Valivarre Posted November 30, 2003 Report Posted November 30, 2003 Varför kräver Swedint högre krav på syn än vad dem har under värnplikten.... Fattar inte detta att sverige har så mycket mot soldater i glasögon Quote
Gorg Posted November 30, 2003 Report Posted November 30, 2003 Troligen pga av att trasiga glasögon är svårare att laga om man är stationerad i t ex Kongo än om man är placerad i Strängnäs där det finns ett dussin optiker. Quote
Valivarre Posted November 30, 2003 Author Report Posted November 30, 2003 du testat ta sönder kronans glasögon?? hade en gb kompis som testa man fick stå o hoppa på dem en stund för dem skulle gå sönder... Och varför skulle itne svenskar kunna ha det när tom US Rangers tillåter glasögon?? Quote
Gorg Posted November 30, 2003 Report Posted November 30, 2003 Nej, jag har inte testat att ta sönder dom men det ska tydligen vara rätt svårt men inte omöjligt. Appropå USA så har dom jagvetintehurmånga men det är väl ett par hundra tusen soldater i utlandet jämfört med Sveriges knappa tusen och kan därför inte ha samma krav. Quote
Valivarre Posted November 30, 2003 Author Report Posted November 30, 2003 vad går det att söak för tjänster med glasögon ignentligen? Är utbildad gruppchef nsk/trd på en fördelningsledningspluton. Går det söka som vaktsoldat då? Quote
bushman Posted December 1, 2003 Report Posted December 1, 2003 (edited) hur som helst åker du på utlandsmission är du anställd av FM, och då får du stå för dina glasögon själv. att man skulle få ut ett par från swedint kan man glömma. har man tur kanske man får skyddsmaskglasögonen. men för de pengarna som soldater i utlandsmission kunde får glasögon för, kan man ju åka massor av limo. @valivarre: du kan söka till C KS10 med glasögon, så länge du har X-7-7, är svensk medborgare och kan röra dig utan kryckor. glasögon styr inte urvalet nämnvärt, det är din duglighet som soldat i övrigt som är vad de går på. en braklapp dock: om din syn är så dålig att du måste ha glasögon, för att se ledarhunden är det nog ingen ide att söka. Edited December 1, 2003 by bushman Quote
Limp Posted December 1, 2003 Report Posted December 1, 2003 glasögon styr inte urvalet nämnvärt, det är din duglighet som soldat i övrigt som är vad de går på. en braklapp dock: om din syn är så dålig att du måste ha glasögon, för att se ledarhunden är det nog ingen ide att söka. Förut så kunde du inte söka nån skyttebefattning om du hade alltför dålig syn, kan vara ändrat nu vet inte. Tror det var om man såg sämre än 0.3 på syntesttavlan. Jag låg själv under den gränsen förut. Var inte så kul men jag förstårvarför det är så. Ligger man under den gränsen och skulle förlora glasögonen gör man inte mycket nytta... Quote
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted December 8, 2003 Report Posted December 8, 2003 Med tanke på hur syntestet går till så skulle man nog slinka igenom med ledarhund. Jag gjorde syntest inför inryckningen till IA03, påpekade för sjuksyster att jag hade linser och inte hade möjlighet att plocka ur dom på plats. Det var inga problem, det var bara att göra testen så var de nöjda. Själv så har jag inte upplevt glasögonen som något större problem. Men man ska nog vara medveten om att de kan ställa till problem. Mörker skjutning kan vara svårt om man har ett grövre synfel man ser helt enkelt sämre i mörker än normal seende. Linser är ett bra alternativ men det kan vara svårt med hygienen då man ska sköta linserna. Då kan man nog rekomendera engångslinser. Quote
Recommended Posts