Ragulin Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Om man läser tråden http://forum.SoldF.com/in...pic=7074&st=30& så finner man att diskussionen om polisens nya ammunition delvis även kommit att handla om polismaktens ställning i händelse av krig/ockupation och detta är ett intressant ämne. Jag vet att mot mitten av 80-talet lades en proposition fram som förändrade polisens ställning, från att ha deltagit som kombattanter i en allmän mobilisering, till att bli nonkombattanter som skulle svara för upprätthålladet av ordning även i av Fi ockuperat område. Det blev ett djävla liv när den här propositionen kom, därför att flera poliser som även var RO såg detta som en anmodan till samarbete med ockupationsmakten och samverkan med Fi. Om man hårddrar det hela och exempelvis tänker sig ett Irakiskt scenario, så skulle alltså sabotage och stridshandlingar av en svensk motståndsrörelse kunna komma att beivras och bekämpas av svenska poliser. Nu vet jag att det finns gott om folk här på forumet som är poliser eller går på polisskolan eller bara vet en massa om allt möjligt, så ett klargörande av polisens ställning i krig/ockupation vore av intresse.
Guest järv Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Rätta mig om jag har fel, men låg inte den propositionen väldigt nära i tid med Palme-mordet? Gick den igenom? Ja, jag är också nyfiken på polisens ställning i krig..
Unicorn Posted October 4, 2003 Report Posted October 4, 2003 Nej, poliser är fortfarande kombattanter. Förslaget dyker upp med jämna mellanrum men har inte gått igenom. Polisens kombattantstatus var t ex en grundförutsättning för att Särskilda beredskapspolisen skulle bildas i mitten/slutet av 90-talet. Försvaret bekostade utrustningen eftersom tanken från början var att SBP skulle vara ett "blått" antisabotageförband. Nu blev ju verkligheten kanske inte riktigt så, men det är en annan historia... Jag vet inte om man de senaste två-tre åren har lagt ned den PRAKTISKA verksamheten, men när jag jobbade som polis för inte alltför länge sedan genomförde samtlig polispersonal med jämna mellanrum försvarsutbildning då det kastades handgranat och övades eldöverfall medelst Ak4.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.