Jump to content

Scania 124 Min & Splitterskyddad

Recommended Posts

Körde 8x8an i Liberia och tyckte att den funkade alldeles utmärkt, men visst, lite klumpig är den, men jag tycker att, även lastad, att den är betydligt piggare och smidigare än patgb203 som väger mindre.

Och i tg så går den alldeles utmärkt för att vara en standard lastbil

Det vi hade problem med var som sagt skorsstenen som lossnade, stänkskärmar och fästen sprack samt spruckna hyttdämpnings kuddar.

• 1 year later...

Bumpar lite...

Bilen är bra, men ändå inte.

Som APC TECH och Mantas sa tidigare i denna tråd så är det mycket "yttre" grejjor som pajjar.

Men man ska inte glömma att när man biffar upp en lastbil så mycket som man gjort med "pansarscanian" borde man välja ett annat motoralternativ.

Mitt val hade varit den betydligt vridstarkare 460-motorn, 470 dubbelturbo går bort då den har en nästan halverad livslängd.

Man skulle kanske gett fan i att snåla och satsat på 144 serien där V8 finns som slternativ, om inte annat hade det minskat bränsleförbrukningen som i nuläget ligger på fantastiska snittet 60L/100km. Med 300 liters tank!!

Kopplingen är också för klen, framförallt med tanke på kombination ovana förare-militärt bruk-klen motor.

För er som ska handskas med detta fordon i framtiden kan jag tipsa om att kontrollera statusen på skyddsmaterialet i dörrarna.

Efter ett tags skumpande i stenöknen i Afghanistan fyllde det inte sin funktion längre. Det övergick till pulverform.

Var försiktiga med koppling och diffspärrar så klarar den det mesta.

För övrigt är det en underbar bil i terräng, den enda riktigt stora nackdelen är styrningen. 2 styraxlar har en tendens att öka svängradien till ca en fotbollsplan.

Nog raljerat, en fråga:

Är det någon kan svara på vad hytten klarar av skyddsmässigt? Ingen jag pratat med inom FM kan ge ett konkret svar!

/HA1 Lastbilschaufför/stf transportledare i det civila.

• 1 month later...

Har också kört lite min och splitterskyddad 124, började genast undra vad en 420 motor har i ett 8x6 fordon med så mycket extra påbyggnader och göra? Dessutom med dragkrog för att dra släp med hjullastare mm!

Ang 470 motorn så finns den inte längre, heter 480 numera men om den är bättre?

14 liters V8 an försvann helt med att serie 4 lades ned.

Mitt förslag vore att köpa in nya R500 alt. större (560. 580 och 620 finns också) med minst 800 liters tankar, gärna 1500. Vi har dessa på jobbet och de går en 30000 mil om året med bruttovikter kring 60 ton utan problem. Rekordet för 16 liters V8 här ligger på 200000+ mil. Nu kör man ju inte på så fina vägar i internationell tjänst men att det håller för stora påfrestningar är klart.

Scania har väl alltid haft dålig koppling, diff och bakaxel, har själv dratt av 2 drivaxlar men då gällde det flisbilar 60-65ton och båda hade gått runt 100 000mil

men om ja skulle få välja så skulle en R500 (med raka rör så det låter som STRV :D ) sitta fint tror ja! kör väl inte alltid med full last på dessa bilar? och me dagens nya teknik "räcker" nästan 500hk kör själv en Volvo FH480 Flisbil och går perfekt varje dag... ligger runt 4,7L/mil!

Edited by StridsPitt2000

Vill minnas att skyddsnivån var 7.62mm och splitter till en viss nivå, det finns en skala som man kan beräkna och klassa nivå på splitterskyddet grundat på hastighet och storlek av splitter. (någon som kan?) Ca 95% av hytten är skyddad.

Vi hade också problem med "kakelplattorna" i dörrarna som vibrerade loss. Skakar man på dörrarna brukar man märka om de har lossnat.

Kan oxå hålla med om att motorn är något svag, men den löser sin uppgift. Består eskorten av Patgb203 så kvittar det. Har kört med bil (17t), Vflak + 10kbm (11t), 25t släp + 9040C (37t) (ca vikter) och man får ändå bromsa i uppförsbackarna när 203a ligger framför.

• 1 month later...

Jag har kört scanian både på IA03 och i Liberia. Det är en mycket imponerande bil! Svagheterna tycker jag är gångjärnen i dörrarna som är alldeles för klena, en gång tappade vi nästan dörren. Fick sparka igen den och kunde sen inte öppna på hela resan. Värmereglaget kan hänga sig så man inte kan stänga av värmen, hände också på min bil, långt från campen...... Om den ska användas i sån fuktig och varm miljö så byt kopplingsvätskan ofta. Blev utan koppling också en gång och fick byta efter vägen. Motorn är lite för klen men det funkar. Körde med drivmedel på bilen och 9040C på vagnen utan större problem.

Den begränsade sikten kan man vänja sig vid, det är inga problem. Sen skulle det vara bra om alla hjul hade samma rullomkrets. Nu får man backa för att få ur mellandiffen.

Allt som allt är bilen kärlek! Saknar den dagligen....

• 1 year later...

Det är inget specialförarbevis för MS-bil, räcker med "vanligt" förarbevis för lastbil.

Men är det någon utbildning är den säkert på motorskolan på TrängR.

Edited by Turambar