Jump to content

Scania 124 Min & Splitterskyddad

Recommended Posts

Vi hade under min utbildning (på T2) tilldelats 6 st Scania 124 -02 med min & splitterskydd. Vår uppgift var främst att hitta fel på dom innan garantin gick ut, sen så skulle de tilldelas bl.a IA03. Är det någon som vet var dom används nu, finns dom i Kosovo eller på SWEDINT?? Det var klart speciella saker, ruggigt klumpiga då dom vägde över 19 ton olastade. Dörrarna vägde över 700 kg + att man självklart inte kunde rulla ner rutorna då dom var 7 cm tjocka. Till råga på allt så var AC paj på min och det kom bara varmluft, mindre skönt att åka runt i 30 gradig värme mitt i vintern. Det var lagom gott att komma ut i minusgrader och vara helt komig av värmen.

Ohh titta va vacker :D Dom körde man förbi många gånger, dom bara "stod där" till ingen nytta i flera månader. Bakom plåtväggen så hade Strv transport sina Scania 144 med trailersläp, riktigt tunga bjässar... 101 ton med en Strv 122 på släpet.

Va i... bepansrade traktorgrävare och grävmaskiner, ser lite kul. Ja förstår dock inte nyttan, om dom nu inte är till för minröjare. Eller är dom tänkta att vara långt framme i stridslinjen och laga vägar??

Va i... bepansrade traktorgrävare och grävmaskiner, ser lite kul. Ja förstår dock inte nyttan, om dom nu inte är till för minröjare. Eller är dom tänkta att vara långt framme i stridslinjen och laga vägar??

Internationell tjänst behöver inte innebära att man har en klar stridslinje (inte vanlig strid heller för den delen). Om man lagar en väg eller bedriver annat arbete med maskiner och Dragan & friends vill visa sitt ogillande kan det ju vara tryggt med splitterskydd så man har något större chans att överleva. Istället för att ha en skyttegrupp/pluton stående där (när de kan göra mer nytta på annan plats) bara för att kunna ta skydd i deras fordon. Även andra än stridande trupp riskerar ju att stöta på minor, särskilt om man gräver.

Fanns åtminstone 1 st s k MadMax-bil i Kosovo, men den användes nästan aldrig p g a alla begränsningar av bl a axelvikter o dyl.

Ääven de med minskydd men inget splitterskydd (= cirka 1 ton högre vikt än de utan skydd) fanns där nere. Enligt vår packgrupp krånglade dessa mer än de vanliga och var av förklarliga skäl inte lika pigga i bergen. Därför hette den vanliga "Cool Runnings" och den minskyddade "Bad Taste" (fast egentligen var det förbjudet att döpa fordonen).

EDIT: stavning

Edited by 106

Fråga dom som höll på att upprätta OP R16 på BA03.

Det OP-t hade direkt insyn mot baksidan av "Sockertoppen" där Serberna hade artilleriställningar och eldledare för att beskjuta Tuzla Airbase.

När dom höll på med markarbeten vid R16 den 6 december 1994 blev dom beskjutna med artilleri.

Sex granater avfyras varav fyra med målträff.

OP-huset, en lastbil samt en grävmaskin skadas av splitter. Ingen person skadades.

Undrar du fortfarande varför det behövs splitterskyddade arbetsmaskiner i internationell tjänst?

The Swede

var inte dom flesta av norrmännens mercedeslastbilar bepansrade i bosnien?

De flesta forson norrmännen hade under hela tiden var splittrskyddade..

Under 2000 hade de bland annat kvar Geländerwagen med kevlar pansar i...

Fråga dom som höll på att upprätta OP R16 på BA03.

Det OP-t hade direkt insyn mot baksidan av "Sockertoppen" där Serberna hade artilleriställningar och eldledare för att beskjuta Tuzla Airbase.

När dom höll på med markarbeten vid R16 den 6 december 1994 blev dom beskjutna med artilleri.

Sex granater avfyras varav fyra med målträff.

OP-huset, en lastbil samt en grävmaskin skadas av splitter. Ingen person skadades.

Undrar du fortfarande varför det behövs splitterskyddade arbetsmaskiner i internationell tjänst?

The Swede

var du med där? låter lagom kul i alla fall...

Tack för svaret Swede, ja har inte varit på någon utlandsmission ännu så jag har ingen erfarenhet av det.

Appropå färgen så om man inte ska måla så mycket så kan man ju alltid "låna" några sprayburkar med bättringsfärg av kungen. Han misstycker nog inte :banana

Håller med Swede.

Utan bepansrat så hade det inte varit så roligt i Bosnien 94-95... Det var ju så lämpligt att skjuta in sina vaspen på de stora vita rörliga målen för de stridande parterna...

:blink:

jag tyckte inte det var så farligt. våra lastbilar var inte bepansrade och vi körde alltid utan eskort :dong:

Ta med ett litet färgprov till en större färgaffär så ska du nog kunna få det analyserat med en fotospektrometer (tror att doningen heter så). I den jag har jobbat i löste vi rätt var det var lite mer udda ärenden... Man kunde i bland undra om folk bygger upp smärre mobförråd ute i stugorna. Men det är väl inget fel med det i så fall?

Kom bara ihåg att stryka ut färgen och låta den torka. Annars kunde vi ibland skicka i väg burkar på analys. Typ när folk av nån outgrundlig andledning hällt över den brutna färgen i en ny burk och slängt den gamla burken där receptet satt på locket. Det hela beror på hur viktigt det är att det hela blir exakt.

Kort och gott: se till att komma över en skvätt så kan det lokale färghandlaren börja klona :dong:

@RäserCarl, nu stal du precis mitt inlägg :huh:

Det går alldeles utmärkt att läsa av kulörer med en

fotospektrometer, har man bara ett färgprov av en femkronas storlek så vips har man militärgrönt helt civilt.

John (färghandlare)

• 2 years later...

Jag körde Scania 124 8x8 nere i Afghanistan,vi hade en del av dom där,en som alltid stod på Camp Nobel/Northen Light....funkar mycket bra i öknen,dock får man problem med elsystemet i den,pga att det hoppar och studsar som f*n när man kör....plus...armen som håller i dämparen i dörren går av,samt staget som håller upp skorstenen vibbar sönder...plus spricker ner vid fästet på ramen...så det va nästan att skorstenen ramla av...

Annars funkar dom perfa...

@spett och slägga

Beror fallande dörrar på för klena gångjärn eller finns det andra förklaringar, rost tex?

/martinator

LR ägare som tappar dörrar med jämna mellanrum pga avrostade sprintar :Malaj:

Beror på för klena gångjärn och för klena infästingar. Så var det på min iaf. Annars en mycket trevlig lastbil!

• 2 weeks later...
@spett och slägga

Beror fallande dörrar på för klena gångjärn eller finns det andra förklaringar, rost tex?

/martinator

LR ägare som tappar dörrar med jämna mellanrum pga avrostade sprintar :baskerKav:

Beror på duktigt mkt keramer i dörren, med orginal gångjärn, dörren är rejejt tung.

• 3 weeks later...

Rumor has it...

Hörde idag att man tittar efter något annat att ha än splitterskyddade scanian, då den är en vanl. civil lastb. som man har tungt bepansrat efteråt, vilket ger stora påfrestningar på orginalkonstruktionen.

Det lutar åt Man lastbilar, då de är rent militärar fordon (fordon avsett endast för militärt bruk undantas miljöregler också) och är vad jag vet byggda med pansar från fabrik, inte av en påbyggare.

http://www.militarytrucks.man-mn.com/en/Pr...armoured_SX.jsp

Man tråd: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20289&st=0