, så man kanske ändå hamnar i Uppsala till slut. Hur lång tid brukar det ta för kallelsen till extramönstring att ramla ner i brevlådan?

Sillen - Grundkraven är inga problem, men det var ganska ont om platser som fältarbets-KB på ing2 så mina resultat skulle mätas mot andras som blivit placerade där. Och då känns det rätt snopet om man skulle missa tjänsten för att någon annan som gillar räkost får tjänstbarhet A.

Om du är flytande i ryska är du bättre på ryska än de som muckar från TolkS. Det enda som kan behövas i den vägen för att du ska bli användbar som förhörsledare är - utöver att du bedöms lämplig för tjänsten - komplettering med militärt ordförråd och utbildning i taktik och förhörstjänst. Calle verkar ha bra koll på hur man prioriterar i utbildningen på TolkS (även om man nu styrt upp vattenfysen på ett bättre sätt än på min tid, tack vare en kustjägare).

Om inte TolkS vill experimentera, vilket kanske dock är tänkbart, är grundutbildningen där inte exakt vad du (och viktigare, krigsorganisationen) behöver. (Civilt lär det inte vara någon större merit att ha gått där om man var flytande i ryska från början.) Men satsa gärna på underrättelseskrået. Undass i Flygvapnet är en bra utbildning om inte GU på TolkS funkar.

Och för er som läst lite hobby- eller gymnasieryska är det inte kört med TolkS. Sök för bövelen. (Mitt år var vi nog sex av drygt tjugo som läst ryska i gymnasiet. En liten fördel hade vi väl i början, men den gick snabbt mot noll.)

Skicka gärna PM för mer diskussion.

För övrigt tror jag att kvartermästare är en civilt meriterande befattning om man sköter den bra.

Lycka till!

Micke123: När det så att säga blir konkurrens om platserna så får förbandet välja vilket/vilka värden som man ska använda för att gallra. Skulle tro att tjänstbarhet kommer ganska långt ner på listan eftersom det egentligen inte avspeglar duglighet. Förresten krävs det bara tjb D för fältarbets-kb så du är nog inte i botten ändå. Tror du kan vara ganska lugn.