Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

När ajg var i italien nyligen så kollade man självfallet in deras vapen lite extra..

Men på kanckkig engelska kom vi inte fram till vad det var för något...

Det har kaliber 7,62

färg svart

storlek med ak4

litet benstöd framtill

säkringsomställaren var av samma typ som våra men runda..

Såg dem även med infällbart axelstöd

handtag uppepå (typ m16)

Var väl lite vad jag vet...

Tacksam om någon vet... :D

STAVNINGEN

Edited by Nimitz
Posted

dessutom verkar inte längden stämma, den är ju kortare än AK5 som är 1010mm, beretta 70/90 är enligt länken 998 (1001)

ak4 (HKG3) är väl längre? 1025mm eller hur det nu är...

Posted

japp... som utlänning vet man ju inte allt heller, kan ju varit nåt förband som använder nån gammal utgående modell... typ som ett hemvärn eller reserver eller så... va vet vi :dong: ?

Om en italienare kom hit och såg oss så skulle han säker undra varför vissa har stora svarta och andra små gröna.

På officiella sidor är det ju inte så super lätt att hitta det heller faktiskt..

Posted

konstruktionen stämmer så långt att jag vågar säga attd e samma fabrikat, dock saknar jag benstödet som hade fästpunkt lnästan vid flamdämparen samt att soldaten sa att det var 7,62..

Men som sagt var, kan ju vara nån äldre modell som lever hos de bevakningssoldateer som vaktar skolorna..

Posted

nej nej nej!!!! INTE berretta bm59.. ser i stort sett ut som 70/90.. men.. den har 7.62...

Såvida italienska soldater är pålitliga... X|