Jump to content

LSD + Brittiska soldater

xteam

Recommended Posts

Hmm, påminner om min far och hans farbröder ute med glesbygdmilisen eller varför inte när fältkoman slår in ...

Jag har för mig att Sverige testade Amfetamin på jägarsoldater på 40-50-talen. Amfetamin verkar för övrigt en "bättre" drog att ge soldater än LSD. Grova brottslingar nyttjar framför allt Amfetamin, speciellt inför ett rån eller liknande.

Det finns faktiskt en psykadelisk substans som tagits fram specifikt som C-stridsmedel. Dess kemiska namn är på engelska 3-Quinuclidinyl Benzilate, men den är mer känd under förkortningen BZ. Tanken var att ta fram en psykadelia som garanterat gav en riktigt otrevlig "sneddtripp" med både psykiska och fysiska verkningar. Mer om BZ kan man bland annat läsa i FOA/FOI-rapporten "Psykiskt prestationsnedsättande C-stridsmedel", och det verkar även finnas en del vettig information på WWW.

Angående amfetaminer inom det militära så har jag skrivit en del om det tidigare här på SoldF. Sök och du skall finna.

Det finns faktiskt en psykadelisk substans som tagits fram specifikt som C-stridsmedel.

Var inte det poängen med LSD (C20H25N3O) också, eller minns jag helt fel?

Nej, LSD upptäcktes av en slump av Albert Hofmann och forskningen han bedrev hade inget med C-stridsmedel att göra.

Det finns faktiskt en psykadelisk substans som tagits fram specifikt som C-stridsmedel.

Var inte det poängen med LSD (C20H25N3O) också, eller minns jag helt fel?

Nej, LSD upptäcktes av en slump av Albert Hofmann och forskningen han bedrev hade inget med C-stridsmedel att göra.

OK, jag mindes helt fel. men nu när du nämner det minns jag. Kom bara ihåg att LSD ingick i diverse tester på soldater och att det nämndes under NBC-utb under GU.

Kom bara ihåg att LSD ingick i diverse tester på soldater och att det nämndes under NBC-utb under GU.

Amerikanska försvaret, samt diverse andra amerikanska myndigheter, har bedrivit en del mindre hedersvärd testverksamhet kring dessa substanser. Om du vill veta mer så rekommenderas följande bok:

The Search for the Manchurian Candidate -  The CIA and Mind Control

John Marks

W.W. Norton & Company

1991

ISBN: 0393307948

Boken är seriös trots sin något "crackpotaktiga" titel, men bör dock som alla andra böcker läsas något skeptiskt. Jag har läst mer om dessa saker om på andra ställen, men kan inte minnas var just nu.

Hmm, påminner om min far och hans farbröder ute med glesbygdmilisen eller varför inte när fältkoman slår in ...

Jag har för mig att Sverige testade Amfetamin på jägarsoldater på 40-50-talen. Amfetamin verkar för övrigt en "bättre" drog att ge soldater än LSD. Grova brottslingar nyttjar framför allt Amfetamin, speciellt inför ett rån eller liknande.

Min mormors man som var inryckt under andra världskriget (tror han var löjtnant innan han lämnade det militära) men iaf har han berättat att han var med om en övning då de fick droger genom maten och syftet med det var att de inte behövde sova, dock blev de väldig aggressiva och övning avbröts efter att de blivit skarpt handgemäng med b-styrkan.

Minns dock inte vad han kallade drogen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...