Jump to content

Anaconda, del 2

Recommended Posts

Del 2.

Mycket i denna del är av "jag har hört" art, tror inte det är särskilt långt från mål, men stolpträffar kan finnas, speciellt i slutet.

Redan under den pågående striden med de 5 Apacherna gick larm tillbkak till Ft Campbell i USA om att på så extrem kort tid som möjligt få så många AH64 som möjligt till andra sidan klotet. Det är detta som imponerar på folk som möter Airborne:logistik. Från telefonsamtal till 16 levererade AH64 med besättningar och utrustning för strid i 5 dygn tog det 36 timmar och 52 minuter. Detta ansågs dock inte räcka, och USMCs skepp USS Bon Homme Richard med dess tillhörande AH1W Cobra ahkp, CH53 tunga tphkp och AV8B Harriers vände fören och stävad med max hastighet mot land för att kunna nå orådet med sina hkp och fpl. Den 4 mars var 5 AH1W och tre CH53 med i striderna (dessa hkp skulle under tiden 4-26 mars flyga ruskiga 408 uppdrag, enbart Cobrorna flög 217 st, avfyrade 28st TOWs,42st Hellfire,450st flechette FFAR och 9300st 20mm proj). CH53orna blev arbetshästar, där de främst skötte tankningsrollen.

Vad gäller flyget användes mest guidade vapen, under hela afgan kampanjen låg procentdelen guidade vapen på 70% (Gulf kriget 9%, Kosovo 29%) detta procenttal hade varit betydligt högre om man inte räknar in B52ornas bombmattor mot AQs skytte gravar i början av kriget.

Tillbaks till Anaconda.

Det framgick nu med allt önskvärd tydlighet att det var mer än de tänkta 150-200. Det var inte bara så att man hade underskattat fienden från början, efter deras starka motstånd kom nu hundratals AQ sympatisörer till förstärkning över gränsen från Pakistan. De amerikanska och allierade svarade med att kalla in egna förstärkningar. Den nyinsatta afghanska regeringen skickade 1000man. Detta ledde till att det nu var en stor etnisk blandning bland soldaterna inne i de från början Pashtun kontrollerade området. Detta har nu efteråt lett till problem då många av de insatta afghansoldaterna inte var ett dugg välkomna in i området av Pashtunerna. 101st ökade med ytterligare 200man (istort sett det man hade kvar utan att försvaga alla andra områden för mycket). Det som dock ökade absolut mest var luftstridskrafterna. Aktiva i området var nu A10,AC 130, B 1B, B 52, F 15E, F 16, F 14, F 18, Super Etendard, Mirage 2000 och AV 8B. Det var stundtals väntslingor över området för att  koncentrationen av flygplan och belastningen på FACarna på marken var för stor.

Det jag nu tänker skriva är dels hämtat från de papper jag fått, dels från folk jag pratat med.

De värsta timmarna.

Strax efter 0300 på morgonen den 4 mars var två Mh47Special Ops Chinooks från 160 SOAR på väg in till exakt samma område som C Company från 10th Mountain Div bara två dagar tidgare varit i en strid för sina liv. Ombord fanns 10 manna specialförband (SF, SEAL,USAFSOC). Precis när hkperna skulle landa (de kom ned bägge två, kanske, om de nu var två) hamnade de under kraftig beskjutning (ny AQ taktik, som tidigare väntat med eldgivning tills urlastning). Uppgifterna här är luddiga, då inte särskilt mycket har släppts, men några stories överensstämmer med varandra. Minst tre RPG träffade någon eller båda hkperna, 14,5 mm ksp svepte över båda två.

Media har här skrivit att Navy SEAL Neil Roberts helt enkelt föll ut ur hkpn då den gjorde en undanmanöver. Det är med största sanolikhet inte sant. Då han befann sig på lastrampen (längst bak) har vissa fått för sig att han var 12,7mm skytt, men detta var en SOAR kärra, de har egna skyttar, och arméfolk släpper inte in flottkilllar på deras tjänster, iaf inte i strid. En återkommande variant är att en RPG kom in bakifrån genom den öppna lastrampen och träffade skytten säkringsband ( brett nylonband som går upp till taket). Detta kan enligt många förklara varför den inte exploderade eftersom RPGer som träffar mjuka mål inte bränner av sin huvudladdning(bara en mindre ”selfdetonation charge”, inte mitt område). Den rev dock upp el och hydraulledningar och akterskytten föll ut och blev hängande på sitt vapen. Roberts fick tag på skytten och de hjälptes åt att få in skytten igen. Då nu golvet var besprutat med hydraulolja så skall trligen Roberts här ha tappat fotgreppet och fallit ut, då en annan RPG dunkade in i sidan på hkpn (med full verkan) just då vet ingen säkert hur och när han lämnade hkpn. Då piloten gav full gas så steg bara den främre motorn, den bakre reagerade inte nämnbart ( detta  beror sannolikt på att rotorerna pga noll hydraultryck ej ändrade stignings vinkel och även at konterollerna till gaspådrag även var skadade). Båda hkperna kunde dock lyfta och halta sig iväg därifrån och nödlanda en kilometer därifrån. Där bedömde de den ena hkpn som skrot och skiftade all personal till den andra(alternativt kallade in den andra, beroende på version). Då de nu visste att de var en man kort så var de mycket måna om att komma iväg, vilket ett nytt AQ anfall påskyndade. Efter att ha dumpat all ej nödvändig personal återvände den nu tämligen sönderskjutna Chinooken till platsen där Roberts beräknades vara, de kunde inte då veta att han redan var död. Enligt en UAV som filmat händelsen (en operator säger sig ha sett filmen) så hamnade Roberts omedelbart i strid då han föll ur hkpn. Då han enbart var beväpnad med sidearm och handgranater kunde han inte hålla sin position särskilt länge, han omringades och dödades.

Två standby MH47or lastades fulla med en mishmash av Ranger,SF,SEAL och AF special operations soldater och flögs in i området. Då AQ hade behövt NVG för att lokalisera de två tidigare Mh 470rna (i vissa varianter sägs det bara ha varit bara en hkp i första insatsen, vet inte vilken variant som är sanningsenlig, men det verkar rimligt att det bara var en först och att sedan en fräsch hkp flögs in till den nödlandade och plockade över folket dit) så var det dagsljus nu när två nya kom mot samma LZ igen. AQ öppnade upp med allt de hade, vilket helt förstörde den ena hkpn och ledde till att den andra fick överges(annan variant säger Wave off på den andra och att den flög hem).

Misstag X (tappat bort mig): De hkperna skulle ALDRIG ha landat där. AQ hade redan dagarna tidigare skjutit in sig med  RPG och grk och kunde redan konsten att puckla på Mh 47. Som någon sagt, att landsätta en obetydlig styrka på en plats där nästan 100 man några dagar tidigare fått pisk, är……mindre smart.

Då soldaterna och besättningen nu lämnat hkperna fick de en kort respit då nu hkperna var magneter för allt som gick att skjuta eller kasta åt det hållet. Respiten tog snabbgt slut, en grk projektil slog ned mitt i deras skyddsgrop (enligt vissa grävda av AQ), redan här dog ett ovisst antal. Återigen varr ett gäng Australiska SF soldater på bergen bredvid räddare i nöden och kunde leda in precisa CAS anfall. Under mer än 12 timmar pågick ett massivt bombardemang av AC 130 och diverse Ahkp mot AQs positioner. Under den tidiga kvällen den 4 mars kunde de överlevande, de elva svårt skadade och 6 döda hämtas ut genom en hemligstämplad (tror jag) aktion som innehöll tre helikoptrar (vet inget mer, men har hört om DAP, undrar dock om den ens kan manövrera i den luften). Detta var den mest kostsamma operationen under hela Afghan kriget. Få förstod meningen med den, men den som tror att det bara är macho skitsnack att SF säger ”leave no man behind” får sig en funderare, Roberts kropp var en av de som var med tillbaka. Är sådna operationer egentligen berättigade, här och troligen oftast, så blev ju priset än högre. Tänker inte föra den diskussionen här eller någon annanstans.

Det finns en liten annan variant på den här incidenten:

http://www.nightstalkers.com/enduring_free...onda/index.html

Den skiljer sig på vissa punkter. Det kommer att dröja ett tag innnan dammet lägger sig om det här och allting (kanske) reds ut.

Hade här tänkt skriva en rad om en jag lärde känna, men väntar med det.

Striderna fortsatte, och efter nästan en månad deklarerade de Allierade (USA et al) en seger. Fienden hade bekämpats eller flytt ( vilket ju från början skulle ha varit omöjligt).

Många av de saker jag tagit upp här sket sig. Det skall nämnas att under hela anconda rapporterades 2483 olika eldstrider av varierande slag, det skall tas med i beräkningarna innan man pekar och säger ”kass”, helt klart är att vissa saker inte borde skett.

Det är fortfarande människor som springer omkring med ak på backen

Det är fortfarande människor som flyger omkring i gråa eller gröna maskiner i luften.

Klinisk krigföring finns inte.

Gonatt, nu blev jag sentimental också.

Var är taxen.

att LRRP:

Fråga: Har samverkat med AC130 och då haft en "device" monterad högt upp på kroppen (hoppas att du hajar vad jag menar). Om de inblandade i denna op haft en sådan "device" hade det ju inte tagit många minuter för AC:n att skilja på good och bad guys och reda upp situationen, eller?

Det finns ju strobes också som man kunde nyttjat i nödfall...

Strobes användes flitigt vad jag förstått, och fratricide faktorn var låg under hela afghan konflikten. Den första grejen med konvojen var ju extremfall och dåligt väder osv.

FAC kärror sköt även rökraketer mot kända koncentrationer.

Belysning av mål med IR osv

• 2 months later...