Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vintern börjar närma sig, i januari 04 smäller det då rycker man in som jägarplutonchef på k4. Finns det några fler här på forumet som också ska upp till arvidsjaur i vinter? Hur går det med träning och så, har ni börjat?

Föresten så har man redan fått smaka på budgetnedskärningarna i FM. Info mötet för oss KB är inställt pga bristande budget, trist.

over :D

Posted (edited)

Japp, jag ska med! :huh:

Så vi får ingen info altså? Det var ju inte bra. Då får vi inte ut några kängor altså? :(

Har kommit igång att träna nu igen. Var dåligt med det under sommarn. Jobbade nästan jämt. Men jag har gått skidgymnasium i 3 år. Så jag borde ha en del kondition kvar. :blink:

Edited by RQT
Posted

Ok trevligt med nån till, jag som hade för mig att det kryllade av personer som skulle till k4 i januari här på forumet :baskerFN:

Jepp infohelgen är avbokad pga bristande ekonomi så då kan det nog bli svårt att få ut ett kängorna. Det är surt som fan, skulle ju velat gå in dom lite innan det satte igång iaf. :/

Ok, själv jobbar jag på med träningen efter e kanske inte helt och fullt så träningsintensiv sommar som jag hade planerat, för mycket fint väder B) och snygga tjejer :baskerHV: på straden satte krokben för dom planerna hehe :(( Men nu är man igång igen, vad kör du då? nöter du gymmet eller ue i skogen och vandrar? Själv försöker jag hålla nått mellanting...

Posted

Tja. Det är väl både och. Jag har tävlat en del orientering i sommar. Så mest orienteringsträning har det blivit. Ska försöka gymma mer innan inryck. Även mer vandring och skidtyrer med tung packning kan nog vara bra. :sniper:

Posted (edited)

Ca 70-75 KB kvar. 2 skvadroner: 2. skv (strid) 4. skv (und).

Kanske låter mycket men alla sjvm är KB i år.

Edited by Dragonen
Posted

Även jag skall upp till K4 i januari...

Surt! Brorsan skall ligga på K3 å de skall minsann ha infomöte... :unsure:

Redan i våras kunde man notera K4:as taskiga ekonomi då de som enda förband valda att stå utanför arméns gemensamma slutövning... Hoppas de får ordning på slantarna tills vi kommer upp!

Träningen har dragit igång igen lite smått nu. Har varit sjuk, å sen går mycket av fritiden till att träna med paintball laget. Skiftarbete gör det inte heller lättare att träna regelbundet, men man gör så gott man kan...

skall bli kul att träffa eder alla i norr!

ha det gott!

/erik

Posted

Kommer man bara att placeras på en av skvadronerna. Eller sker det uttagningar innan? Vad skiljer mellan strid och und?

@fairfax: Jag jobbar också skift. Lite segt blir det att dra sig ut och träna efter ett nattskift :lala:

Posted

Nu börjar vi iaf bli några stycken, men jag undrar fortfarande om vi inte var fler för ett tag sen.

Vilken skvadron man hamnar som, är det inte så att man tas ut efter en tid därborta på k4, hoppas man gör bra ifrån sig så man hamnar på strid :lala:

Själv har mna just blivit arbetslös, eller mellan två jobb som det heter så tid är något jag har i överflöd. ;)

Posted (edited)

Tja ...

Jo ... jag blir med till K4.

Med träning så blir det nog inte så mycket mer ... ska till Sydostasien och resa runt lite i några månader innan det bär av igen.

När det gäller träning så, det enda man måste avbryta utbildningen för, om man nu vill stanna kvar, är en riktig skada. Så när ni tränar så träna för att se till att ni klarar av långa marscher utan att knän, hälsenor, benhinnor osv lägger av. Kan iofs tänka mig att skidåkning är lite lindrigare än marsch, men ändå.

Jag låg inne på FJS i sommras ett tag, och av dom som fick åka hem där, så var det inte en enda som gjorde det för att han var för svag eller hade för dålig kondis (under den tiden jag var där skall påpekas). Dom som fick åka hem var dom som inte hade gått med ryggsäck. Benhinneinlammation och hälsenor var vanliga, men knän var i särklass vanligast. [edit] Angående konditionen så bör påpekas att alla på FJS klarade en mil på en tid under 48 min, vilket helst bör eftersträvas, annars så blir det jobbigt [edit]

Det var iofs en del som hade mörkat skador, och dom hade det ju inte lätt. Om det är någon utav Er som har gjort det så är det extra viktigt att träna upp slitstyrkan, eller vad man ska kalla det. Ingen idé att chansa, för det håller aldrig.

En sak som ingen tänker på, alla är jätteentusiastiska (så även jag i sommras), är att första tiden speciellt inte är särskilt rolig, för att uttrycka det extra milt. Så förvänta Er inte att det ska bli skitkul och jättestimulerande, för risken är stor att ni lessnar totalt. Tro mig, jag vet.

MVH Martin Eriksson

Edited by Martin Eriksson
Posted

@ Martin Eriksson: Jo, så är det nog. Jag var på FJS-förtest, lite stressigt var det ju. Man kan ju tänka att det blir något liknande även på K4 i början. Tyvärr så pajade hälsenan under löpningen. Så FJS blev det ju inte iaf. Men nu har jag tränat upp den. Så den skall väl vara ok nu. Hoppas jag. Jag hade bara sprungit en gång innan testerna. Bara åkt skidor hela vintern. Så asfalten tog kål på senan.

,O

Posted

Även om ni går i kängor till vardags, låna ett par M90 av någon polare, finns säkert någon Hv grabb lr liknade. Sen springer ni milen i den nån gång i veckan, polarn var frenetisk kängnötare, var inget fel på varken hans hudtjocklek lr inställning men ändå pjade fötterna totalt, så det gällar bara att nöta in dem innan vi ses där uppe.

Jävligt det här med infohelgen... :banana

Posted

:Malaj: Hejsan! :ph34r:

Är Pitebo och ska rycka in 27oktober, ska till AMF1 och göra Amfibiegruppchef utbildningen i 10månader. Jag undrar om ni har några tips på hur man ska träna för att knän,benhinnor,rygg och hälsenor osv... ska hålla. Springer och styrketränar ofta men man blir aldrig fullärd. tack på förhand!

MVH /stefan lönnberg :baskerPa:

Posted

det är väl bara göra som någon ovan har svarat, skaffa utrustning som du kommer använda sen, dvs m90 och kängor, kuta och gå länge i dem så kommer du lida och bli härdad.. svårare är det ju inte :D

Posted

Tjenare... De verkar vara mest KB elever här, men jag skall iallafall rycka in som Jägarsoldat i Juni. är det någon som vet hur mycket ryggsäckarna kommer väga på K4 ungefär? Har 30kg i min nu och det är inge problem att vandra runt i.

//Felix

Posted

@Carni/Stefan: Ser att du är ny på forumet, men om du använder sökfunktionen kommer du att finna svar. Finns bland annat en aktiv diskussion som rör en blivande vapenbroder till dig.

@Felix: Grattis, klarar du redan att bära 30 kilo i terräng i hyfsat tempo en längre tid (några dygn) är du nog bättre förberedd än de flesta inryckande. Ibland kommer packningarna att väga mer än så, med vapen och allt, men jag påstår - utan att själv vara norrlandsdragon - att du har bra chanser. Har du bra kondition för snabbmarsch/löpning är det ännu bättre.

Posted

Då får ja väll hälsa er välkomna upp till Arvidsjaur då.

Går i 2:an på flyggymnasiet här. Jag lovar attni kommer att trivas här, det är faktiskt större än va ja trodde när ja kom hit. Iofshar ja ju baravarit här i snart 2 månader men ja gillar de ändå.

Ja får vinka till er från Cessnan sen :D

Shoulder:callsign KAX

• 2 weeks later...
Posted

Innan jag ryckte in på K4 körde jag skidor under vintern med ryggsäck (30 kg vattenfyllda petflaskor) och sen kutade (milen på ca 43, 40 som bäst) och gymmade (ca 100kg bänk) jag ca 5 dagar i veckan månaderna innan. Detta är betydligt mer än vad som var nödvändigt för att klara tjänsten men det är psykologiskt väldigt skönt att veta att man inte är den svagaste länken. Däremot är det viktigt att ta det försiktigt så man inte skadar sig (=åka därifrån).

Ett bra träningstips som jag missade är att köra en hel del orientering. Speciellt för KB eftersom ni med största sannolikhet kommer bli gruppchefer. Det innebär oftast att man tar täten med kartan i hand och ska leda gruppen rätt och humöret sjunker ju en hel del om man går vilse. Kör gärna nattorientering med liten röd ficklampa i tjock granskog. Då kommer ni känna er hemma.

Sen så är det bra att träna lite fältvana. Ut och sov lite i tält och koka frystorkat på trangia köket. Extra bra om det är vintertid så det är lite snö omkring.

Gillar ni detta kommer ni gilla K4.

Posted

Träna?? :dong:

Själv så sprang man bara efter tjejer sommaren innan inryck!! :bash:

Så någon fysisk träning fick man väl. :P

Skämt åsido... vänj kroppen vid en alltmer ökad belastning.

Bär mer längre och längre sträckor för att till sist kunna bära ca 40 kg i ca ett dygn.

Spring också så mycket du orkar och hinner.

Glöm inte heller att vila eftersom det är vilan som bygger upp kroppen, träningen bryter bara ned kroppen. Du kan dock inte vila dig i form, träning och vila håller ihop som ler och långhalm.

Sen ett sista råd: Ät inte gul snö!!

Posted
Innan jag ryckte in på K4 körde jag skidor under vintern med ryggsäck (30 kg vattenfyllda petflaskor) och sen kutade (milen på ca 43, 40 som bäst) och gymmade (ca 100kg bänk) jag ca 5 dagar i veckan månaderna innan.

Så fel det kan bli när man bara skummar igenom texen. Trodde du hade sprungit milen på 40 minuter med 30 kg packning :dong:

Posted

Carni,

jag önskar dig all lycka i den militära karriär du strax påbörjar, men jag funderar lite på om inte du bör tänka igenom ditt signaturcitat en gång till...

Posted
Carni,

jag önskar dig all lycka i den militära karriär du strax påbörjar, men jag funderar lite på om inte du bör tänka igenom ditt signaturcitat en gång till...

ahaha den är ju stört skön specielt mix låten

dj baloon (ballon) - pussylovers