Krigsapparaten Posted January 13, 2023 Report Posted January 13, 2023 Jag är precis fyllda 18 och har länge varit intresserad av lumpen. Men något jag verkligen inte förstår mig på är det här med synen. Jag har läst i diverse texter att syntesterna benämns med olika betyg, som A, B eller C. Men vilken synskärpa motsvarar dessa betyg? Och vilka befattningar kräver till exempel betyget A eller B? Jag ser 1,0 på höger öga och 0,6 på vänster utan glasögon. Jag kan med hjälp av glasögon eller linser korrigera till full syn men använder inte något av detta då jag inte har behov av det. Mitt höger öga gör helt enkelt att jag inte märker av mitt synfel till vardags. Anledningen till att jag vet detta är för att min mamma är optiker och jag har flertalet gånger kollat upp ögonen hos henne. Men nu till mina frågor… Vilken betyg skulle min syn motsvara? Om jag till exempel skulle se 0,5 på bägge ögonen men få full syn med glasögon, skulle jag då kunna få göra värnplikt som stridande befattning? Utgår betyget från hur bra man ser med båda ögonen samtidigt (fördel för mig) eller med respektive öga? När man tar körkort så utgår man till exempel från synen med båda ögonen samtidigt vilket ledde till att jag inte behövde glasögon eller linser. Mycket tacksam för svar då jag får psykos av dessa jävla betyg. Quote
Borgoth Posted August 23, 2023 Report Posted August 23, 2023 Tjena. jag hade lite samma problem. Efter en massa googlande så ringde jag informationslinjen för jobb och utbildning på försvarsmaktens hemsida och fick ett dokument skickat till mig . Utan glasögon så för att få synklass A så ska du ha 1.0 som minimum per öga då! här kan du bli nästan allt. pilot har annorlunda syntester. För synklass B så ska du ha som minst 0,7 på det ena ögat och som minst 0,3 på det andra utan glasögon men helst över , Med glasögon så ska båda ögonen upp till minst 0,8. Synklass A och B räknas som stridande befattning Synklass C För synklass C ska du ha bättre än 0,1 på vardera öga Detta gör att du faller under kategorin: "Begränsad syn utan hjälpmedel och inte fullgod syn med hjälpmedel, men uppfyller körkortskraven för tungt fordon." vilket betyder att du mest troligt får göra lumpen som fordonsförare på logistiksidan Kraven för lastbilskort är sinnessjukt låga! Faller man under dessa kraven så kommer man ej till uttagning DVS Synklass D Rekommendation är att kontrollera ögonen hos optiker, för att sedan skaffa linser eller riktigt fräsiga Brillor Hoppas detta hjälper och att informationen inte kommer försent! Quote
Krigsapparaten Posted October 11, 2023 Author Report Posted October 11, 2023 On 8/23/2023 at 10:13 PM, Borgoth said: Tjena. jag hade lite samma problem. Efter en massa googlande så ringde jag informationslinjen för jobb och utbildning på försvarsmaktens hemsida och fick ett dokument skickat till mig . Utan glasögon så för att få synklass A så ska du ha 1.0 som minimum per öga då! här kan du bli nästan allt. pilot har annorlunda syntester. För synklass B så ska du ha som minst 0,7 på det ena ögat och som minst 0,3 på det andra utan glasögon men helst över , Med glasögon så ska båda ögonen upp till minst 0,8. Synklass A och B räknas som stridande befattning Synklass C För synklass C ska du ha bättre än 0,1 på vardera öga Detta gör att du faller under kategorin: "Begränsad syn utan hjälpmedel och inte fullgod syn med hjälpmedel, men uppfyller körkortskraven för tungt fordon." vilket betyder att du mest troligt får göra lumpen som fordonsförare på logistiksidan Kraven för lastbilskort är sinnessjukt låga! Faller man under dessa kraven så kommer man ej till uttagning DVS Synklass D Rekommendation är att kontrollera ögonen hos optiker, för att sedan skaffa linser eller riktigt fräsiga Brillor Hoppas detta hjälper och att informationen inte kommer försent! Betyder detta att jag går enligt betyget B isåfall? Eftersom jag ser 1.0 samt 0.6. Kan även se 2,0 på båda ögonen med korrigering. Quote
Recommended Posts