valiant Posted December 5, 2003 Report Posted December 5, 2003 @Bushman: Det verkar väldigt konstigt om det är som du skriver. Vad säger MD gruppen? Har Fro befälsrätt över HV? Om inte varför tar ni inte apparaterna? Säkert att du inte utelämnar några detaljer? Word ! Hos oss plockar vi helt enkelt ut dem, och kör dem själva, vi har ex 1 ggr/månad kompträff med all personal som har intresse vi har bla kört -Utb SIMFIRE -utb RA 180 -utb Glock -Utb Minor -Utb Psg Sim & Grgr Sim etc etc -valiant- Quote
Pi PI Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 det är därför jag föreslår kommuner och företag modell bygg och hamn, ej de som proffesinellt hyr ut radioapparater som MOBSTER och andra.där ligger problemen de vill tjäna pengar, och de kan inte ha säj 10 apparater liggande i beredskap för ett eftersök som kanske sker en gång om året. de apparaterna som jag har kontakter på, ligger lagrade på en idrottsanl och används ytterst sällan. därför kan man enkelt få tag i dem, och man vet att de alltid finns där. och skulle det vara sp att de används så får man reda på det och behöver inte avsätta tid fär att hämta upp dem. för de skall var komplement och inget man skall förlita sig på. avtalet vi har med FRO, är att de skall se till att vi har fungerande RA. tyvärr betyder det enl dem också att de skall ge insatsplutonen signalister. och hade FRO funkat som de skall i vårt område så hade jag inte klagat. men de som de erbjuder håller inte måttet, varken fysiskt eller signalutb.mässigt. kommer de 100 m från kokvagnen slutar de att fungera, helt enkelt. de är säkert bra i en stab, men i fält kan man inte ha signalister, som bokstaverar ALLA meddelanden. och den dagen TETRA kommer ut i hv är samma dag som vi även får striv 122 och jas. och finns då FRO kvar kommer de med all säkerhet att ta TETRA-lurarna och låsa in dem. just nu tex sitter våra FRO:are och drägglar över de få RA 180 som kommit ut. vässandes "min älsssakade" de har beslutat att vi HV-sign inte har tillräklig utbildning att använda dessa tekniska underverk. Jag tror inte vare sig hamnen eller byggarbetsplatserna lägger ner sina respektive verksamheter för att låna ut radioappareter till Hv. Jag nämnde Celab som ett exempel där det finns radioapparter. Företaget är ju kommersiellt och hyr således ut apparaterna men servar också vissa myndigheter. Idrottsföreningar, som i ditt fall, tycks vara ett av de säkraste alternativen vad gäller åtkomst till utrustningen. När det gäller Tetra så komer det att finnas många apparater på många ställen. Det dröjer säkerligen innan Hv får sådana tilldelade men de kommer säkert att finnas inom andra delar av FM och övriga "blåljusmyndigheter". När det gäller FRO förstår jag din frustration men vi kan starta en annan tråd för FRO Pi PI Quote
bushman Posted December 6, 2003 Report Posted December 6, 2003 @Bushman: Det verkar väldigt konstigt om det är som du skriver. Vad säger MD gruppen? Har Fro befälsrätt över HV? Om inte varför tar ni inte apparaterna? Säkert att du inte utelämnar några detaljer? Word ! Hos oss plockar vi helt enkelt ut dem, och kör dem själva, vi har ex 1 ggr/månad kompträff med all personal som har intresse vi har bla kört -Utb SIMFIRE -utb RA 180 -utb Glock -Utb Minor -Utb Psg Sim & Grgr Sim etc etc -valiant- du verkar befinna dig i ett prioreterat område eller ett med en aktiv md-grp. det håller på att ändras hos oss men det är fortfarande för lite militärer i högsta ledningen. skall tex en hv-förening sälja bingo-lotter? har det något med militär verksamhet att göra? visseligen görs detta genom kamratföreningen, men pengarna går tillbaks till hv. tyvärr dras vi fortfarande med den gamla hederliga hv-romantiken, i vårt område. nu tycker jag att vi avslutar OT-diskutionen som jag var med att stara. och återgår till tips och utr vid eftersök. vi kommer inte bli kolckare av att sitta och spekulera i hur högsta ledningen prioriteringar går till. och att stara en FRO-tråd tror jag inte henke och co skulle tycka vara så kul. vi är nog rätt många som har åsikter om den delen av frivilligförsvaret. jag hoppas de flesta har en posetiv uppfattning om dem och att de problem som jag råkat ut för är lokala. problemen grundar sig i att HV och frivilligförsvar utvecklas i olika takt. vi behöver alla delar av frivilligförsvaret i totalförsvaret, men frågan är om vi behöver dem i den militära delen? det är nog hellre en tråd att starta Quote
jack the ripper Posted December 11, 2003 Report Posted December 11, 2003 Annars är pannlampa, signalpistol, bandvagn, signalvästar, med-kit, RA (helst med räddningstjänstens kanaler inprogramerade) m.m bra saker att ha med... vad mer hade du tänk tagit med säng och tandborste? då syftar jag mest på bandvagn väl ute i skogen är det också svårt med samverkan, vem skall leda?1.hv-mannen som är uppväxt i just denna skog och kan varenda rådjurstig i ryggmärgen. 2. IP-plutchf med just denna hv-man i sin pluton 3. militär insatsledare med högst grad, men som ej har lokal kännedom och bara råkat bli VB just denna helg pga sjukdomsfall. 4. polischf motsvr som har gömt sig bakom ett skrivbord i 30 år, och inte träffat militärer sedan muck 1954. 5. den frivillige scoutledaren som brukar ha hajker med sina scouter just i detta område och likt nr 1 ej behöver karta över området. femman är bäst men våran duger nog inte han ser ut ungefär så här inget elakt mot dig som skrev det där med bandvangen men är inte det lite väl lyxigt eller säg Quote
Groaghach Posted December 12, 2003 Author Report Posted December 12, 2003 @ Jack the ripper Angående bandvagnen som diskuterats. Jag tror inte att man kommer att få ut en bv i första taget, men däremot så kan man önska att man hade det. Och det är därför intressant (för mig i alla fall) att få reda på vilka önskemål ni alla har. Det är nog större chans att man kan få hjälp av en helikopter med värmekamera, men chansen är troligtvis inte så stor. Detta kommer inte att användas som en lista på den utrustning som man kan räkna med skall finnas eller tas med, utan mer som en sammanställning av vad vi alla vill ha med oss när vi söker efter personer. Inget elakt mot dig. Quote
Groaghach Posted January 7, 2004 Author Report Posted January 7, 2004 Tänkte ta och liva upp denna diskussion igen med tanke på att jag inte har skrivit färdigt listan än. Dessutom så kanske det finns fler personer som har varit ute och på eftersök sedan sist alternativt att ngn har kommit på ngt mer. Snälla kom med fler tips. Groaghach Quote
Koskela Posted January 7, 2004 Report Posted January 7, 2004 Kanske ett STRI-RAST på oleat, utifall man använder kartmtrl utan kryss-klyka. /Koskela Quote
Recommended Posts