Jump to content

Kadett / Sergeant?

Recommended Posts

Har läst någonstans att man blir Kadett / Sergant när man går på MHS. Hur funkar det, använder man Sergant som grad vid avlämningar/anmälan etc och när använder man Kadett?

Plus en liten fråga till, vilken grad har man under FOK:en, Sergant eller graden från lumpen, i mitt fall Furir?

:D

Under FOK blir du kadett med en vinkel.

I UniRFM 2003 står följande på sidan 256:

TJÄNSTETECKEN

Vinkel m/39-60

Skolgrad

Yrkesofficersaspirant (kadett) bär på axelklaffar (axelklaffshylsor) under militärhögskolans (MHS) första utbildningsår två vinklar och under det andra året tre vinklar av guld- eller silverfärgad metall samt förbandstecken (motsvarande).

Reservofficersaspirant (kadett) bär på axelklaffar (axelklaffshylsor) under reservofficersprogrammet

på MHS två vinklar av guld- eller silverfärgad metall samt förbandstecken (motsvarande).

Mellan vinkel och förbandstecken skall avståndet vara 5 mm och mellan vinklar 4 mm.

Som kadett tilltalas man "Sergeant" eller möjligtvis "Vinkelpadda" :D

The Swede :D

Under FOK förekommer det även att man på vissa förband behåller FOK-elevens grad, framför allt då FOK:en överlappar värnpliktstjänstgöringen. Det vill säga om FOK:en börjar innan han eller hon har muckat. Själv var jag korpral (med FOK-streck!) under min FOK, för att senare gå vidare till OHS. Furir var jag väl formellt i ett par timmar ...

Värt att notera att en trevinklig kadett i Marinen inte kallas annat än Flaggkadett och det är inget tal om att bära silver på uniformen ... :D

Edit: De enda som man i vissa tider har hängt på silver är reservofficerarna ...

Edited by Vargas

Har läst någonstans att man blir Kadett / Sergant när man går på MHS. Hur funkar det, använder man Sergant som grad vid avlämningar/anmälan etc och när använder man Kadett?

Plus en liten fråga till, vilken grad har man under FOK:en, Sergant eller graden från lumpen, i mitt fall Furir?

:huh:

Det här med vilken grad man har under FOkén kan variera från förband till förband...i min värld SKA man vara envinklig sg.

Men som ngn tidigare nämnde så låter vissa förband FOKárna behålla graden de erhöll från sin vpl.

Och själv har jag två vinklar.....

MAO ----det varierar

I min värld excisterar inte graden envinklig kadett, slog därför upp UniR och visst var det som jag trodde! Det korrekta torde därför vara att behålla den grad man senast blev tilldelad.

Edited by Ingbat/I19

Värt att notera att en trevinklig kadett i Marinen inte kallas annat än Flaggkadett och det är inget tal om att bära silver på uniformen ...   :D

Och bakom ryggen benämde vi dem "vinkelnaffar" :D :P

Men man skall inte dra alla över en kam, vissa blev riktigt bra YOFF! :lol:

Det är väl ändå fänrik som är ett tillstånd.  :)

The Swede :baskerHV:

Precis, skulle just säga det ...

Kadett är en tillvaro, Fänrik är ett tillstånd ... Löjtnant är en livsstil

Vad gäller tilltal så har vi KB på Ingbat/I 19 fått lära oss att truppen säger "sergeant" medan befälet säger "kadett". Dock har vi också fått lära oss att detta varierar (som typ allt annat i FM, reglementen till trots).

Det här har vi tagit upp på regementet.... varför kan folk inte läsa reglementet? Envinkliga varelser skall då inte finnas... (Anm: Skäller inte på er nu... :P)

Om fänrik är ett tillstånd... vad är då sergeant?

Jag har svårt att tro detta. Jag har nu kollat upp med UniRFM 1999 (har utgått, men i brist på bättre) och hittar inte ett ord om bara en vinkel. Däremot finns de ju bevisligen och används under FOK. Intressant. Man kan ju alltid försöka sätta dit nån jävel.. :D

Edit: De enda som man i vissa tider har hängt på silver är reservofficerarna ...

Jodå, lite silver fanns det. Men det var bara ankaret i mössmärket. Om jag inte minns helt fel fick värnpilktiga och sjövärnskårens officerare samma. Sjövärnskåren var ju på sin tid en militär kår. Skogsmatroserna (där jag nu finns) hade väl kanoner i silver kan man tänka sig, men mitt minne sträcker sig inte före WWII.

Förresten, när slutade man kalla vinklarna på uniformerna för chevronger? :)

:D

Jag har svårt att tro detta. Jag har nu kollat upp med UniRFM 1999 (har utgått, men i brist på bättre) och hittar inte ett ord om bara en vinkel. Däremot finns de ju bevisligen och används under FOK. Intressant

Det senaste UniRFM finns på nätet www.mil.se se under publikationer. Dock är det nägra Mb även som .pdf fil.

Envinkliga kadetter finns, som tidigare nämnts under FOK:en ( eller vad det nu heter nu för tiden )

Jodå, lite silver fanns det. Men det var bara ankaret i mössmärket. Om jag inte minns helt fel fick värnpilktiga och sjövärnskårens officerare samma. Sjövärnskåren var ju på sin tid en militär kår. Skogsmatroserna (där jag nu finns) hade väl kanoner i silver kan man tänka sig, men mitt minne sträcker sig inte före WWII.

Förresten, när slutade man kalla vinklarna på uniformerna för chevronger

Värnpliktigt befäl i flottan hade silverankare i mössan fram till under nittiotalet. Det är borta i UniRFM då alla bär guld. Dock trivs jag så väl med det att jag har ett "olagligt" märke i skafthatten. Sjövärnskårens personal var värnpliktig på den tiden SVK var militär kår.

Det hette chevronger då underofficerare av 2:a graden ( serg ) bar dem ( 2 st ), dvs fram till någon gång i slutet av 40-talet. Då bar UO1 en smal galon. UO2 hade dessutom svart hakrem i mössan, UO1 guld. Sedan bytte man till det vi har idag, men jag vet inte vilket årtal, så är det någon som kan berätta detta är jag tacksam.

Kaniner ( UO elever ) hade vinklar som årskursbeteckning fram till att de försvann på 80-talet, men jag vet inte om de någonsin kallades för chevronger.

Det senaste UniRFM finns på nätet www.mil.se se under publikationer. Dock är det  nägra Mb även som .pdf fil.

Envinkliga kadetter finns, som tidigare nämnts under FOK:en ( eller vad det nu heter nu för tiden )

Och på vilken sida i UniR FM hittar man envinkeln? Jag kan bara hitta två och tre vinklar.

Det senaste UniRFM finns på nätet www.mil.se se under publikationer. Dock är det  nägra Mb även som .pdf fil.

Och på vilken sida i UniR FM hittar man envinkeln? Jag kan bara hitta två och tre vinklar.

Du hittar den inte alls. Den finns inte.

Det senaste UniRFM finns på nätet www.mil.se se under publikationer. Dock är det  nägra Mb även som .pdf fil.

Du hittar den inte alls. Den finns inte.

Det var min uppfattning också. Men eftersom qpd nu hävdade att det finns, så ville jag veta var han hittade den uppgiften.

Finns det alltså broderade kragspeglar till FU 90 och hylsor till tröja m/87 (alla kadetters favvoplagg) med en vinkel? Det vore ju i högsta grad märkligt om det inte finns i UniR FM...

Något som förbanden själva beställer från tillverkarna?

Finns det alltså broderade kragspeglar till FU 90 och hylsor till tröja m/87 (alla kadetters favvoplagg) med en vinkel? Det vore ju i högsta grad märkligt om det inte finns i UniR FM...

Något som förbanden själva beställer från tillverkarna?

Jag vet inte om dom har det till tröja m/87 men dom har en vinkel på fältjackan och skjorta m/59

The Swede