Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Rissanen: Tack för länken... Många bekanta personer där!

Lt Lasse Höysti ryckte in samtidigt som jag, han på 2JK, jag på 1JK. Vi gick UOSk:en ihop, senare sökte han "Jälki-RUK" och stannade som stamanställt befäl. Ett bra val.

Kaptenlöjtnant Oksanen blev kompanichef på 2JK under -93, hade en del med honom att göra. Stor som ett hus, spelar handboll på hög nivå om jag inte minns fel. Bra karl.

Fasen, är det såhär hemlängtan känns? :D

Posted

Höysti hade varit en sväng till Kosovo nyligen och berättade historier på sitt kännspaka vis... :P

Om hemlängtan är stor kan du ju alltid komma på barettmarschen på våren. Anmälning via Kustjägargillet http://www.mpkl.fi/kilta_tapahtumat.php?id=216 Nu på hösten är det lite svårare eftersom den startar nu på torsdag morgon. Imorgon blir det att åka iväg till brigaden igen och besöka soldathemmet och förbereda sig inför prövningen.

Posted
Kaptenlöjtnant Oksanen blev kompanichef på 2JK under -93, hade en del med honom att göra. Stor som ett hus, spelar handboll på hög nivå om jag inte minns fel. Bra karl.

Löjtnant Manninen gick i UoSk samtidigt som jag och är en väldigt trevlig typ. Jag är inte direkt förvånad över att han valde att bli stamanställd då han verkade väldigt intresserad av det militära. Dåvarande kapten Oksanen hade jag som linjechef på UoSk när jag var hjälputbildare. Instämmer i att han är en bra karl.

Posted

@Rissanen: Hälsa Höysti om du träffar på honom i dagarna.

Info om vårens marsch fanns inte att tillgå på sidorna, om du kunde ordna mer info om datum etc så vore jag tacksam. Med mitt schema är det bra om jag i god tid kan avsätta en helg eller vecka för dessa små äventyr.

@A2Keltainen:

Oksanen är speciell. Han och Kivinen (då var Oksanen PremLt, Kivinen Kn) har tydligen fått på papper från Generalstaben i Helsinki att de är (var?) befriade från att bära officerskoppel till uniform M/86. På direkt fråga om varför PremLt Oksanen saknade koppel till uniformen svarade han (på kraftig finskbrytande svenska) "-Inge bälte utom stridsbälte." Stenhårt. :banana

Har bild på honom från muck då han, när alla andra befäl kommer iförd permissionsuniformen vi hade då (tunn TJ med samtliga tjänstemärken etc...), kommer framklivande i camouflageuniform M/86 utan koppel...

Vad blev det av PremLt Wassenius från 1JK? (-93/-94) Har inte kunnat följa hans framfart på samma sätt som övriga stammisar.

• Forumsledning
Posted

Kul tidning.

Dock tycker jag synd om er som måste bära M/86. Se sid 16. De måste vara de konstigaste uniformsbyxorna på 2000-talet jag sett. Vilken knäppning. Tankarna går till pyjamasbyxor.

Hur håller man dem uppe?

Posted
Dock tycker jag synd om er som måste bära M/86.  Se sid 16. De måste vara de konstigaste uniformsbyxorna på 2000-talet jag sett. Vilken knäppning. Tankarna går till pyjamasbyxor.

Hur håller man dem uppe?

Hängslen fungerar bra så länge du har något att skyla dem med, då de inte får synas. Jag hatar verkligen de där byxorna och anser att de är en totalt misslyckad konstruktion. Många av dem är dessutom tillverkade i en väv som enbart verkar bestå av bomull, vilket leder till att de blir genomblöta och svinkalla så fort det är minsta snö eller väta ute.

Posted

@Henke: Byxorna är någon märklig kvarleva från VK2. Om man tittar på arkivbilder från kriget så bär soldaterna samma byxmodell i något vadmalsliknande material.

Min första uniform var stämplad 1943 (Jackan, byxorna okänt) och hade ett lagat kulhål på vänster sida om magen och motsvarande ställe på ryggen!

Den sortens gamla uniformer används vid GSU:n då man anser att det är onödigt att slita ut nya fina uniformer (M/91) när man kan slita ut gamla fina uniformer...

Finnarna använde under min tjänstgöring flera olika uniformer för olika typer av tjänstgöring;

Tunn TJ (TJänsteuniform): För inomhustjänst alt. för sommarbruk under kaserntjänst. Vadmal/bomull i gammalt tyskt snitt.

Tjock TJ: För utomhustjänst resten av året, kaserntjänst eller underhåll av material. Kraftig vadmal (kliade som f*n!) av aningen fulare snitt än tunn TJ.

Permissionsuniform: Egentligen en tunn TJ med tjänstetecken, förbandstecken, utmärkelser etc... Kan ha varit en annan modell, min kändes iaf skönare och satt bättre än min tunna TJ.

Camouflageuniform m/86: För all tjänstgöring i terrängen. Vit insida så samma uniform användes under vintern. Som A2Keltainen skrev var de utmärkta på att samla fukt. Under en snömarsch stannade vi för att byta till ett torrt lager kläder närmast huden. Jag hängde upp min uniformsjacka på en gren, bytte kläder och när jag skulle ta på mig jackan bara någon minut senare så var hela jackan stenfrusen. Den sprack ca 40cm längs vänster ärm när jag tvingade in armen. Vid tillfället var det -17grader (enligt koktrossen där vi hade paus).

Sen fick vi dock ut M/91. :unsure:

Posted (edited)

När jag tjänstgjorde så använde vi m/91 som permissionsuniform. Vi hade inte tjock TJ, men använde tunn TJ någorlunda flitigt, då den användes för nästan alla aktiviteter inomhus och sluten ordning (exercis) utomhus. Tunn TJ var helt ok för sitt syfte i mitt tycke, förutom att den hade en benägenhet att klia och att man alltid var tvungen att ha på jackan till den. Sedan så ska man inte glömma den klassiska kombinationen smurffipuku (smurfdräkt) och sissipipo ("jägarmössa") och detta speciellt då i kallt väder när alla hade sissipipon långt neddragen över öronen. Smurffipukun består av byxor och tröja tillverkade i smurfblått mysbyxetyg och man hade uppenbarligen tagit måtten till dem efter alla världens mest deformerade människor. Jag tror aldrig jag såg någon som hade byxor och tröja som faktiskt passade. Sissipipon är en väldigt bra stickad mössa tillverkad i grå ull. Löjligare syn än ett kompani smurfliknande beväringar som har fysisk fostran i denna mundering får man leta efter. :unsure:

Edit: Jag ser fyra nackdelar med m/91 byxorna:

1. De har kardborreband för fickorna.

2. De har för dålig rörlighet. Jag skulle vilja ha annat snitt på dem, och då bland annat införa kilformat skrev i dem på samma sätt som det är i många kampsportbyxor. m/86 byxorna var bättre i detta avseende.

3. Den insydda plastväven vid knäna är säkert trevlig när det är blött ute, men kändes väldigt äcklig mot huden under varma dagar.

4. Sömkvalitén är rätt så suspekt.

m/91 jackan var däremot helt ok.

Edit2: För de som inte förstår vad vi talar om:

m/91 byxor och jacka:

http://www.mil.fi/joukot/talv/outerwear1_en.html

Sissipipo (Det är den som benämns "Wool cap", d.v.s. den mellersta av de tre i bilden.):

http://www.mil.fi/joukot/talv/headgear1_en.html

Edited by A2Keltainen
  • Forumsledning
Posted

@Caine och A2Keltainen: Tack för förtydlingarna.

De byxor jag talade om som syntes i tidningen var det M/91 eller M/86?

Ser helsjuk ut när ingen speciell bred "remsa" (eller vad det egentligen heter på sömnadsspråk) finns fastsydd i överdelen av byxan där hällor fästs och skärp kan träs.

Hur ser m91 byxorna ut då (utan jacka) ?

/Henke

Posted (edited)

@A2Keltainen: Smurffipuku! Vilka sköna minnen! :D

Ena ärmen längre än den andra, tröjorna alltid för korta i ryggen, byxresåren obefintlig, kragen antingen i strypläge eller vid som en säcköppning, allt med en helt underbar passform.... om man hade varit ringaren i Notre Dame.... :D

För att inte tala om pyamasen... Allvarligt talat... :blink:

@Henke: Byxorna i tidningen är M/86.

M/91 är helt moderna i sitt snitt, inte speciellt olika svenska M/90, förutom vissa avvikelser i materialval och kardborrelås på fickorna. Sen har M/90 en aningen bättre skärning för rörelseförmåga i grenen. Håller med A2Keltainen att det skulle behövas en kil eller möjligen någon form av stretchmaterial i grenen på M/91 för att den skall uppnå 100% fältduglighet. Samt dragkedjor på fickorma.

(När vi testade M/91 i mitten på 1993 så hade vi dragkedjor på alla fickor. Mycket bra!)

Utdrag ur texten Krigsmannens Dräkt

Terrängdräkten är tillverkad av tät bomulls-polyestersatin som appreterats så att den avvisar smuts och vatten. Tack vare materialets brandskyddsbehandling är den närmast självsläckande. Dräkten har ett flertal fickor försedda med dragkedja. Jackan har hög krage och byxornas knän har fuktspärrar på insidan. I kalla förhållanden används som ytter- och pausbeklädnad en partigängarrock och kamouflagefärgade värmebyxor. Ytterrocken är vändbar. Den ena sidan är kamouflagemönstrad och den andra vit. En snödräkt med huva används vintertid utanpå övrig beklädnad för undgående av upptäckt.

Edit: Tillägg.

Edited by Caine
Posted
För att inte tala om pyamasen... Allvarligt talat... :blink:

Menar du den mörkblåa? Jag vet inte om jag hade extraordinär tur, men jag hade en sådan som passade perfekt och anser allmänt att den var väldigt trevlig. 8-/

Till listan av dåliga plagg vill jag dessutom lägga sissirocken, som hade en minst sagt remarkabel förmåga att suga åt sig all fukt och behålla den riktigt länge. Jag skulle istället vilja ha haft en sådan jacka, i samma material som de utmärkta värmebyxorna, som befälen hade. Värmebyxor och tillhörande jacka:

http://www.mil.fi/joukot/talv/outerwear3_en.html

Jag skulle dessutom vilja ha en allvarlig diskussion med den som tyckte att det var en bra idé att ha bomull i t-skjorta m/91 och skjorta m/91. :uuh: T-skjorta m/91:

http://www.mil.fi/joukot/talv/underwear1_en.html

Skjorta m/91:

http://www.mil.fi/joukot/talv/underwear2_en.html

Posted
Kul tidning.

Dock tycker jag synd om er som måste bära M/86.  Se sid 16. De måste vara de konstigaste uniformsbyxorna på 2000-talet jag sett. Vilken knäppning. Tankarna går till pyjamasbyxor.

Hur håller man dem uppe?

Det är m/62. Det kanske kan förklara varför de inte är så moderna.

Posted
@Rissanen: Info om vårens marsch fanns inte att tillgå på sidorna, om du kunde ordna mer info om datum etc så vore jag tacksam. Med mitt schema är det bra om jag i god tid kan avsätta en helg eller vecka för dessa små äventyr.

Granska länken som jag postade med jämna mellanrum. Jag gissar att info dyker upp i början av nästa år.