serg. Runander Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 min dator har gjort uppror mot mig. det hela började med att jag skulle lägga upp ett konto för mina kära familjemedlemmar och sedan byta lösenord på mitt gamla konto. men datorn strulade till ändringen och nu kommer jag bara in på gästkontot. finns det ngn som kan hjälpa mig att komma tillrätta med detta så är jag tacksam.
gpd Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 Kan du ge oss lite mer info ?? Kör du XP eller 2000 så har du problem om du inte har ett annan konto med administratörsrättigheter.
serg. Runander Posted October 27, 2003 Author Report Posted October 27, 2003 jag kör xp pro och det admin kontot som finns är det som jag nu är utelåst från.
Kapten krycka Posted October 27, 2003 Report Posted October 27, 2003 Du kan "lösa" problemet läs mer på denna länk: http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html Lycka till
Lasse.J Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Startar du datorn i felsäkert läge ( håll in delit knappen när du startar datorn ) så skall du kunna ändra lösenorden till dom olika kontona, funkade för mig när jag hade glömt lösenordet i varjefall. F8 knappen kall det vara edit: Uppe till höger har du en knapp som det står "ÄNDRA" på. Använd den istället för att skriva ett nytt inlägg. //Yman, Moderator.
serg. Runander Posted October 28, 2003 Author Report Posted October 28, 2003 Startar du datorn i felsäkert läge ( håll in delit knappen när du startar datorn ) så skall du kunna ändra lösenorden till dom olika kontona, funkade för mig när jag hade glömt lösenordet i varjefall. F8 knappen kall det vara jag kommer inte in i felsäkert läge då jag måste logga in även där med det lösenord som nu inte funkar. men tack ändå.
nilsson Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 @serg. Runander Jag hade, precis som "Kapten krycka" föreslår, använt mig av en bootdisk som möjliggör ändring av lösenordet i fråga. Detta fungerar bara på användarkonton på lokal dator inte på användarkonton i en domän. (Jag förutsätter att du kör Win2k eller WinXP.) @Lasse.J Jag har aldrig varit med om att du genom att starta upp datorn i felsäkert läge kunna ändra lösenordet till ett användarkonto. Om detta vore möjligt är det ju en oerhört stor säkerhetsrisk. EDIT: grisfingrar...
gpd Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Jag kollade på Kapten Kryckas länk och programmet borde kunna fixa ditt problem, det kräver dock en dator till, för att göra bootfloppyn, samt lite datorvana. Har du tagit bort eller stängt av administratörskontot ?? Jag brukar alltid lämna kvar det även om jag kör på andra konton, med ett lösenord som jag antingen kommer att komma ihåg eller förvarar på ett säket ställe. På så sätt har jag en "nödingång" om det behövs.
serg. Runander Posted October 28, 2003 Author Report Posted October 28, 2003 grejen är den att jag har det kontot som du talar om men det är också lösenordsbelagt vilket jag gjorde för x antal år sedan, och inte kommer jag ihåg det inte. sedan så har jag lite svårigheter med att orka läsa och förstå engelskan på den sidan.
gpd Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 Prova med följande Börja med att ladda hem bd030426.zip samt rawwrite2.zip Packa upp filerna och använd rawwrite2 från ett kommandofönster för att skriva en floppy C:\pathname\rawrite2 Enter disk image source file name:bd030426.bin Enter target diskette drive: A: Nu antar jag att du bara har vanliga dvs IDE diskar i maskinen Stoppa i floppyn och boota från den SVara 'n' när den frågar efter SCSI diskar / drivers Då skall den lista alla aktiva NTFS partitioner och väljer den första ( eller den första bootbara FAT om inga NTFS ) Programmet monterar sedan partitionen Sedan är det dags att välja sökväg till katalogen med registret borde i ditt fall vara windows/system32/config Välj sedan filerna som skall kopieras till ramdisken för editering sam - lösenordsdatabasen system security ( eventuellt ) Programmet listar sedan alla användare Välj sedan vilken du vill ändra ( administratör föreslås ) Nytt lösenord eller * för inget ( kanske det bästa valet ) Bekräfta valet Avsluta programmet, det frågar om du vill skriva tillbaka till hårddisken När du får tillbata # prompten kan du ta ut floppyn och boota om. Du borde kunna använda de flesta standardvärdena. Jag provade att göra en floppy men har inte kört den utan snabböversatt rakt av. Lycka till.
gpd Posted October 28, 2003 Report Posted October 28, 2003 OBS!!! Jag antar att du inte kör krypterade filer under NTFS för då är det kört. Ändrar du lösenordet kan du inte öppna dem utan tillgång till det gamla. Det finns en liten risk att chntpw ( du kör alltså en Linux kärna ) korrumperar sam filen, men du är egentligen inte värre ute än innan eftersom du ändå inte kommer ihåg några lösenord. TÄNK PÅ att med detta verktyget kan man komma åt data på en maskin man inte kan lösenordet på bara man har fysisk tillgång till den. Har du känslig info så kanske det är dax att fundera på krypterade filer.........
serg. Runander Posted October 28, 2003 Author Report Posted October 28, 2003 då var jag redo för provkörning med disketten. önska mig lycka till och om vi inte ses här snart så håller grannarna begravningsceremoni för min dator.
serg. Runander Posted October 28, 2003 Author Report Posted October 28, 2003 jag är tillbaka och allt funkar igen. jag tackar och bockar.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.