Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gjorde min värnplikt på LVreg. Hörde då min kompanichef tala om att LV och artilleriet troligen läggs ner och utbildningarna/eldenheterna flyttas ut på pansar regementena i bantad form. Såsom till del redan skett med nya LVKV90/40 och nya dubbelpipiga grk strf90. Detta skulle medföra att LV och Art redan från början samövar med mek gubbarna. Under min tid i LV såg jag aldrig en stridsvagn eller strf90 trots att vi tydligen tillhörde en sådan brigad.

Detta skulle väl förhoppningsvis även medföra en allmän uppryckning bland LV framförallt i soldategenskaper. Jag som närskyddgruppbefäl lyckades gå 1.5 månader utan att skjuta ett skott (skarpt eller löst) ,O

Någon som hört något vidare om detta?

Posted

Jag har hört lite hemskheter om ArtReg och en eventuell

nedläggning men det har varit tyst om det ganska så

länge nu. Tror att det var befälen som överreagerade

en aning. ArtReg är Sveriges sista Artilleriregemente

och jag tycker att det ska vara kvar. Ett Artilleri ska

inte delas upp på mindre bitar, det förlorar sin slagkraftighet.

Både från Kungahuset och Regeringen

har det bara hörts positiva saker.

Posted (edited)

Må så vara att folk kan tycka att soldategenskaperna kan få sig en uppsnäppning, men Art/LV är mer än så. Att lägga ner ett kompetenscentrum och dela ut uppgiften till en mängd olika aktörer blir fel. Det blir för många kockar i soppan och det är ingen som kommer att känna för Art eller LV på mekförbanden. Art/LV-uppgifterna kommmer att bli sekundärprio för de förband som skall syssla med det och det medför lägre kvalitet på utbildade enheter för Art/LV.

Edited by Vargas
Posted

Jag tror inte heller att man lägger ned specialtruppslagen och portionerar ut dem. LvKv 90 och grk:n är specialfall, de är tänkta att operera som en del av pansarförbanden alltå är det naturligt att de bor och övar tillsammans.

Däremot är det troligt att man lägger flera specialtruppslag på samma ort i garnisoner för att få synergieffekter. Möjligen att man slår samman Art och Lv ( Lv kommer ur art ) men jag tror inte att det är så troligt.