Vargas Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Jag har själv varit med om att utrusta 12-15 envinkliga kadetter under året med M90, SSD93, M87 osv och kan intyga att det finns alla upptänkliga varianter av gradbeteckning i valören "kadett 1 vinkel". Jag tror att den centrala tanken att gradbeteckningarna för sergeant eller tidigare grad skall användas under FOK etc, men som envinklig kadett blir det ensat oavsett om man varit korpral, furir, sergeant eller vo/fänrik. Under FOK och senare är man elev och under utbildning för att slutligen bli officer, då är man kadett i min värld och det skall synas med vederbörligen avsedd gradbeteckning. Eftersom man under FOK inte går sitt första år på MHS (2 vinklar), är en vinkel glockrent. Värt att notera att armén traditionellt kallade sina officerare som läste på Karlberg (KHS AK) för just kadetter, vilket vi inom Marinen har heft oerhört roligt åt vid olika typer av samverkan mellan de gamla skolorna. (Det vill säga på den gamla goda OHS/KHS-tiden) "Har vi någon senapskadett här!?" Quote
nina Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Äntligen ngt man faktiskt vet en del om... Vi hade likadana bekymmer som somliga andra inför årets FOK och ringde till slut upp ansvarig för hela baletten på HKV. Svaret blev att enviklade gradbeteckningar har UPPHÖRT! Under FOKen rekommenderade de att man behåller sin vpl grad men hade "förståelse" för att regementena i stället valde att använda tvåvinklade för att "likställa" aspiranterna. Kadett tilltallas just kadett och inte längre sergeant, av alla inte bara befäl, också detta enligt uppgift från nämnde gosse. Quote
JTS Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Äntligen ngt man faktiskt vet en del om... Vi hade likadana bekymmer som somliga andra inför årets FOK och ringde till slut upp ansvarig för hela baletten på HKV. Svaret blev att enviklade gradbeteckningar har UPPHÖRT! Under FOKen rekommenderade de att man behåller sin vpl grad men hade "förståelse" för att regementena i stället valde att använda tvåvinklade för att "likställa" aspiranterna. Kadett tilltallas just kadett och inte längre sergeant, av alla inte bara befäl, också detta enligt uppgift från nämnde gosse. En kadett tilltalas sergeant. oavsett vad skrivbordsjägarna på HKV säger. Kadett är ingen grad, det är ett tillstånd. Det är som om man skulle tilltala en fänrik i instruktörstjänst "Instruktör" eller en major i stabstjänst "Stabsmedlem". Quote
BJK Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Kadett är titeln, sergeant är graden ! Så när man anmäler sig o dyl så är det "Kadett XXXX anmäler sig... bla bla bla..." Quote
JTS Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Kadett är titeln, sergeant är graden ! Så när man anmäler sig o dyl så är det "Kadett XXXX anmäler sig... bla bla bla..." Om man är en kadett utan ryggrad ja. Sergeant är graden/ "tilltalsnamnet". Kadett är tillståndet. Quote
BJK Posted July 6, 2003 Report Posted July 6, 2003 Tror nog att jag har ryggrad så att det räcker, så för mig gällde titeln Kadett då det begav sig ! Quote
Recommended Posts