Underrättelsebiträde Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Rycker in 4:e Augusti som Underrättelsebiträde i Kallax. Inte den mest fysiska utbildningen direkt men GSU:n skall man ju göra ändå. Min fråga är hur långt man brukar jogga, vilka sträckor man ger sig in på etc? Det är ju egentligen sent att börja nu 7 veckor innan men det är bara att försöka göra det bästa av situationen, bättre sent än aldrig. Tacksam för svar! Quote
BJK Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Tja, UndBi brukar vanligvis få jogga lätt i 10-12 km varannan dag ungefär......... Quote
Vargas Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 (edited) Jag skulle inte tro att det blir särskilt mycket fysande för din del (allt är relativt), men jag skulle vilja uppmana dig att börja jogga/löpträna och komplettera med lite styrketräning. Det kan aldrig skada och om inte annat kommer du må mycket bättre. På sju veckor kommer konditionen att bli en smula bättre och du har skapat en positiv vana i att träna regelbundet. Börja i din egen takt och så långt som du orkar med. Det är ingen idé att satsa för hårt i början, då blir du bara besviken. Dessutom ökar risken för skador om du är otränad och satsar på ett "Jägar-program" bara för att forcera resultat. Dock ska du försöka hålla igång i minst 20 min om du konditionstränar. Det är först då kroppen är riktigt uppvärmd och det ger resultat. Glöm inte att stretcha! Varför inte pröva på lite Qi-gong eller Tai-Chi för att öva upp smidighet och koordination? Ett tips är att skaffa kort på typ S.A.T.S. eller liknande. Fördelarna är att du får tillgång till maskiner och gym. Dessutom brukar det finnas en del att titta på och det brukar öka motivationen ett par snäpp. Now get to it! Edited June 23, 2003 by Vargas Quote
Underrättelsebiträde Posted June 23, 2003 Author Report Posted June 23, 2003 Tja, UndBi brukar vanligvis få jogga lätt i 10-12 km varannan dag ungefär......... Var det ett skämt eller? Nej asså jag har stryketränat hårt sedan i november så styrkan är inget problem, där är jag nöjd. Det är bara konditionen som jag är smått orolig för... Quote
BJK Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Ja, det var ett skämt! B) Tror inte att det blir så mkt fys för er del. Är du nervös inför fysandet eller? Ska man inte vara, brukar vara rätt skoj ändå tycker jag. Quote
Underrättelsebiträde Posted June 23, 2003 Author Report Posted June 23, 2003 Är inte GSU:n i stort sett lika jobbig i armén som i flygvapnet? Det är väl samma uppbyggnad, schema på det menar jag... Quote
BJK Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Skiljer väldigt mycket, även inom Armén och FV. Olika mellan förbanden. Quote
Underrättelsebiträde Posted June 23, 2003 Author Report Posted June 23, 2003 Men vi kommer väl ha lite fys? Fasen man vill ju inte bli mer otränad än man är nu för att göra lumpen Quote
Vargas Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 (edited) Men vi kommer väl ha lite fys? Fasen man vill ju inte bli mer otränad än man är nu för att göra lumpen Ja, ni kommer att ha fys, men i vilken utsträckning kan jag inte uttala mig om. Dessutom finns det idrottsfaciliteter som gym och liknande på området. Det är bara att hugga i på kvällar om man tycker att man lökat för mycket på dagen. Edited June 23, 2003 by Vargas Quote
Wahlgren Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Är också väldigt orolig för springandet. Stark är jag men kondisen är väldigt lidande. Håller på att försöka träna upp mig nu inför inrycket så har man tur så kanske saker och ting går bättre, har intalat mig själv att jag ska försöka komma i topptrim nu i lumpen. Träna så mycket jag kan osv. Who knows, kanske det händer också Quote
Lindeberg Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 (edited) Det längsta jag sprang under hela min värnplikt var 5 km Under GSUn var vi i löparspåret ett par gånger, sprang väl en 4-5 kilometer per gång. Ska väl kanske meddela att jag inte drog mig undan, var sjuk eller liknande för att slippa springa. Det var någon dag det var någon slags löpartävling på Ing2, där man kunde springa milen. Men, jag hade något viktigare för mig den dagen, om jag inte minns helt fel var det sjukvårdsstrapats. Edited June 23, 2003 by Marzocchi Quote
Wahlgren Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Varför är du rädd för att jogga? rädd? vem är rädd? Menar du mig så är jag bara orolig för att jag inte ska prestera bra nog. Quote
Underrättelsebiträde Posted June 23, 2003 Author Report Posted June 23, 2003 (edited) Men visst måste vi väl springa några gånger i veckan med ett antal fyspass??? Annars låter det ju lite för lökigt... jag menar en soldatutbildningen måste väl innehålla en hel del fys! Annars verkar ju fystesterna och besöket hos doktorn i mönstringen helt onödigt om man skall sitta på teorilektioner och läsa böcker hela dagarna. Edited June 23, 2003 by Underrättelsebiträde Quote
kronvrak Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Jogga 2 gånger i veckan i 4 veckor med en längre skogsvandring med ökande tyngd på ryggsäcken en gång i veckan (Hur tungt du bör börja på beror på hur van du är att använda ryggsäck med lite vikt i.) Sen kan du öka till att jogga 3 gånger i veckan nästa fyra veckor med ett lite snabbare pass, ett längre och ett vanlig jogging. Ryggsäcken ska fortfarande på en gång i veckan dock. Det går ganska snabbt i början att öka både uthållighet och hastighet samt att man även vinner mycket på att få bättre teknik. Att leka med lite högre repetioner på gymet kan kanske även vara en fördel för uthålligheten i andra övningar samt kanske börja med armhävningar och liknande övningar lite på skoj. Detta kan verka överdrivet för en sådan tjänst men det är ju bättre att ha överskott av styrka och kondition än att sakna sådan. Quote
FkN Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Självklart så kommer ni fysa, springa coopertest, springa milen osv under GSU`n. GSU`n hålls för det mesta av befäl från "stridande förband", och på F21 är det ju Flyg/stril-säk... Quote
Underrättelsebiträde Posted June 24, 2003 Author Report Posted June 24, 2003 Låter bra! Fan man vill ju ha det lite tufft under tiden B) Quote
Ful Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 Vi hade inte speciellt mkt fys iform av ren styrke/konditionsträning, det kom mer naturligt genom all orienteringutb, marschträning, strid mm Quote
Wahlgren Posted June 24, 2003 Report Posted June 24, 2003 Tar det här. Hade tänkt köra lite marschträning också. Vad är en bra startvikt och distans? Jag testa en väska innan idag med 11 kg i. Väskan vet jag inte vad den väger och jag är inte säker på om det är den man får i armén men min mormor (som är med i hemvärnet) fick ut den från hemvärnet. Now to the point, det kändes ok men det kanske är risk för att paja ryggen?, jag har inte så värst vältränad rygg, inte alls om jag skulle gissa. Så vad säges?, hur tungt och hur långt för någorlunda resultat?... och hur ofta? Quote
kronvrak Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Wahlgren: Hur van är du att bära ryggsäck ? Hur van är du att gå längre sträckor och med den skor du tänker använda ? Vilken grad av kondition har du ungefär på skalan, Uselt -går/cyklar till skolan varje dag- joggar tre gånger i veckan -sysslar med lagidrott , typ fotbol - maratonlöpare ? Quote
Salin Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 för er som gjort eller gör någon jägarutbildning, hur pass mycket löpning är/var det? varje morgon? hur långa var de längsta sträckor som sprungits? fäster man stor vikt vid att kunna springa kort (10km) och snabbt eller långt och mindre snabbt? och sen till er som varit på K4, är det bara vita blixten som gäller på vintern, eller kan man ta med sig egna, riktiga skidor och träna med? MvH Salin Quote
Wahlgren Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 (edited) Wahlgren: Hur van är du att bära ryggsäck ?Hur van är du att gå längre sträckor och med den skor du tänker använda ? Vilken grad av kondition har du ungefär på skalan, Uselt -går/cyklar till skolan varje dag- joggar tre gånger i veckan -sysslar med lagidrott , typ fotbol - maratonlöpare ? Hur van jag är med ryggsäck = Skolan varje dag, inte mer än det ;) Med dem skorna jag skulle använda = Rätt så van... Kondtion = ? vad är det? . Nja, jag går en massa och har börjat springa så smått. Inte mer. Edit- Bör kanske tillägga att nackmusklerna mår mindre bra, om det är ryggsäckens fel vet jag inte men... usch Edited June 25, 2003 by Wahlgren Quote
kronvrak Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Wahlgren: Har du redan fått ont så kan du ju ta det lite lugnt ett tag men annars är det kanske lämpligt med en timme med ganska lätt packning en gång per vecka för att sen öka på tyngden på säcken sträckan man går och/eller hastigheten succesivt. (5 kg att börja med plus säck är inte så mycket men ökar man sen med ett till två kg per vecka så går det ganska snabbt upp till 25 kg.). Då du ju redan joggar så kan det ju vara lämpligt med ungefär två pass av den typen varje vecka också, ett med ökande tempo vart efter ca 4 km och ett med inriktningen att springa lite längre sträcka fast i lugnare tempo och då är det kanske en timmes tid man är ute till slut. Att få ont i "nackmusklerna" kan även vara att säcken trycker på trapetsmusklerna vilket jag har märkt väldigt många säckar gör bara jag testar dem i butiken och då får man försöka byta säck eller ställa om avståndet mellan bärremmarna om det går. Quote
Wahlgren Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 (edited) Låter bra det där. Får försöka göra så mycket jag kan. Det med nackmusklerna vet jag inte om det är ryggsäckens fel men det kan det väl vara. Hur som helst gör det jävligt ont nu... Edit... Efter närmare tanke så tror jag inte att det var ryggsäckens fel alls. Smärtan sitter liksom i bakhuvudet där musklerna fäster. Vore ju skumt att att smärtan uppkom en dag senare och att den försvann efter en stund igen. Just nu känner jag nästan inte av den efter att ha legat ner en stund... När det gjorde som ondast så kallsvettades jag, hade sjuk huvudvärk och spydde nästan av smärtan. Allt som allt så var det nog bara en överansträgning efter att ha suttit konstigt vid datorn. Så, då har jag gnällt färdigt för dagen då. Edited June 25, 2003 by Wahlgren Quote
Mojo Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 för er som gjort eller gör någon jägarutbildning, hur pass mycket löpning är/var det? varje morgon? hur långa var de längsta sträckor som sprungits? fäster man stor vikt vid att kunna springa kort (10km) och snabbt eller långt och mindre snabbt? och sen till er som varit på K4, är det bara vita blixten som gäller på vintern, eller kan man ta med sig egna, riktiga skidor och träna med? MvH Salin Många 10km löppass blir det, minst ett schemalagt i veckan. Längsta sträckan jag sprang var 20 km (sk snabbmarschande (dvs stridsutrustning och uniform)). Jag skulle vilja påstå att de fäster stor vikt vid att kunna springa långt och snabbt. Var det svar nog? Quote
Greenment Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Låter bra det där. Får försöka göra så mycket jag kan. Det med nackmusklerna vet jag inte om det är ryggsäckens fel men det kan det väl vara. Hur som helst gör det jävligt ont nu... Edit... Efter närmare tanke så tror jag inte att det var ryggsäckens fel alls. Smärtan sitter liksom i bakhuvudet där musklerna fäster. Vore ju skumt att att smärtan uppkom en dag senare och att den försvann efter en stund igen. Just nu känner jag nästan inte av den efter att ha legat ner en stund... När det gjorde som ondast så kallsvettades jag, hade sjuk huvudvärk och spydde nästan av smärtan. Allt som allt så var det nog bara en överansträgning efter att ha suttit konstigt vid datorn. Så, då har jag gnällt färdigt för dagen då. Tycker du inte ska springa med packning, gå hellre längre sträckor 60+ min, i bra skor.. kör ryggresningar hemma, jävligt effektivt för att stärka din rygg, och din tjänst som verkar vara bevakninggsoldat, så kommer du typ sitta i vaktbur o trycka på en knapp i 9månader. eller ja du kanske hissa en flagga då o då? tycker du ska köra mycket nacke oxå då du endast kommer sitta o läsa tidningar under tjänsten kan du få ont efter ett tag lycka till... Quote
Wahlgren Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Ryggresning? Det har jag aldrig hört förut, vad är det och hur gör man? Och mobba inte bevakningsoldat :( Quote
ERI Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Ryggresning? Det har jag aldrig hört förut, vad är det och hur gör man? Och mobba inte bevakningsoldat :( Gör som katten... res rygg... ;) Quote
Vargas Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Ligg på mage, lyft bröstet från golvet. Quote
kronvrak Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Har man inte tillgång till annat så är ju den formen av ryggresningar bättre än inget men det är bättre att låta musklerna jobba i en längre bana annars kan de bli korta. En variant är att ligga på mage på ett bord eller liknande med benen hängande rakt ner utanför bordskanten, sen drar man upp benen till horrisentalläge. Edited June 26, 2003 by kronvrak Quote
Recommended Posts