intrepid Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 har sökt runt lite och så på forumet men hittar inte något som direkt svarar på min fråga. Frågan lyder som följer: Vilken sorts gradbeteckning används inom amfibiekoren? såg att det fanns den med stjärnor och sen även en annan som bestod av streck och krussiduller. Vilken av dessa använder de sig av? länkar till informationen från denna sidan http://www.SoldF.com/grader.html här kan ni se hur jag menar! tacksam för svar så jag vet vad jag kan träna lite smått på så jag slipper träna lika mycket sedan när jag väl rycker in.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt1clHansson Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 www.fmlog.mil.se/fmpub ladda ner UniR Fm. Svaret på alla dina uniformsrelaterade frågor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
intrepid Posted October 6, 2003 Author Report Share Posted October 6, 2003 tackar tackar! skall undersöka denna sida.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 I och med senaste UniR FM så skall gradbeteckningar med stjärnor ("arméns gradbeteckningar) användas istället för galoner. Detta gäller alla försvarsgrenar. Bruket av stjärnor eller galoner på M90 brukar ändras med ett par års mellanrum för Marinens vidkommande. Nu hoppas jag dock att man bestämt sig för att köra rakt av med stjärnor för alla. Om inte annat för att slippa byta om något år igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 @Vargas: Hoppas att du bara menar fältuniformen??? Stjärnor på C1:an så avrustar jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 (edited) @Vargas:Hoppas att du bara menar fältuniformen??? Stjärnor på C1:an så avrustar jag... Naturligtvis talar jag om fältuniform 90. Det är ju det enda som avhandlas på detta gudsförgätna forum av bönder. :P På Vardagsdräkt och Daglig Dräkt bärs ett system med Galoner (kringlor=flottan eller lökar=amf). Har folk stjärnor är det antingen intendenturpersonal eller flaggmän. Så därför, stjärna = nej tack! Edit: Att jag kunde vara så otydlig ... Jaja, jag får skylla på OHS. Edited October 6, 2003 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 Jag bara skojade med dej... När jag var ny i den blåa delen av försvarsverksamheten var jag mycket imponerad över att man på de små vedettbåtarna hade en fänrik som kock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 (edited) Av någon j-vla anledning skall alla även bära armens gröna axelklaffshylsor till tröja m/87, skjorta m/93FN, och andra gröna uniformer med axelklaffar eller liknande flärp. För ett par år sedan hade de även ett förslag om att byta ut m/87, m/87 A och m/48 mot en gemensam uniform för hela FM. Får hoppas att de skrotat den idén. Hade inte KA samma vapenrock (m/87) som FV ett tag? grisfingrar Edited October 6, 2003 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 (edited) Av någon j-vla anledning skalla alla även bära armens gröna axelklaffshylsor till tröja m/87, skjorta m/93FN, och andra gröna uniformer med axelklaffar eller liknande flärp.För ett par år sedan hade de även ett förslag om att byta ut m/87, m/87 A och m/48 mot en gemensam uniform för hela FM. Får hoppas att de skrotat den idén. Hade inte KA samma vapenrock (m/87) som FV ett tag? Det har dom väl nu med? I alla fall för soldater, gruppbefäl och plutonsbefäl. För kompanibefäl (YO/RO) och uppåt är det kavaj M48 som gäller. Edited October 6, 2003 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts