Jump to content

Tiger

Pansardvärg

Recommended Posts

Hej, gubbar!!

Jag har bestämt mig för att bygga en Tiger 1:a i skala 1:1. Detta kommer att vara ett tre(eller mer) års projekt :}

Skall bygga stommen i trä sedan att täcka med diverse lappande skivor, typ masonit och plywood!!

Bärhjul och drivhjul i plywood, men...den stora frågan är...vad skall jag bygga banden utav??

En tanke var att göra platta för platta och sedan försöka länka ihop på ett så realistiskt sett som möjligt, problemet är all tid som krävs och ett jävla pill...några andra förslag????

Vagnen skall byggas i så stor noggrannhet som bara är möjligt!! Tanken var först att vara först i sverige med en egen tiger(och enda) och ha den på min grästomt, men, flickvännen la in sitt veto och jag får väl inse att jag kommer få skänka vagnen till Axvall(om de vill ha den?)

Tacksam för bandförslag!!!

Er Tigerbyggare Pdvärg

Bandplattorna kan du kanske limma/nita fast på band av säckväv eller liknande. Annars borde man kunna böja till plywood om man blöter det, för att få något man kan fästa bandplattorna på.

"Achtung! Panzer!"

Hej, gubbar!!

Jag har bestämt mig för att bygga en Tiger 1:a i skala 1:1. Detta kommer att vara ett tre(eller mer) års projekt :D

Skall bygga stommen i trä sedan att täcka med diverse lappande skivor, typ masonit och plywood!!

Bärhjul och drivhjul i plywood, men...den stora frågan är...vad skall jag bygga banden utav??

En tanke var att göra platta för platta och sedan försöka länka ihop på ett så realistiskt sett som möjligt, problemet är all tid som krävs och ett jävla pill...några andra förslag????

Vagnen skall byggas i så stor noggrannhet som bara är möjligt!! Tanken var först att vara först i sverige med en egen tiger(och enda) och ha den på min grästomt, men, flickvännen la in sitt veto och jag får väl inse att jag kommer få skänka vagnen till Axvall(om de vill ha den?)

Tacksam för bandförslag!!!

Er Tigerbyggare Pdvärg

Vore jag din flickvän så skulle du få en vit skjorta av mig :} En med extra långa armar så att du kan krama dig själv :lol:

Good Luck, your gonna need it! :)

Varför inte göra "realistiska" bandplattor och foga ihop?

Blir väl ett trevligt pill, får det lär ju gå åt några stycken.

Kul jobb.. kämpa på, och glöm inte att lägga upp bilder. Har du fixat ritning på den än? ;)

får nog bli "realistiska" bandplattor....men det blir väl kul?? ;)

Jaja....skall fixa ritning och göra ett litet budgetförslag och presentera för mig själv.... :lol:

men..detta e ju som sagt ett projekt på års-basis...men om jag behöver hjälp..någon som vill ställa upp i såfall?? :}

Du skulle kunna göra en bandbit och sedan gjuta av de andra bandlänkarna i någon form av plast eller frigolit eller liknande.

När armemuseum byggde en 1:1 kopia av en KV vagn i finland så var den i trä och frigolit. Den såg otroligt verklig ut. Jag undrade hur dom släpat upp en hel sån vagn till andra våningen, självklart var jag tvungen att gå fram och klämma på den och insåg då att allt var fejk.

Spring dock inte till armemuseum och titta efter den. Den fanns där innan renoveringen, dvs för ca 10 år sedan.

förslagsvis kan du ju köpa någon fin model i skala 1:35 för att få en bra grundritning att hålla sig till.

eller modelen kanske inte ens behöver införskaffas då ritningar finns på nätet...

har hört om en kille som håller på att bygga en mock up av en Bf109 så ni kan ju slå er samman med tips och ideér. B)

Tack Dahlberg, önskar en medalj i plywood då tack :D

Självklart har jag en modell utav EL TIGRO(hmm, vem har inte de??) och den skall väl få vara med en hel del vid bygget!!

Roninn hade ju en bra idé faktiskt.........och Swede... :D en tiger två....nje..då kan jag lika gärna bygga en Pebba, finns npg myyyycket bandplattor som FM vill bli av med.....

Tack för tipsen, Göbbar

Guest Lt. payne

Jag ska kolla mina gömmor, har bestämt för mig att jag har en ritning på en tiger stridsvagn liggande....

(Jag hade det som en hobby förr, att samla på ritningar).

Kom på ett par saker..

Ett tips: om plånboken tillåter använd marin plywood det tål vatten bättre.

Ett tips: om du står för ölen så hjälper vi dig gärna att bygga den, det går

snabbare och blir roligare!

Edited by Lt. payne

Frigolit, byggskum/fogskum samt glasfiber är välanvänt av de som bygger plastic fantastic spoilers mm till sina bilar.

Räknar med att den inte skall kunna rullas utan står still? Satsa då på frigolit som används vid gjutning, de är stora "sockerbitar" som tål mkt, ovanpå detta kan man använda glasfiber, plywood eller liknande efter smak och behag(aluplåt hade nog varit bra men blir dyrt). 88mm kanonen borde väl vara i samma storlek som 110 PVC avloppsrör ungefär.

Hade varit riktigt kul med ett liknande projekt, men jag tror frugan inte godkänner detta hemma i trädgården.

Och ja, jag var insnöad på modellbygge som liten liten pojk. Okej då, som ganska stor pojk också..

JS

Guest Lt. payne

Gör en snygg inredning så får du Sveriges coolaste sommarstuga. :)

Tänk att sitta och dricka byxljummen vodka ur flaskan när du spanar på grannen genom förarens fönster... B)

För mycket Sven Hassel böcker? Jag? :}

Ps. Om jag hinner ikväll ska jag se om jag hittar ritningarna. Annars får du nöja dig med en Panzer 4.

Edited by Lt. payne

Borde det inte gå att göra bandplattorna i glasfiber?

Om man bygger en form på samma sätt som dom gör till hemmabåtbyggen, blir ju ganska billigt med det materialet.

:}

Min fru höll på att garva ihjäl sig då jag läste ditt inlägg för henne, hon tycker att jag är tokig som har "hela uthuset fullt" (senast jag räknade så var det bara tre stycken) med 2:a VK miljöer i skala 1:35.

Lycka till med projektet och glöm inte bilder...

:)

Annars får du nöja dig med en Panzer 4.

hehe..oki...segt...

Bra idé där med avloppsröret som eldrör...tackar, noterat och kommer att användas

sedan glasfiber och sånt...hmmm..tror inte riktit på de...

min tanke var ju då stomme(stabil som feeeen) och sedan på de ställen som behövs 20-30 mm skiva, typ mdf eller ngt sådant.....

Att göra inredning är en självklarhet...kanske dock inte en exakt kopia, men...

man skall iallafall kunna titta i genom ett sikte och röra tornet.....

Tackar för alla förslag

MERA MERA!!

Dessa sidor är kanske av intresse: Tiger1e.info , Onwar.com samt Tiger-tank.com

Pröva kontakta Bovington då de säljer resinkopior av bandlänkarna, har du då bara några hundratusen liggandes så har du den delen avklarad.

Som AMS drabbad modellbyggare kan jag bistå dig i ditt projekt genom att snabbt och skoningslöst sabla ned det färdiga resultatet. sword2.gif:angry:

Lycka till.

Jag tror på frigolit. Lätt att arbeta, bara att skära och såga och borde enkelt kunna gå att härda med något klister. Målar man sen grejerna med en riktig färg så håller det nog väldigt länge (tills någon häller bensin på det)

Det tråkiga blir ju att det blir svårt med att fixa till så att man kan vara i den så du får nog bygga ett chassie i trä som blir tillräckligt stabilt för att bära upp din vikt (vilket inte torde kräva ett jätte starkt chassie =).

Att göra allt i marinplywood torde göra det hela till ett hyffsat dyrt kalas. Kanske ett mellanting chassie i trä, innre delar (som man skall vistas i) även dom i trä. Torn och skal görs nog med fördel i frigolit.

tackar för frigolit-tipsen, men mot detta är jag tyvärr allergisk...usch frigolit...... :) ...tanken var att man skall kunna vara uppe på vagn och torn...då tycker jag friggo känns lite ostadigt...

Ang marinplyfa eller liknande så är det nog ingen större fara att använda vanliga skivor....skall måla ett tjockt lager sedan kommer naturligtvis zimmeriten på....tänkte i någon typ av lättbetong i tunt lager....eller finns det bättre förslag??

Tror ni axvall vill ha skiten sen när flickvännen vägrar att ha den på tomten?? :angry::dong:

Tror ni axvall vill ha skiten sen när flickvännen vägrar att ha den på tomten?? :baskerPa:  :lol:

Jag tror inte att dom är intresserade, dom är så trångbodda att dom inte får plats med det dom har ens.

Var dom ska ställa de senaste svenska vagnarna som är på väg vet dom inte. (Brobv 941 och Bkan 1C bl.a)

The Swede :baskerKav:

Ska bli kul att se det färdiga resultatet i klassen "Pansar, scratchbyggt > 1/50" på C4-Open om några år :baskerKav:

/Erik som nöjer sig med den plasttiger som står i vitrinskåpet och försöker se biffig ut mot en M1A1...

Guest Lt. payne

Har sökt igenom källaren nu men inte hittat de ritningarna jag tänkte på. Den ena var på en Tiger 1 sista produktions-serien och den andra på en Panzer 4 E.

Hittat dock fyrplansritningar i skala 1:45 på följande fordon:

Pzkpfw 38(T) ausf C

Pzkpfw 1 sdkfz 101

Pzkpfw 2 ausf C,sdkfz 121

Pzkpfw 3 ausf E,sdkfz 141

Pzkpfw 3 ausf J, sdkfz 141/1

Pskpfw 3 ausf N,sdkfz 141/2

Pzkpfw 4 ausf D,sdkfz 161

Pskpfw 4 ausf G,sdkfz 161/1

Pzkpfw 4 ausf H,sdkfz 161/2

Pzkpfw 6 Tiger 2 ausf B,sdkfz 182, med Henschel torn

7,5 cm Sturmgeschutz ausf G,sdkfz 142/2

8,8 cm jagdtiger 5,sdkfz 173

4*4 leichte panzer spähwagen sdkfz 222

schutzen-panzerwagen typ H kl 6p sdkfz 251

Och:

Sherman 5C Firefly i skala 1:35

Är du intresserad skicka ett pm. Om blågul räknar detta som annons får jag väl muta forumets egen pansarguru alias the swede med valfria ritningar.

:huh::huh::lol: