Nimitz Posted October 21, 2003 Report Posted October 21, 2003 Har sökt och letat efter lite info om tjänsten som pansarskytte GB... Och det ända jag har läst är befattningsbeskrivningar i flera omgångar.. Eftersom här verkar finas folk som har koll så skulle jagg vilja veta mer om hur det ser ut.. Är det mycket tillämpat eller övar olika delar av gruppen sin del på olika håll? Är det mycket vagnstrid eller mest springa jämte? Ringde till pliktverket och ändrade förstavalet från Flygbassäk GB till Pansarskytte GB.. Var det korkat eller ger det mer? Hur ser det ut om man funderar på att läsa till YOFF? Med framtid personalbehov osv osv..... Allt av intresse... MvH// Nilsson Quote
Angus Posted October 23, 2003 Report Posted October 23, 2003 Det låter bra som du har valt. Det är ju faktiskt två utbildningar inom två helt olika försvarsdelar, och vad jag har hört så är båda tjänsterna skitkul, speciellt Flygbassäk F21. Sedan är det ju också så att man inte behöver söka till YOP som just det man har gjort lumpen som. Har man tex. varit Flygbassäk ligger det nära både militärpolis-säk, flygbasjägare, bassäk, Amf, osv.. Samma sak gäller för skyttesoldater (span, stadsskytte, etc.) OBS! detta är bara egna funderingar uifrån kompisars berättelser och vad jag läst och hört på annat håll... Själv hoppas jag att bli Bassäk (som bara har typ 2-3 platser per år på yop...) Hoppas att du får någon av dessa utbildningar och att du får det S*itkul! Quote
JTS Posted October 23, 2003 Report Posted October 23, 2003 Har sökt och letat efter lite info om tjänsten som pansarskytte GB...Och det ända jag har läst är befattningsbeskrivningar i flera omgångar.. Eftersom här verkar finas folk som har koll så skulle jagg vilja veta mer om hur det ser ut.. Är det mycket tillämpat eller övar olika delar av gruppen sin del på olika håll? Är det mycket vagnstrid eller mest springa jämte? Ringde till pliktverket och ändrade förstavalet från Flygbassäk GB till Pansarskytte GB.. Var det korkat eller ger det mer? Hur ser det ut om man funderar på att läsa till YOFF? Med framtid personalbehov osv osv..... Allt av intresse... MvH// Nilsson Till en början så över du med de andra GB-eleverna, sen runt jul någon gång så slås plutonerna ihopa och du börjar åka i stridsfordon 90. Du kommer inledningsvis att öva ca 10% uppsuttet och 90% avsuttet, men när man börjar öva ihop plutonerna så blir förhållandet det omvända. MAn gör avsittning MYCKET sällan med strf 90 förband. Det är en bra tjänst du har valt, som definitivt är meriterande både för int. tjänst och Yoff. Quote
Sillen Posted October 23, 2003 Report Posted October 23, 2003 Nimitz: Vart ska du rycka in om det blir pansarskytte? Quote
Ezaey Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 Lite offtopic kanske, men kommer jag som blivande KB elev i en pansarskyttepluton på P4 öva någon avsutten strid överhuvudtaget efter sammanslagningen, eller kommer jag bara sitta i en plåtburk och gapa order? :P Quote
Mats Posted October 24, 2003 Report Posted October 24, 2003 Det beror på din beffattning. Som det står i din profil, skytteplutonbefäl, så gör du avsittning med skyttegrupperna givetvis och lubbar som en blådåre och samordnar gruppernas strid och är som en länk mellan plutonchefen i sin vagn och dina grupper via den radio som du har på ryggen. Quote
Nimitz Posted October 26, 2003 Author Report Posted October 26, 2003 @ sillen P7 juni 2004.. @ Agnus Vet att det ligger till så med YOP men borde ju vara större chans att man blir antagen via ett förband som har den tjänst som man själv gjort.. Är faktiskt optimistisk själv och det stör mej inte vilket av alternativen d blir.. Är det fler här på forumet som ska in , antingen P7 juni eller F17 augusti? //Nilsson Quote
Nimitz Posted November 20, 2003 Author Report Posted November 20, 2003 Jahapp... Då har pliktverkets kvarnar malt.. Själv hamnade jag som Skyttegruppbefäl strf90 p7 inryck juni 04.. Fler som ska dit/ erfarenheter/kul stories/annat.. Quote
Recommended Posts