Jump to content

Blyfritt inom FM

Mag70

Recommended Posts

Dags igen för diskussionen kring blyfri ammo för jakt...

Jag vet att FM testade blyfri, och jag vet att det tyckte det blev för dyrt.

Används det någon som helst blyfri ammunition idag inom FM i 5.56 eller 7.62? Har inte tänkt på det, trodde vi sköt gammal kalla  kriget 7.62 fortfarande? Ser man skillnad på patronerna?

https://officerstidningen.se/vi-ligger-pa-en-acceptabel-riskniva/

Verkar inte som det är allmänt använt?

Här är gammal länk

https://www.arbetarskydd.se/kemikalier/bly-gor-comeback-i-ny-ammunition/1458630

Har jag skjutit blyfritt hela tiden? Kolalde inte om det stod 10 eller 10B på lådan...

Edited by Mag70

Beror nog på hur gammal ammunition du har fått tag på, det har vart lite alla möjliga tillverkare de senaste åren, Nammo, Norma, Hirtenberg osv.

De gamla Ptr10 är blykärna "070" stämpel på hylsbotten, men står det Ptr10B så är det stålkärna.

https://www.amkat.se/index.php?Env=Ammo&Menu_A=30&Menu_B=70&Menu_C=10&Menu_Value_A=7,62x51&Menu_Value_B=Ball&Menu_Name=Ball

Norma har inte sålt till försvaret vad det verkar. Var en nyhet om att det skulle bli ett nytt affärsområde för ett tag sen.

Men som nämnts så hade vi gått över till blyfritt tidigare. Tror ett problem man hade var hur blyfri ammunition interagerade med skjutvallarna, ökade risken för rikoschett tror jag. Men i övrigt så finns det ju fördelar, en stålkärna är hårdare vilket ju gör att den borde penetrera kroppskydd bättre. Dock med något kortare räckvidd eftersom den är lättare.

Hursomhelst, kan man jaga älg med blyfritt (oftast solid koppar då) så kan man ha det i militära vapen också. 

Posted (edited)

26 minutes ago, Peo said:

Hursomhelst, kan man jaga älg med blyfritt (oftast solid koppar då) så kan man ha det i militära vapen också. 

Jag hoppas du vet skillnaden  mellan militär helmantlad ammunition och halvmantlad jaktammunition??

Edited by Mag70

17 minutes ago, Mag70 said:

Jag hoppas du vet skillnaden  mellan militär helmantlad ammunition och halvmantlad jaktammunition??

Jo absolut vet jag det.

"Halvmantlad" är en felaktig benämning på en blyfri kopparkula för övrigt. Den har ingen mantel. Den är förberedd för "uppsvampning", hur en solid kopparkula utan detta skulle bete sig vet jag inte. Poängen var att det är fullt möjligt, dels för att vi redan har gjort det dels för att materialteknik gått framåt och dels för det finns exempel från civila världen på blyfri ammunition.

Nu tror jag inte att solida kopparkulor är aktuella pga priset men den har fördelen att koppar är mjukare och därmed inte riskerar lika mycket rikoschett om än betydligt större risk än med bly.

Hursomhelst är poängen att det finns fungerande alternativ.

4 hours ago, polman1 said:

Det finns Norma i försvaret, eller iallafall fanns, som tävlingsammunition.

Japp, tex Norma 7.62/10 Prj (SMI). SMI står för Svensk Militär Idrott som jag förstått det, tänkt att användas till AK4 banskytte 300 meter, skjuter snuskigt bra i min .308, under 50 mm på 300 meter.

Läste på något amerikanskt forum att Sierra International HP 168 gr kulor nu är "collectors item" - egentligen är det bara det äldre namnet på vad som idag heter Sierra Match King 168 gr. Men rätt kul oavsett :)