Jump to content

Förstärkningssoldat till jägarsoldat

Recommended Posts

Jag har nyligen mönstrat och fick befattningen förstärkningssoldat jägarbataljon. Är inte säker än på om det blir gruppchef eller bara som soldat. Jag fick dessa resultat på mönstringen.

styrka-8

cyckel-9

teoriprov-7

psykolog-5

Jag klarade alltså inte kraven för att bli jägarsoldat. Personen som skriver in en vid slutet av mönstringen såg dock att jag gärna ville bli jägare och hade ett enormt driv till det också. Han sa att jag skulle bli placerad som gruppchef och förstärkningssoldat på K3. Sedan när jag utfört min utbildning och om jag presterar bra så har jag möjligheten att bli anställd som jägarsoldat i 31:a eller 32:a. 

Det jag undrar är hur svårt det är att bli jägarsoldat från att vara förstärkningssoldat? Han som skrev in mig sa att det var ungefär 30% som sedan blir jägarsoldater. Sedan undrar jag även om man blir en jägarsoldat precis som alla andra eller har kvar logistik uppgiften om man bli anställd hos 31:a eller 32:a. 

Vet inte vad jag ska tycka om den placeringen jag fått. Antingen är det en sällsynt chans som många som inte kan blir jägarsoldater aldrig får eller så gör jag en utbildning inom logistik vilket inte intresserar mig så värst mycket för att sedan bli anställd inom samma område.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag är inte helt säker på hur det ser ut med att bli jägare från förstärkningssoldat, men efter genomförd värnplikt kan du söka GK FSKJ eller GK Span på Undbat, hur det ser ut på 31. vet jag inte

• Like 1

Tack så mycket för svaren. Ju mer tid som gått från mönstringen har jag bara blivit mer och mer intresserad att bli förstärkningssoldat även om det inte var det jag ville bli egentligen.  Jag fick höra på en annan tråd att inte kunna göra jägar utbildning är ett ”lyx problem”, vilket fick mig ändra min syn på hur jag blev placerad. Kommer köra hårt på utbildningen som förstärkningssoldat och är stolt att få hjälpa Sverige.

• Like 1