Jump to content

Recommended Posts

Hej

Precis blivit godkänd och välkomnad till Medelpadsbataljonen. Om saker går enl plan blir det GUF i höst.

Började att göra lumpen i början av 90-talet som sjuktransportman men knät höll inte då.

Nya tag att göra lite nytta nu som 50-åring. Signalist är målet (till att börja med iaf).

 

Vad väntar mig i detta? Är ute i skog och mark så mycket jag kan och älskar allt där ute. Ingen jägare men fiskar en hel del. Är som sagt ingen ungdom längre men fysiskt klarar jag det jag ger mig fan på att göra.

 

Sitter ni på en massa bra tips och trix? Är intresserad av allt som komma skall. Vad kommer jag att ha för utrustning (så jag vet vad jag ska, och får, komplettera med? Vad ingår i skytteprovsväg (är som sagt inte nån jägare så skjutvanan är ej så stor)? 

Link to comment
Share on other sites

Som signalist kan man ha nytta av en liten vädertålig väska (själv har jag använt en grön "jakt- och fiskeväska" från Biltema men de verkar inte ha kvar den i sortimentet) eller "admin pouch" med pennor, verktyg, manualer/lathundar/minneskort. För fältlivet lite praktiska campingrejor som spork, våtservetter, uppblåsbar kudde.

 

Som signalist sitter du kanske baktill i en radioterrängbil eller PB8, vid ett litet bord i ett stabstält eller i StriC inomhus, eller är till fots nära chef. Du har inte mycket arbetsyta och det är en fördel om du har tre armar så du kan passa 1-3 radioapparater, telefon, dator/DART och RAKEL samtidigt.

 

Skytteprov, sök på Youtube på kompetensprov AK4. Det är tre skott liggande, tre skott knästående, magasinsbyte, tre skott stående. Resultatet räknas fram som en kvot av var man träffat (fler poäng  för träff i lilla A-boxen i huvudet, färre poäng för stora boxen i bröst/höft, en poäng för träff i figur) och tiden. Sikta noga för höga poäng och ta mer tid eller skjut snabbt i stora ytan?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hyler said:

Som signalist kan man ha nytta av en liten vädertålig väska (själv har jag använt en grön "jakt- och fiskeväska" från Biltema men de verkar inte ha kvar den i sortimentet) eller "admin pouch" med pennor, verktyg, manualer/lathundar/minneskort. För fältlivet lite praktiska campingrejor som spork, våtservetter, uppblåsbar kudde.

 

Som signalist sitter du kanske baktill i en radioterrängbil eller PB8, vid ett litet bord i ett stabstält eller i StriC inomhus, eller är till fots nära chef. Du har inte mycket arbetsyta och det är en fördel om du har tre armar så du kan passa 1-3 radioapparater, telefon, dator/DART och RAKEL samtidigt.

 

Skytteprov, sök på Youtube på kompetensprov AK4. Det är tre skott liggande, tre skott knästående, magasinsbyte, tre skott stående. Resultatet räknas fram som en kvot av var man träffat (fler poäng  för träff i lilla A-boxen i huvudet, färre poäng för stora boxen i bröst/höft, en poäng för träff i figur) och tiden. Sikta noga för höga poäng och ta mer tid eller skjut snabbt i stora ytan?

MINST tre skott stående. Dvs man får skjuta fler skott stående om man vill, i syfte att få bättre träffresultat. Man räknar då de 9 bästa träffarna.

 

Enligt min erfarenhet är det bäst att skjuta mot A-boxen (ansiktet) i liggande, sen sikta på mage/skrev i knästående och stående samt alltid skjuta 2-3 snabba (1 sek per skott) extraskott stående. Det har funkat bra för mig som medelmåttig skytt.

 

Har sett många misslyckas för att de tror att de bara ska skjuta 9 skott och så missar nåt av dem eller tar i fel del osv.

Edited by AR123456789
Link to comment
Share on other sites

Tack. Är det stor skillnad att skjuta Ak4 motför ak5? Inte för att jag har nån jättestor erfarenhet en ak5 heller men det har jag skjutit iaf.

Link to comment
Share on other sites

Har precis den väskan här för massa smått o gott i bilen. den blir säkert bra för det du skrev Hyler.  Hur noga är det med vad man har för utrustning utöver det som tilldelas. Är en som med åren kommit på massor med "bra-att-ha-saker" när man är till skogs.,favoritkniven mm..  Fjällvandringsryggan vägde väl ca 30 kg sist jag skulle iväg...

nordic-army-range-bag---m90.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Eppi said:

Har precis den väskan här för massa smått o gott i bilen. den blir säkert bra för det du skrev Hyler.  Hur noga är det med vad man har för utrustning utöver det som tilldelas. Är en som med åren kommit på massor med "bra-att-ha-saker" när man är till skogs.,favoritkniven mm..  Fjällvandringsryggan vägde väl ca 30 kg sist jag skulle iväg...

nordic-army-range-bag---m90.jpg

Det är din förbandschef (oftast kompanichef eller bataljonschef) som bestämmer vad som gäller angående egeninskaffad utrustning.

 

Min erfarenhet är att toleransen för egeninskaffad utrustning är generellt ganska hög, i synnerhet om man köper utrustning som redan finns tilldelad andra delar av Försvarsmakten. Klassiskt exempel här är dumpfickor och granatfickor till stridsvästen. Många köper också t ex bättre magasinsfickor, adminfickor och annat som ökar ens effektivitet ganska mycket. Så länge man inte sticker i ögonen brukar det mesta accepteras.

 

Mitt tips är att gå en övning i din tilldelade utrustning och sen avgöra vad du känner behov av att komplettera med, om något. Fokusera istället på att tillpassa din tilldelade utrustning korrekt, framför allt hjälmen och stridsvästen - det kan göra skillnaden mellan "skitjobbigt att bära och ser förjävligt ut" och "funkar ändå hyfsat".

 

Kängor är dock ett undantag, här kan du nästan rakt av utgå ifrån att det är helt okej att köpa själv, så länge de är svarta/mörkbruna och inte har några iögonfallande detaljer. En minoritet har de tilldelade kängorna, de flesta köper egna.

 

OBS att jag i "egeninskaffad utrustning" inte inkluderar allt nyttigt bra-att-ha småbös som man kan vilja ha med sig (vettiga arbetshandskar, ficklampa/pannlampa, spork, litet multiverktyg, toalettpapper, våtservetter, handsprit, tändstickor/tändare, extra karbinhakar, plåster, alvedon, buntband, tejp, papptallrikar för när det serveras ISO, liten luftmadrass i trosspackningen för när man sover på hårt golv osv osv), sånt kan du bara rakt av utgå från att du inte bara tillåts utan rakt av förväntas införskaffa och medta själv. Av allt detta skulle jag säga att du MÅSTE ha med dig åtminstone ficklampa (en liten LED-lampa för en hundring duger gott), toapapper (en rulle i plastpåse i stridspackningen) och rejäla arbetshandskar.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Eppi said:

Tack. Är det stor skillnad att skjuta Ak4 motför ak5? Inte för att jag har nån jättestor erfarenhet en ak5 heller men det har jag skjutit iaf.

Större rekyl, andra handgrepp vid ladda/patron ur pga annorlunda mekanism (manöverhandtaget sitter på vänster sida).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...